Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Loutky mi do ruky raději moc nedávají, říká herec z hradeckého Draku

  8:26aktualizováno  8:26
Co po premiéře mnozí tušili, potvrdili kritici z Divadelních novin: Dušan Hřebíček, herec, muzikant, výtvarník a představitel titulní role komedie Poslední trik Georgese Méliése v hradeckém Draku, je nejlepším hercem bez rozdílu žánrů.

Poslední trik Georgese Méliése na divadelním festivalu Dream Factory v Ostravě. Na snímku Dušan Hřebíček z hradeckého Divadla Drak. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Inscenace režiséra Jiřího Havelky je poklonou francouzskému kouzelníkovi a filmovému průkopníkovi Georgesu Méliésovi, tvůrci „secesních fantasy grotesek“. Dušan Hřebíček do Draku přešel z činoherního Klicperova divadla, jako Méliés prokazuje každým gestem cit pro pohybovou grotesku i estetiku a naivitu němého filmu, udrží eskamotérskou iluzi a hlavně odehraje silnou lidskou story s ohromným přesahem.

Dušan Hřebíček

  • Herecký a výtvarný samouk z Malenovic u Zlína začínal jako elév ve Večerním Brně, pak v Českém Těšíně, přes 20 let byl členem královéhradeckého Klicperova divadla. Ač hrával velké a ceněné role od Macbetha a Halibuta přes Vendelína v Náměstí Bratří Mašínů po listonoše v Dobře placené procházce, vždy tíhl ke klaunskému principu či experimentu. Za roli otce Rogera v inscenaci Král je panna byl nominován na hereckou Thálii.
  • dvě sezony je členem hradeckého Divadla Drak, kde nadchl diváky i kritiky v Ikarovi, v koláži 24. října 1942 či v pohádce O štěstí a neštěstí. Za titulní roli v secesní grotesce Poslední trik Georgese Méliése teď získal Výroční cenu Divadelních novin za herecký výkon sezony bez ohledu na žánry.
  • Za titulní roli v secesní grotesce Poslední trik Georgese Méliése teď získal Výroční cenu Divadelních novin za herecký výkon sezony bez ohledu na žánry.
  • Režisér Jiří Havelka a výtvarník Marek Zákostelecký navíc vyhráli nově zavedenou kategorii Loutkové a výtvarné divadlo.

Na co jste myslel, když jste se o ceně dozvěděl?
Potěšilo mě to a opravdu překvapilo. Ta role je přece jenom beze slov... Ale určitě cena patří i těm, kteří nejsou vidět a vzadu tahají za provázky. Stejně tak i hercům na jevišti. Na všech jsem závislý. 

Co vám ještě letělo hlavou?
A taky mě napadlo, že znám několik kolegů, kteří by si podobnou cenu zasloužili taky, a přesto ji nemají. Že jsem měl štěstí. A ještě jsem myslel na svou mámu, která by z toho měla velkou radost. 

Co bylo na roli Georgese Méliése nejtěžší?
Nejtěžší bylo nezmrzačit se při zkoušení, když jsem chodil po malinkém jevišti, na kterém byla čtyři propadla, a ještě nikdo pořádně nevěděl, kdy je otevírat a kdy zavírat. Jinak ten pán je mi velmi sympatický, takže je to velká radost – vytvářet jeho postavu na jevišti. A dostal jsem od Jirky Havelky jasné zadání, takže se mi při zkouškách pracovalo skvěle. Jinak co se týče celé inscenace, myslím, že nejtěžší bylo udržet gradaci až do poslední chvíle. 

V činohře jste měl nominaci na Thálii, teď máte cenu „bez rozdílu žánru“...
Já to dělení na žánry nijak neprožívám. V dnešní době mi to přijde trochu legrační. 

Proč?
To je jako s herectvím. Dobrého nebo špatného herce poznáte vždycky – ať hraje s loutkou nebo velkou činohru. Používá jen trochu jiné prostředky, ale ten základ tam buď je, a nebo není. Dneska se žánry a styly prolínají a vzájemně obohacují a to se mi právě líbí. Nejlepší divadlo, které jsem v poslední době viděl, byl moderní tanec, který už vlastně ani tancem nebyl, bylo v tom hodně herectví, a dokonce i mluvené slovo. 

Věříte na ceny? 
Jistěže je příjemné, že si mé práce někdo všimne a rozhodne se ji ocenit. Taková odezva je důležitá pro další práci, ale zdaleka to není to nejpodstatnější. Mít možnost být na jevišti a zkoumat přítomný okamžik, pokoušet se o jeho pravdivost – byť v jakékoliv stylizaci - to je pro mě v tomto řemesle asi největší ambice. A zodpovídat se sám sobě. 

Jak se vám po tolika letech v činohře hraje v Draku?
Mám pocit smyslu, otevřenosti, vzájemné soudržnosti. Jsem rád za tu možnost poznat tento druh divadla. Je to samozřejmě rozdíl, jak ve způsobu zkoušení, tak i ve výsledném tvaru, hlavně v jeho délce a zaměření na dětské publikum, ale řekl bych, že existuje dost věcí, kterými se mohou oba styly vzájemně obohatit a inspirovat. Mně toho činoherce stejně nikdo neodpáře, takže loutky mi do rukou radši moc nedávají.

Hraje se vám dobře pro dnešní dětské publikum?
Děti jsou upřímnější a otevřenější, ačkoliv je paní učitelky učí, jak se v divadle „chovat“. Zaplaťpánbůh to často ještě neumí. Pokud tedy nejsou už „vychované“, chovají se při představení spontánně, divadelně a na závěr moc netleskají. A ve stoje už vůbec ne. V činohře jsem rád hrál pro studenty. Když je to nudilo, dávali to najevo. 

Co vás teď v Draku čeká?
Připravujeme s Ondrou Spišákem a s několika velmi zajímavými hosty Komenského Labyrint světa a ráj srdce. Bude se hrát všude – i venku. Mělo by to být hodně autorské divadlo a zřejmě i velké dobrodružství. Těším se.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Strážník kontroluje opilou ženu za volantem (20.7.2017).
Se čtyřmi promile usnula za volantem, v autě měla otevřené krabice od vína

Otevřené krabice od vína našli strážníci na sedadle spolujezdce, když kontrolovali spící řidičku v Hradci Králové. Žena, která v takovém stavu řídila,...  celý článek

Bludiště v kukuřici v Hradci Králové.
VIDEO: Podívejte se do kukuřičného bludiště kousek od centra Hradce

Nedaleko centra Hradce Králové, v poli naproti bývalé Gumovce, vzniklo bludiště v kukuřici. Otevřela ho tam firma z Rychnova nad Kněžnou, která po celém Česku...  celý článek

Filmař David Balda (druhý zprava) s dramatikem Davidem Drábkem při přebírání...
Sedmnáctiletý filmař točí na hradeckém letišti už druhý celovečerní film

Nezpochybnitelný filmařský talent sedmnáctiletého Davida Baldy dokládá nejen titul Talent královéhradecké kultury za rok 2015, ale i pracovitost. Po Nebeském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.