Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S Cobrou by chtěl létat každý, myslí si pilot bitevního vrtulníku

  18:11aktualizováno  18:11
Rakouská legenda mezi piloty vrtulníků Siegfried Schwarz představí v Hradci Králové legendu mezi bitevními vrtulníky: jeden ze dvou evropských exemplářů stroje Bell Cobra TAH-1F. V sobotu v poledne začíná na hradeckém letišti obří Airshow.

Rakušan Siegfried Schwarz, který v Hradci Králové představí legendu mezi bitevními vrtulníky: Bell Cobru TAH-1F. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Létat chtěl už jako dítě. K vrtulníku poprvé přičichl při vojenské službě v rakouské armádě a od té doby knipl už nepustil z rukou. Šéf helikoptérové sekce známého akrobatického týmu The Flying Bulls, šestapadesátiletý Siegfried Schwarz, předvede divákům leteckého dne své umění na legendárním bojovém vrtulníku Bell Cobra TAH-1F. Je jediným Rakušanem, jenž má licenci na helikoptérovou akrobacii. A jako jeden ze tří civilních pilotů na světě je schopen vrtulník otočit předkem dolů.

Jak jste se k pilotování Cobry dostal?
Létat s Cobrou by chtěl každý pilot, v Evropě jsou jen dvě. Jednu máme my a druhá je v České republice. Já jsem chtěl být pilotem už odmalička, bylo mi jedno, jestli letadla nebo vrtulníku. Šanci létat s helikoptérou jsem dostal už při své službě v armádě. Ta ale byla krátká. Po ní jsem proto odešel do USA, kde jsem měl možnost létat jako pilot vrtulníku zajišťujícího různé dopravní služby.

Zkušenosti pro to, abyste se mohl stát členem týmu Red Bull, jste získal tam?
Taky. Nejdéle, přes dvacet let, jsem ale sloužil doma v Rakousku jako pilot záchranky, převážně v Alpách.

Jaký je největší rozdíl mezi pilotováním helikoptéry a letadla?
Létání s vrtulníkem je mnohem náročnější, protože na rozdíl od letadla není schopen letět sám od sebe. Když v letadle správně nastavíte přístroje, autopilota a pustíte řízení, poletí. Helikoptéra se ale stočí na stranu. Její pilotování je proto mnohem větší výzva, na let se musíte pořád soustředit.

Pilotování Cobry tedy musí být pěkně náročné.
Pilotování vrtulníku je vlastně jednoduché, zvláště Cobry. Byla vyvinuta v dobách války ve Vietnamu a je proto velice jednoduchá na řízení i údržbu.

Jaké jsou její přednosti?
Stroj má obrovskou sílu a velmi silnou turbínu. Je proto hodně rychlá, jedna z nejrychlejších na světě.

Jakou rychlostí s ní při sobotní show budete prolétat nad hlavami diváků?
Bude to rychlost kolem 300 až 320 kilometrů v hodině.

Co dalšího lidem při vystoupení předvedete?
Velká akrobacie s Cobrou dělat nejde, právě kvůli její rychlosti. Během sedmiminutového představení provedu několik nízkých průletů při vysoké rychlosti. Poté vystoupám do výšky, kde se otočím o 90 stupňů a těsně se přiblížím zemi.

Čekají vás po Hradci další štace?
Z České republiky odjíždíme na leteckou show ve Francii, minulý týden jsme byli ve Švýcarsku. Většinu z jedenácti helikoptér Red Bullu máme v Evropě, odkud s nimi vyrážíme po celém světě. Vystupování na různých leteckých dnech je jednou z hlavních náplní naší práce, a to především akrobacie s BO-105. Pro firmu zároveň létáme i komerčně, máme třeba jeden vrtulník se speciální kamerou. Práce je pořád dost.

Vaše práce vás neustále nutí cestovat. Co vám na takový život říká rodina?
Jsou zvyklí, jeden z mých dvou synů také pracuje u Red Bullu. Manželka je na to zvyklá od dob, kdy jsem dělal u záchranky. Tam jsem měl týden práci a týden volno. Takhle jsme fungovali přes dvacet let. Pilotem u Red Bullu jsem už víc jak deset roků. Pilotem jsem však chtěl být vždycky, takže jsem šťastný, že mohu celý život létat.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.