Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostře jsme vybrali zatáčku, říká šéf krkonošských lázní o cestě z krize

  18:05aktualizováno  18:05
Před dvěma lety byly krkonošské Janské Lázně zralé na zavření, letos se poprvé od krize lázeňství dostanou do černých čísel. Za loňský rok vytvořily provozní zisk 45 milionů korun.

Centrum Janských Lázní | foto: Archiv Janské Lázně

Do čela Státních léčebných lázní v Janských Lázních nastoupil Rudolf Bubla v listopadu 2013, tedy v době, kdy zařízení bylo v mnohamilionové ztrátě a jeho budoucnost vypadala nejistě (více o problémech lázní čtěte zde). Krkonošská mise někdejšího šéfa Lázní Bohdaneč je ale zatím úspěšná.

Pod Bublovým vedením lázně viditelně ožily, daří se jim lákat samoplátce a poprvé také významněji promluvily do zimní turistické sezony (více čtěte zde). Letos se po dvou letech hospodaření společnosti s největší pravděpodobností vrátí do černých čísel.

Fotogalerie

„Když jsem na podzim 2013 nastupoval do funkce ředitele, myslel jsem si, že to takto podobně může probíhat. Když vytahujete jakoukoli firmu z největších problémů, jdou první kroky poměrně rychle a přinášejí viditelný výsledek,“ říká v rozhovoru pro MF DNES Rudolf Bubla.

Jak hodnotíte hospodaření lázní v roce 2014?
V roce 2013 podnik vykázal ztrátu téměř 50 milionů korun, za loňský rok byla ztráta necelých šest milionů korun. Hospodářský výsledek ale nemusí úplně přesně vypovídat o celkovém zdraví společnosti, důležitým parametrem je provozní zisk před zdaněním. Ten za loňský rok činil 45 milionů korun. Náš peněžní tok byl v průběhu celého roku vyrovnaný.

To je výrazný posun...
Já bych spíš řekl, že to je ostře vybraná zatáčka. Pro letošek celkem realisticky předpokládáme kladný hospodářský výsledek na úrovni do deseti milionů korun. Do začátku roku jsme vstupovali s finančním polštářem 65 milionů korun, což jsou volné prostředky.

Jaké jsou příčiny zlepšeného hospodaření?
Je to kombinace několika faktorů: řízení nákladové kázně a posílení výnosů. A výrazně mu prospěla vstřícná politika zdravotních pojišťoven. V roce 2014 byla mnohem lepší než v roce 2013. Bylo daleko lepší klima a zdravotní pojišťovny i podle tehdy platného indikačního seznamu umožnily navštívit lázně více pacientům. Janské Lázně prohloubily spolupráci s řadou lékařských pracovišť, přebírali jsme od nich pacienty i v závažnějším zdravotním stavu a dále jsme o ně pečovali. Nemáme status pouze lázeňské léčebny, ale jsme zároveň odborným léčebným ústavem.

Jak na samopláteckou klientelu zapůsobila nabídka relaxačních pobytů, které jste začali poskytovat?
Odpovím na to trochu šířeji. Janské Lázně se v minulosti profilovaly jako zařízení, které poskytovalo léčebnou péči na tradičně vysoké úrovni. Léčením to začínalo, léčením to končilo. Lázně jsou umístěny v ochranném pásmu Krkonošského národního parku a v turisticky atraktivním regionu, ale v minulosti do turistického segmentu nijak nepromlouvaly. Když jsem nastupoval, moje představa byla, že základním posláním lázní je léčit a poskytovat kvalitní služby pacientům, kteří je potřebují. Bylo by ale pošetilé nevytvořit si z turistického segmentu další finanční zdroj. Vytvořili jsme projekt, který jsme nazvali wellness. Začalo to přinášet první ovoce, skoky jsou ve velkých procentech, ale když se podíváme na čísla, jde o nárůsty v drobných, protože se pohybujeme skutečně od nuly.

Jaký podíl na příjmech mají samoplátci?
Za loňský rok to bylo více než 20 procent. V převaze jsou klienti, kteří si u nás zaplatili léčení. Je to případ zahraničních návštěvníků, standardně u nás nacházíte arabskou a ruskou klientelu. Do hry však dnes vstupuje celá řada parametrů, které nám vždy úplně neprospívají. Je to zejména bezpečnostní situace ve světě.

Kde v současnosti vidíte největší rezervy lázní?
Když mám být úplně upřímný, tak určitě v léčení jako takovém. Při vytvoření správné strategie vidím prostor k zásadnímu růstu. Tržby Janských Lázní se v současnosti pohybují nad 200 miliony korun ročně, dokážu si představit, že při správném zainvestování a řízení jsme schopni dostat se na dvojnásobek.

V jakém časovém období?
To záleží na finančních zdrojích. Neobejde se to bez rozsáhlých investic. Umím si představit, že v období následujících pěti deseti let by čísla měla významnějším způsobem poskočit.

Doba, kdy se lázně vracejí do černých čísel, je vhodná pro investování. Vnímáte to tak?
Využít vhodné doby k investování je dokonce nutné. V areálu lázní je spousta budov a míst, kde je na první pohled viditelné, že potřebují investice. V letošním roce plánujeme investice do 20 milionů korun. Především půjdou do vybavení a přístrojů. Je to nezbytný předpoklad k tomu, abychom byli schopni v dalším roce pečovat o stejný objem klientů jako v této době, ale s kvalitněji poskytovanými službami.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Haly společnosti CTP ve Svinarech u Hradce Králové (24.7.2017)
Radní Hradce zamítli smír s developerem, jenž nelegálně stavěl sklady

Hradečtí radní nepodpořili návrh smíru s developerskou firmou CTP ohledně načerno vystavěných hal. Firma na jaře podala žalobu na město o 20 milionů korun, ale...  celý článek

Každý, kdo branou projde či projede na kole, přispěje pěti korunami na nákup...
Nezastavitelní míří do Adršpašsko-teplických skal, pomoci může každý

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému okolí. To spojuje lidi zapojené do...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škodovácký model Karoq už sjíždí z linky v Kvasinách, vystřídal Yetiho

Automobilka Škoda Auto spustila v závodě v Kvasinách na Rychnovsku sériovou výrobu své novinky SUV Karoq. K zákazníkům se dostane v říjnu. Za poslední dva roky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.