Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Senátor Antl: Chybí tu zákon o nezávislém státním zastupitelství

  12:45aktualizováno  12:45
Staronovým senátorem za Rychnovsko se po druhém kolem senátních voleb stal Miroslav Antl, který kandidoval v barvách ČSSD. Chce pokračovat v práci předsedy ústavně-právního výboru, za úspěch považuje žalobu na Václava Klause kvůli amnestii a rád by prosadil zákon o nezávislém státním zastupitelství.

Miroslav Antl | foto: MAFRA

Překvapila vás nízká volební účast, která ve volebním obvodu Rychnov nad Kněžnou, kde jste kandidoval, nepřesáhla 18 procent?
Ještě včera a dnes (v sobotu) jsem hovořil s lidmi v regionu a říkali mi: Máte to jasné, tak proč bychom vás měli volit a chodili k volbám? To mě poněkud znervózňovalo. Své příznivce jsem upozorňoval, aby přišli volit, protože první kolo se do konečných výsledků nezapočítává. Podle mne by stačilo, kdyby senátní volby byly jednokolové. Volit v druhém kole přijde pokaždé stejně jen málokdo.

Je po volbách. Jaké máte pocity?
Velká úleva, radost a poděkování všem, kteří mi aktivně pomohli a přišli mi dát hlas i v druhém kole senátních voleb.

Miroslav Antl

Je vytrvalým obhájcem Senátu v politickém systému České republiky. V horní komoře Parlamentu České republiky působí od roku 2008 a v končícím volebním období zastával funkci předsedy Ústavně-právního výboru

Narodil se 21. února 1955 v Ostravě. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1979 pracoval 22 let jako prokurátor a státní zástupce. Působil v Litoměřicích, Chrudimi a Hradci Králové. Od roku 1985 byl žalobcem Krajského státního zastupitelství v Hradci Králové. V letech 1985 až 1989 byl členem komunistické strany.

V roce 2001 přešel na ministerstvo vnitra, čtyři měsíce řídil republikový úřad vyšetřování a pak byl od ledna do října 2002 náměstkem policejního prezidenta pro trestní řízení. Z funkce odstoupil po dopravní nehodě, kterou způsobil pod vlivem alkoholu. Po odchodu od policie pracoval jako právník a expert na bezpečnost a trestní právo. Od října 2012 je zastupitelem Královéhradeckého kraje. Přednáší mimo jiné na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. Je ženatý, má dceru.

Zdroj: ČTK

Neplánujete po hektickém babím létu dovolenou?
Rád bych, ale nejde to. Vím, že bych měl zvolnit a trochu si zasportovat, ale není na to čas. Od pondělí mám opět povinnosti v Senátu, v rámci ústavně-právního výboru i pléna.

Proč si myslíte, že jste tak výrazně zvítězil? 
Myslím si, že je to jak prací v Senátu, tak i působením v regionu. Věnoval jsem se také dobrovolným hasičům, sportovcům a neziskovkám. Lidé to ocenili.

Po každých senátních volbách se najde někdo, kdo volá po zrušení Senátu. Co vy na to, má Senát smysl?
Rozhodně ano. Jsem přesvědčen o tom, že Senát čím dál víc potvrzuje, že je skutečně ústavní pojistkou. Uvedu dva příklady. Pokud jde o práci ústavně-právního výboru, my poměrně dost zákonů opravujeme z hlediska legislativně-technických nedostatků. Zadruhé, když byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna, tak jsme pokračovali dál. Přijímali jsme zákonná opatření. Kromě toho Senát sdružuje lidi, kteří jsou z praxe, musí jim být minimálně čtyřicet let, mají zkušenosti a hlavně se nejedná o mladé profesionální politiky, kteří často v životě profesně nedělali nic jiného než politiku.

Jste tam již šest let. Nepřipadá vám, že skutečných osobností a lidí z praxe v Senátu ubývá?
Ano, atmosféra v Senátu se skutečně mění, což nesu velmi nelibě. Senát čím dále více připomíná a odráží politickou scénu. Možná to souvisí s tím, že někteří poslanci, kteří velmi mladí začínali v politických funkcích, už dosáhli čtyřiceti let a je pro ně lepší jít na šest let do Senátu.

Co vás vlastně motivovalo k tomu, že jste vstoupil do politiky a před lety rovnou do Senátu?
Byla za tím snaha, aby se mým přičiněním politika změnila, chtěl jsem politiku ovlivnit ve prospěch lidí. Přemluvili mě k tomu kamarádi, abych to zkusil a vyšlo to. Oslovila mě sociální demokracie, trval jsem však na tom, že budu vystupovat jako nestraník. V Senátu jsem se chytil v ústavně-právním výboru. Na začátku mého mandátu jsme v Senátu projednávali novelu trestního zákoníku, což je moje doména a velmi mě to zaujalo. Podařilo se mi hned v počátku prosadit například zpřísnění trestních sazeb. Práce v Senátu mě doslova pohltila a velmi mě baví.

V minulém volebním období jste byl předsedou ústavně-právního výboru. Vysvětlete jednoduše čtenářům, co bylo vaší náplní práce?
Přes výbor prochází většina zákonů, my je projednáváme, vydáváme k nim stanoviska a doporučení pro ostatní senátory, jak by měli hlasovat. Porovnáváme, jestli nové zákony a novely zákonů jsou v souladu s právním řádem České republiky.

Který zákon podle vás v naší legislativě chybí?
Je jich více, třeba zákon o prokazování původu majetku nebo zcela nový zákon o státním zastupitelství. Státní zastupitelství by nemělo být kontrolované politicky a mělo by být nezávislé, a to je hlavní problém, proč tento nový zákon nemůže projít a proč se stále vrací a přepracovává. Někteří politici chtějí mít nad státním zastupitelstvím kontrolu.

Když vás tak poslouchám, je vůbec reálné v našich podmínkách mít zcela nezávislé státní zastupitelství?
Zcela nový zákon o státním zastupitelství byl už v jednu dobu na spadnutí. Shodli jsme se s tehdejším ministrem spravedlnosti Pavlem Blažkem (od července 2012 do července 2013 ministr spravedlnosti Nečasovy vlády, pozn.red.), že on ho pošle dál. Byl už v Poslanecké sněmovně ve druhém čtení, přičemž to ztroskotalo s příchodem nové ministryně Marie Benešové (od července 2013 do ledna 2014 byla ministryní spravedlnosti ve vládě Jiřího Rusnoka, pozn.red.). Současná ministryně spravedlnosti návrh nového zákonu očesává a s Pavlem Zemanem (od 1. ledna 2011 nejvyšší státní zástupce, pozn.red.) jsme se shodli na tom, že ať se raději nechá ten starý. Je vidět, že napříč politickými stranami chybí pro zcela nový zákon o státním zastupitelství vůle.

Neudivuje vás takový přístup navíc v době, kdy řada současných špičkových politiků stavěla kampaň na tom, že zatočí s korupcí, že bude bojovat proti různým politickým vlivům?
Velmi mě to štve. Myslím si, že je tu silná lobby, a to jak politická, tak i profesní - soudní. Chtěli jsme zrušit vrchní státní zastupitelství a místo toho vytvořit, stručně řečeno, specializovaný protikorupční úřad, který by potíral korupci a závažnou finanční, hospodářskou kriminalitu. Přitom všichni mluvili o boji proti korupci a vznik toho úřadu spadl pod stůl. Podle mého názoru se vrchní soudy bojí toho, že v momentě, kdy budeme chtít zrušit vrchní státní zastupitelství, tak potom budou na řadě oni.

Co považujete za svůj největší úspěch při působení v Senátu?
Několikanásobně jsem zvýšil aktivitu ústavně-právního výboru, to znamená, že projednáváme podstatně více zákonů než v minulosti a jsme aktivnější ve všech ukazatelích. Za úspěch považuji i prosazení některých zákonů a také ústavní žalobu na prezidenta Václava Klause pro jeho zločinnou amnestii. Je toho více.

A víte už, co budete chtít udělat jako první přímo v Senátu v dalším volebním období?
Budu usilovat o to, abych mohl pokračovat ve funkci předsedy ústavně-právního výboru. Ale nevím, jak o tom rozhodnou ostatní.

Hnutí ANO v posledních letech slaví jeden úspěch za druhým. Jak vysvětlit tento fenomén na politickém hřišti?
Pokud jde o úspěch hnutí ANO, tak je to úspěch Andreje Babiše. Vím od lidí, kteří šli v komunálních volbách volit, že ani pořádně neznali kandidáty, šli volit Andreje Babiše. Jednoduchá hesla zabírají. Po vzoru ANO se objevily další strany a hnutí a jsou stále úspěšnější. Komunální volby ukázaly, že politická scéna je velmi roztříštěná, což časem může škodit.

V polovině roku 2012 jste prohlásil, že o boji proti korupci v ČR nemůže být ani řeč a mnozí politici a aktivisté ho používají jako frázi. Ve vládě jsou lidé, kteří na boji s korupci postavili kampaň, lidé je nejen kvůli tomu volili. Trváte na tom stále, nebo je boj proti korupci realitou a má výsledky?
Jsem přesvědčen o tom, že nová vládní garnitura se skutečně pustila do boje s korupcí. Příkladem je vytvoření Kobry (speciální tým pro boj s daňovými úniky vytvořený ministrem financí Andrejem Babišem a ministrem vnitra Milanem Chovancem, pozn.red.). Vypadá to, že by to mohlo fungovat, ale k tomu je potřeba protikorupční úřad státního zastupitelství. V tuto chvíli je však brzy na hodnocení. Musíme počkat na výsledky. Je potřeba vycházet z toho, kolik lidí bude za trestné činy týkající se korupce pravomocně odsouzeno, kolik jich skončí v kriminále.

Napsal jste úspěšnou knihu Gaunery nemám rád, která vychází z vaší praxe státního zástupce. Neplánujete něco podobného, kde byste zúročil práci v Senátu a politice vůbec? Mohlo by to být neméně šokující, nemyslíte?
(smích) Zatím nic takového neplánuji. Vyloučit to však do budoucna nemohu.

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.