Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy na Hradecku ruší tři desítky spojů, kraj to odsouhlasil

  13:51aktualizováno  13:51
Od neděle 10. června přestane v Královéhradeckém kraji jezdit 32 vlakových spojů. Přijdou o ně stovky lidí. Zastánci škrtů tvrdí, že jde jen o kosmetické úpravy, prý je to jen půl procenta celkového rozsahu železniční dopravy v regionu. Cestující z menších obcí jsou ale naštvaní.
Od neděle přestane v kraji jezdit 32 vlakových spojů. Ilustrační snímek.

Od neděle přestane v kraji jezdit 32 vlakových spojů. Ilustrační snímek. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Údajně nepatrné škrty pocítí spousta lidí a příliš se nelíbí ani představitelům obcí, kterých se dotknou. Třeba podle místostarosty Meziměstí Pavla Hečka je nynější rušení daleko citlivější pro město s necelými třemi tisícovkami obyvatel než pro Hradec.

"Jsme tu na konci světa a každý takový krok znamená, že se naši lidé dostanou hůř třeba za kulturou," zlobí se.

Tratě, kde skončí některé vlaky

  • Solnice - Rychnov nad Kněžnou
  • Náchod - Nové Město nad Metují
  • Náchod - Týniště nad Orlicí
  • Broumov - Meziměstí
  • Hronov - Police nad Metují
  • Hradec Králové - Jaroměř
  • Nový Bydžov - Smidary
  • Rožďalovice - Kopidlno

redukce o prázdninách

  • Hradec Králové - Jičín

Rovněž místostarostka Nového Města nad Metují Bronislava Malijovská jen velmi nerada vidí, že se o víkendu zruší vlak z Václavic do Nového Města a zpět.

"Každé rušení vlaku vnímám negativně. Mnohé vlaky sice nahrazuje hustá autobusová doprava, takže to není tolik citlivé a provozovatel má jistě spočítanou vytíženost vlaku. Také se nelze divit v době úspor. Ale rozhodně z rušení žádného vlaku nemáme radost," řekla novoměstská místostarostka.

Neoblíbené "zeštíhlování" se nejvíce dotkne cestujících na trati mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou, odkud denně nevyrazí tři páry vlaků. "Mrzí mě, že jsme spravili nádraží a vlaky se přitom ruší," netají zklamání solnický starosta Ladislav Kubíček.

Rušení spojů se lidem nelíbí

"Některé vlaky už možná zrušili o víkendu. Švagrová sem v sobotu jela na sraz a zůstala v Rychnově, protože vlak dál nejel. Přitom měla spojení vyhledané," diví se Eva Palečková ze Solnice. "Byla hrozně naštvaná. Počítala s tím vlakem, ale nakonec měla hodinu zpoždění."

Rozpaky neskrývá ani Ivana Bednářová z Josefova, které se vůbec nelíbí konec jednoho z víkendových vlaků mezi Hradcem a Jaroměří. "Je to základní trasa, kterou hodně lidí jezdí do zaměstnání. Někteří jezdí do Hradce pracovat i o víkendu," vysvětluje žena.

Dráhy zdůvodňují rušení spojů dražšími cenami pohonných hmot. Na naftu přitom jezdí více než 80 procent krajských souprav. Přestože škrty nedělají radost většině cestujících, kromě ČD je hájí rovněž radní Královéhradeckého kraje pro dopravu Josef Ješina.

"Byly to spíš jen kosmetické úpravy. Upravili jsme je podle dohody, protože České dráhy pro náš kraj jezdily více než byl původní počet nasmlouvaných kilometrů," řekl Ješina, podle něhož se kraj s ČD domluvily i na zrušení dalšího páru osobních vlaků na trati Rychnov - Kvasiny.

"Bylo to proto, aby se na koleje vešel mezi osobní vlaky ještě jeden pár nákladních vlaků, protože tato trať je jednou z nejvytíženějších a jsou na ní veliké požadavky na odvoz aut ze škodovky v Kvasinách," vysvětluje radní.

Lidé raději jezdí autem, mladí stopují

Základním kritériem pro omezení spojů prý byla obsazenost a souběžnost s krajem dotovanými autobusy. Vedení kraje i ČD vysvětlují rušení tím, že stát už od loňského roku nenavýšil o inflaci svůj finanční příspěvek na dopravní obslužnost.

Zástupce společnosti Oredo, která dopravu v regionu organizuje, se snaží vysvětlit, že redukce spojů postihne hlavně nejméně vytížené spoje, víkendové a případně dopolední, nebo naopak večerní vlaky. U většiny spojů prý navíc nejde o rušení v celé trase, ale pouze v její části.

"Nejsou to žádné zásadní spoje, vždyť některé byly velmi málo obsazené. Například v ranním vlaku ze Smidar do Nového Bydžova jezdili čtyři cestující a nazpátek jen dva," říká hlavní technolog Oreda Tomáš Jurček, podle něhož kraj musel souhlasit, aby dodržel dohodnutou obslužnost a její financování.

"Lidé se naučili jezdit do škodovky autem. Pokud kraj tyto spoje ruší, asi to má spočítané, že vlaky nejsou vytížené," uznává starosta Solnice Kubíček. "Lidé se asi prostě odnaučili jezdit vlakem. Já jím taky nejezdím a moje děti taky ne. Když vidím mladé lidi a děcka stopovat, říkám si, že je asi pro ně jezdit vlakem prostě drahé," dodává starosta.

Změny začnou v den, kdy začne v celé zemi platit nový jízdní řád Českých drah. V celém Královéhradeckém kraji České dráhy denně přepraví kolem 45 tisíc lidí. Hejtmanství regionální železniční dopravu letos dotuje 363 miliony korun. Dosud vlaky objednané krajem měly ročně najet 5,4 milionu kilometrů.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.