Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Rychlík na Prahu ztratil vagony, cestující šli pěšky zpět na nádraží

  • 226
Dvaačtyřicet cestujících uvázlo ve vagonech Českých drah, které se utrhly od rychlíku z Hradce Králové do Prahy. Souprava se rozpojila v hradecké čtvrti Kukleny, cestující šli zpět na nádraží pěšky.

Souprava se roztrhla ve středu krátce po páté hodině ráno mezi Hradcem Králové a odbočkou na Plačice. V pětadvacetikilometrové rychlosti se odpojilo šest z osmi vozů. Pro takový případ mají vagony automatickou brzdu, která vlak zastaví. Obě části tak stály asi dva metry od sebe. Strojvedoucí hned informoval dispečink, posádka uklidňovala cestující.

„Šlo o únavu či vadu materiálu. Při vyšších silách působících za rozjezdu vlaku na spřáhlo vznikl lom. K roztržení vlaku dochází všude na světě, ale častěji u nákladních vlaků, kde jsou vyšší hmotnosti a tažné síly za rozjezdu,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Událost vyšetřuje Drážní inspekce pro případ, že by na vině byla lidská chyba.

„Ročně evidujeme přibližně dvě desítky případů, kdy dojde k roztržení nákladního nebo osobního vlaku. Nejčastější příčinou těchto událostí jsou technické závady na vozidlech,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Při nehodě nebyl nikdo zraněn. Na trati zůstalo 42 cestujících, pro které vyrazily čtyři jednotky hasičů.

Cestující nepočkali na hasiče a vystoupili

„Zasahovali tam profesionální hasiči z obou královéhradeckých stanic, dobrovolní hasiči z Plačic a hasiči Správy železniční dopravní cesty Nymburk,“ popsala Alena Kuthanová z Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje.

Právě na hasiče by měli v takovém případě cestující ve vlaku počkat. Nabádali je k tomu i vlakvedoucí a průvodčí. I přes jejich doporučení však někteří lidé z vagonů sami vystoupili a šli pěšky zpět na hradecké hlavní nádraží. Zbylým dopravce zajistil náhradní přepravu.

„Vyčkání na hasiče je standardní postup, pokud dojde k mimořádnosti na trati a cestující musejí vystupovat do kolejiště. Cestující z rychlíku 952 však na vlastní nebezpečí soupravu většinou opustili a odešli do stanice. Vlak má klasické vagony s dveřmi, které při zastavení vlaku nejsou zablokované a lze je u stojícího vlaku otevřít,“ uvedl Joklík.

Kvůli zastavenému vlaku byl úsek před odbočkou Plačice tři hodiny uzavřený. Železničáři proto posílali ostatní soupravy oklikou přes Opatovice nad Labem. Škoda na vagonech se odhaduje na 28 tisíc korun.