Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test na Hradubické silnici rozhodne, zda Česko přepíše mapu dálnic

  9:49aktualizováno  9:49
Čtyřproudovka spojující Hradec s Pardubicemi se stane pilotní silnicí první třídy v zemi, na níž ministerstvo dopravy otestuje zvýšení rychlosti na 110 kilometrů v hodině. Kvůli pomalé stavbě však zatím řidiči přidají plyn jen na šesti kilometrech. Test navíc ukáže, zda se chystané opatření skutečně rozšíří i na další rychlostní tahy.

Silnice mezi Hradcem a Pardubicemi měří 17 kilometrů, vyšší povolená rychlost bude platit jen na šestikilometrovém úseku. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Silniční čtyřpruh mezi Stéblovou a Opatovicemi měří zdánlivě bezvýznamných šest kilometrů. Jenže už za dva měsíce právě na tento úsek spojující Hradec s Pardubicemi napnou pozornost desítky dopravních expertů.

Jak rychle z Hradce do Pardubic?

Silnice spojující Hradec Králové s Pardubicemi měří necelých 17 kilometrů. Kdyby řidiči celou dobu jeli rychlostí 110 kilometrů v hodině, cesta by jim v ideálním případě trvala 9 minut a 15 vteřin. Nyní se při dodržování všech pravidel provozu nelze dostat pod 14 minut.

Chystá se tu totiž test revoluční novinky, která se v příštích letech může ujmout na dalších 300 kilometrech českých silnic první kategorie. Ministerstvo dopravy tam na podzim řidičům povolí zrychlit na 110 kilometrů v hodině namísto obvyklé devadesátky.

Pak bude záležet pouze na šoférech, zda novinka ožije i jinde. "A má to vůbec cenu, když už teď drtivá většina aut jezdí mezi oběma městy rychlostí hodně přes sto kilometrů?" ptá se Vojtěch Kousal z Hradce, jenž do Pardubic jezdí denně do zaměstnání.

"Rozhodně to stojí za to. Vždyť další úsek čtyřpruhu z Opatovic do Hradce má být hotový příští rok v červnu, alespoň tedy otestujeme, jaké další úpravy se musí udělat," říká šéf pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Úsek Stéblová - Opatovice se má podle záměru ministerstva stát pilotním projektem, na jehož konci má být povolená stodesítka na dalších 23 českých silnicích první třídy. Vše sice ještě musí schválit vláda, ale dopravní resort očekává souhlas.

Rychlejší úsek bude jediným v kraji

Vládní ano by potěšilo pouze řidiče, kteří jezdí mezi oběma krajskými městy. Ti by mohli trochu přitlačit na plyn, ovšem další krajské silnice první třídy s určitostí zůstanou postaru s devadesátikilometrovou povolenou rychlostí.

Pilotní projekt

Dopravní resort zatím vytipoval 24 silnic první třídy, na kterých chce zvýšit rychlost na 110 kilometrů v hodině. V Hradeckém i sousedním Pardubickém kraji však na delší dobu zůstane pouze u hradubické komunikace.

"Pokud budou mít případné nové komunikace stejné parametry, není problém povolit vyšší rychlost," připouští mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Pro řidiče z Královéhradeckého kraje však nemá žádné další dobré zprávy.

"Rychleji by se v budoucnosti mohlo jezdit snad jen na rychlostní silnici R35 z Olomouce a pak ještě na komunikaci R11 vedoucí na hranice s Polskem," zmiňuje Novák dopravní stavby, jež se však teprve potýkají s nezbytnými administrativními předpisy či výkupy pozemků.

Dopravní policisté zatím takticky mlčí, zda hned za Stéblovou či Opatovice rozmístí radary, aby pokutovali šoféry, kteří včas nestihnou přibrzdit na předepsanou devadesátku. Proti zrychlení v uvedeném úseku ale nic nenamítají.

"Tato komunikace už má takové parametry, že vyšší rychlost bude poměrně bezpečná. Ministerstvo si vyžádalo naše stanovisko a souhlasili jsme," říká mluvčí hradecké krajské policie Ivana Ježková.

Zrychlení po celé trase blokuje křižovatka u Stéblové

Stavba čtyřpruhu mezi Hradcem a Pardubicemi zatím připomíná spíš lepení vlaštovčího hnízda. Nové úseky přibývají po stovkách metrů, a přestože za deset měsíců má být hotovo rovněž mezi Opatovicemi a Hradcem, rychlost 110 kilometrů v hodině na celé sedmnáctikilometrové trase bude dál blokovat nedokončená mimoúrovňová křižovatka u Stéblové.

"Právě kvůli ní se na podzim může zrychlit pouze na šesti kilometrech. Křižovatku jsme sice zařadili do rozpočtu na příští rok, ale stavební povolení máme pouze na pravou část, protože na druhé straně stále ještě nejsou vypořádané pozemky," krčí rameny Bohumil Vebr z Ředitelství silnic a dálnic.

Šestikilometrový úsek Hradubické silnice se na podzim nestane ani dálnicí, nebude ale spadat ani do kategorie běžné komunikace první třídy. Podle vyjádření ministerstva dopravy to má být jakýsi mezistupeň.

"Tuto silnici jsme jako pilotní a první v republice vybrali zcela záměrně. Je tady nová čtyřproudá komunikace, která splňuje všechny parametry, zároveň spojuje dvě stotisícová města blízko od sebe a je tady poměrně vysoká intenzita dopravy. Zkrátka na naše sledování je to ideální," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Protože mezi Stéblovou a Opatovicemi půjde pouze o test, může se stát, že příští rok se v tichosti zase vrátí devadesátka. "Ověříme si případnou nehodovost, spolehlivost řidičů a další data. Pokud vše skončí úspěchem, budeme se snažit projekt rozšířit do celé republiky. Jestli ale objevíme nějaký zádrhel, může následovat jiný posun," přiznává mluvčí.





Hlavní zprávy

Přestěhovali jste se?
Přestěhovali jste se?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.