Některé nové silnice už vznikly v okolí Kvasin a Solnice. Na snímku je spojnice mezi Solnicí a kvasinským závodem Škody Auto, která slouží pro kamiony a zaměstnance.

Některé nové silnice už vznikly v okolí Kvasin a Solnice. Na snímku je spojnice mezi Solnicí a kvasinským závodem Škody Auto, která slouží pro kamiony a zaměstnance. | foto: Ondřej Littera, MF DNES

Zahrádkáři se bojí, že s obchvatem Rychnova zmizí klidová zóna

  • 1
S novým obchvatem Rychnova nad Kněžnou se roky počítalo jen jako s plány do šuplíku. Rozvoj automobilky v Kvasinách a Sobotkova vláda však daly stavbě silný impulz.

V trase obchvatu je jedno konfliktní místo: silnice totiž může zasáhnout okolí zahrádkářské kolonie a pozemky zemědělce.

Lidé v Rychnově nad Kněžnou nemívali větší potíže s ucpanými silnicemi, avšak v posledních letech už to neplatí. Když se začnou střídat směny v nedaleké kvasinské automobilce, štrúdly aut postihují i Rychnov.

Až se v továrně ještě znásobí výroba, může to být velmi citelný problém. Pomoci má západní obchvat, konkrétně jeho první část.

Zastupitelé budou schvalovat 22. června vydání nového územního plánu města, který se připravuje od roku 2011. Zároveň hned zřejmě odsouhlasí změnu číslo jedna, která má vyhledat trasu pro obchvat.

„Město má na obchvatu zájem. Po Jiráskově ulici se valí kolem 14 tisíc aut, z jedné strany je obytná zóna, z druhé strany nemocnice. K tomu výroba v Kvasinách se má v roce 2018 zdvojnásobit. Teď se počítá se stavbou obchvatu v letech 2019 až 2020. Územní plán za nás nikdo jiný neschválí. Pokud nyní Rychnov nevyužije situace, pochybuji, že by se dočkal obchvatu v budoucnu,“ říká starosta města Jan Skořepa.

Obchvat Rychnova nad Kněžnou

* Zatížená silnice I/14 od Náchoda na Českou Třebovou dosud prochází Rychnovem jako průtah.
* Obchvat by měl odklonit dopravu po západním okraji města.
* V územním plánu se pro obchvat počítá s územní rezervou, tedy pásem širokým 100 metrů, přesné umístění silnice není ještě známo.
* 1. etapa obchvatu by měla začít křižovatkou v Lipovce nedaleko podniku M. Preymesser, půjde v zářezech a násypech severozápadně okolo Rychnova, má protnout nynější výjezd na Lokot mezi zahrádkářskou kolonií a domem Červinkových, přemostěním překročí železnici, silnici na Synkov-Slemeno a řeku Kněžnou, napojí se na kruhovou křižovatku pod Budínem, odkud se vyjíždí na Vamberk. Stavba vyjde na 340 milionů korun od Státního fondu dopravní infrastruktury, má se začít stavět nejdřív v roce 2020.
* 2. etapa obchvatu může někdy v budoucnu dotáhnout dopravu dál po jihozápadním kraji města až na Budín s výjezdem na Vamberk.
* Podle celostátního sčítání dopravy v roce 2010 je intenzita dopravy v intravilánu města Rychnova v rozmezí 11 800 až 14 530 vozidel za 24 hodin, předpokládaná intenzita na tomto průtahu ve výhledu roku 2030 bude v rozmezí 20 400 až 21 230 vozidel za 24 hodin

V územním plánu se pro obchvat zatím počítá s územní rezervou, tedy pásem širokým 100 metrů, v němž by někde měla vést silnice. Asi dvoukilometrový obchvat však naráží na to, že se může dotknout velké zahrádkářské kolonie a sadaře sídlící na kopci u výjezdu směrem na Lokot.

Na kraji kolonie může být brzy po klidu

Zatím to u zahrádkářské kolonie II vypadá jako idyla, v oploceném areálu stojí jedna chata vedle druhé, ve všední dopoledne je tu klid, jen po cestě se promenádují zatoulané krůty. Opodál se nachází myslivecká střelnice. Klid však nemusí trvat dlouho, jen co krajové parcely budou sousedit s rušnou silnicí.

„Jen diletant mohl přivést obchvat do klidové zóny. Přitom by silnice mohla vést dál pod lesem. Dělal jsem tu předsedu, ale vůbec jsem nezaznamenal, že město něco řeší kolem obchvatu,“ zlobí se bývalý předseda zdejších zahrádkářů Pavel Bartoš.

„Mohlo mi to uniknout, když se to objevilo pouze na úřední desce. Ale o obchvatu nevěděli ani třeba naši mladí sousedé, kteří si tu na kraji kolonie letos zjara postavili chatu a teď zjistili, že třeba budou sousedit s kruhovou křižovatkou,“ dodává.

„Na druhou stranu pracovní místa v automobilce jsou potřeba,“ zmiňuje jeho manželka.

Kolonie vznikla koncem sedmdesátých let, když si zahrádkáři zúrodnili bývalou výsypku. V odlehlejší kolonii II sídlí 116 majitelů, v kolonii I je dalších víc než sto.

„Několik vlastníků krajních zahrádek a také já za spolek podáváme návrh na změnu v územním plánu ve vztahu k obchvatu. Navrhujeme variantu, která se nejméně dotkne lidí a která by obešla nejen kolonii, ale také usedlost Červinkových. Pokud by došlo na nejhorší variantu, dopadlo by to na majitele krajních zahrádek,“ říká předseda druhé základní rychnovské organizace Českého zahrádkářského svazu Ladislav Kovařík.

Problém obchvatu se týká i jednoho ze zastupitelů Josefa Solára, který si koupil zahradu právě na kraji kolonie.

„My jako zahrádkáři podporujeme obchvat. Nemyslím však, že to sníží dopravu u nemocnice. Velká auta budou jezdit po obchvatu, ale osobní auta ve městě stejně zůstanou. Rychnov je už hodně průmyslové město a rádi bychom tu udrželi klidové zóny. Budeme se snažit navrhnout, aby se obchvat posunul dál od kolonie, ale bude záležet na tom, zda to bude finančně schůdné,“ říká Josef Solár.

Obává se však poklesu cen pozemků v kolonii i horšího životního prostředí, pak by se těžko dalo v kolonii něco pěstovat nebo se tam rekreovat.

Rodina sadaře dávala připomínky už dřív

Dá se čekat, že s připomínkami k obchvatu přijde i rodina sadařů Červinkových. V zamýšleném koridoru trasy se totiž nacházejí některé jejich sady, rodina také vlastní řadu pozemků v okolí usedlosti.

Už před několika lety při jednání o novém územním plánu se manželé Červinkovi snažili dosáhnout, aby je město zbavilo stavební uzávěry.

Tehdy se přikláněli k variantě s tunelem u nemocnice při výjezdu na Náchod, ta je však nyní podle městských úředníků mimo hru. Navrhovali i to, ať jde obchvat přímo přes kolonii.

Farmáři také avizovali, že své pozemky neprodají, protože by jim to rozdrobilo půdu na těžko obdělávatelné kousky. MF DNES se snažila farmáře kontaktovat, ale kvůli jeho zahraniční cestě to nebylo možné.

Podle Pavlíny Ciranové, která má na rychnovském městském úřadu na starost územní plánování, koridor pro obchvat figuruje v platném územním plánu od roku 2006, takže pro vlastníky nejde o žádné překvapení.

Rychnovští spoléhali, že obchvat je vzdálenou budoucností, protože i doprava tu dlouho byla celkem v pořádku. „S obchvatem se počítalo až ve výhledu příštích dvaceti let, proto se tím nikdo nezabýval. Teď na jaře to však dostalo spád,“ přiznává předseda spolku Kovařík.

Silničáři už mají studii

Ředitelství silnic a dálnic České republiky nechalo vloni zpracovat vyhledávací studii na silnici I/14 v Rychnově. „V nejbližší době necháme zpracovat oznámení EIA o vlivu na životní prostředí a po jeho výsledku zahájíme další navazující kroky v přípravě stavby,“ říká mluvčí ředitelství Nina Ledvinová.

Rozvoj průmyslové zóny v Solnici a Kvasinách podpořili v březnu memorandem o spolupráci premiér Bohuslav Sobotka, hradecký hejtman i zástupci automobilky Škoda Auto.

Do průmyslové zóny, škol či zdravotnictví v okolí automobilky přitečou asi dvě miliardy korun z peněz státu a kraje.

Továrna chce investovat do rozvoje zhruba 7,2 miliardy korun. Škoda Auto se zavázala do roku 2018 rozšířit a zmodernizovat svůj závod.

Nová investice vytvoří až 1 300 nových pracovních míst a navýší výrobní kapacitu na 280 tisíc vozů ročně. Výhledově firma uvažuje investovat dokonce až 13 miliard korun.

Současně s tím budou stát a kraj investovat do silnic, železnice, občanské vybavenosti, školství a zdravotnictví v Rychnově a regionu.

Kromě obchvatu Rychnova vzniknou také obchvaty Častolovic, Domašína a poslední část obchvatu Solnice. Peníze půjdou také na vytvoření průmyslové zóny na ploše 52 hektarů poblíž automobilky.