Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První krok k rozvoji automobilky v Kvasinách, nádraží zvládne delší vlaky

  9:10aktualizováno  9:10
První investice související s plánovaným rozšířením automobilky v Kvasinách na Rychnovsku je hotová. Celkovou obnovou prošlo nádraží v Rychnově nad Kněžnou. Zvýší se tak kapacita trati mezi Týništěm a Solnicí.

S novým nádražím dostal Rychnov také nové soupravy Stadler. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Až na výpravní budovu mají Rychnovští úplně nové nádraží. Jeřáb nebo bagry ještě dokončují některé práce, ale nová bezbariérová nástupiště, prodloužené koleje i zabezpečovací zařízení jsou hotové. Opravené nádraží bude vyhovovat nárokům rozšířené průmyslové zóny v Kvasinách.

Fotogalerie

„V současné době se zde využívá kapacita pěti párů vlaků, po dokončení stavby zde bude moct projet až čtrnáct párů,“ uvedl oblastní ředitel Správy železniční dopravní cesty Vladimír Filip.

Kvůli nákladním vlakům z automobilky byly prodlouženy první a třetí kolej na rychnovském nádraží. Místo původních 200 mají nyní 320 metrů, což je dáno maximální délkou souprav vyjíždějících z automobilky. Pokud by bylo potřeba, nová trať by zvládla i více osobních vlaků.

Rychnov získá nové vlaky

„Od poloviny června zde budou jezdit v pravidelném režimu nové soupravy Stadler s klimatizovanými jednotkami,“ řekl radní pro dopravu Karel Janeček.

V současnosti se podobně přestavuje také železniční stanice v Častolovicích. Mezi ní a rychnovskou se budují zabezpečovací zařízení, připojí se k nim i stanice v Kostelci nad Orlicí. Rychnovské nádraží však v budoucnu přijde o personál dopravní kanceláře, protože vše bude automatické a provoz se bude obsluhovat z pracoviště v Častolovicích. Náklady na stavbu jsou vyčísleny na 460 milionů korun, hotovo má být letos na podzim.

Rozšíření automobilky

Automobilka zásadní modernizaci a rozšíření ohlásila vloni. Do rozvoje závodu půjde výhledově až kolem 13 miliard korun. V příštích dvou až tří letech investuje nejméně 7,2 miliardy korun, přijme 1 300 nových pracovníků a dalších 400 míst by mohli nabídnout regionální dodavatelé.

Opravy obou nádraží jsou součástí projektu Zvýšení kapacity trati Týniště nad Orlicí-Častolovice-Solnice. V jeho první etapě se od poloviny loňského roku za téměř 200 milionů korun rozsáhle opravují nástupiště v Týništi. Náročné to je i pro cestující.

„Vracím se vlakem z práce v Týništi, ale nástupiště v době oprav jsou dost vzdálená od budovy,“ poznamenal jeden z cestujících, ale jméno uvést nechtěl.

Přestavba týnišťského uzlu, kam jezdí vlaky ze čtyř směrů, pomůže hlavně starším lidem nebo maminkám s kočárky. Trať vznikla před 140 lety a protože zůstala původní sypaná nástupiště, cestující měli vysoko při nastupování do vlaku. V Týništi nově vzniká podchod k novým nástupištím, jež budou 55 centimetrů nad temenem kolejnice. Opravy se týkají i dvou výpravních budov či informačního systému a hotovy mají být koncem září.

Připravují se i další investice

Správa železniční dopravní cesty uvažuje ještě o třetí etapě, ve které by se v Týništi rekonstruovalo kolejiště pro nákladní dopravu. Úpravy by měly pomoci hlavně provozu dlouhých nákladních vlaků, v návrhu je také nová výhybna v Rašovicích. Tato etapa se však teprve bude ucházet o územní rozhodnutí.

Modernizace trati by měla vyjít až na tři čtvrtě miliardy korun. Vloni v dubnu to potvrdil premiér Bohuslav Sobotka, který místní lokálkou dorazil až na maličké nádraží v Solnici.

„To, že jsme přijeli vlakem, souvisí s plánovanou investicí. Mělo by dojít k modernizaci a především ke zlepšení situace na jednotlivých nádražích,“ řekl tehdy Sobotka.

Od té doby se peníze pro Rychnovsko ještě znásobily. Stát a kraj se dohodly s automobilkou na podpoře průmyslové zóny, takže na rozvoj regionu půjde kolem dvou miliard korun. Plánuje se například obchvat Rychnova nad Kněžnou, Solnice, Domašína a Častolovic, oprava vozovky I/14 mezi Spy a Krčínem v Novém Městě nad Metují, chodníky v Kvasinách a Bílém Újezdu nebo cyklostezka do průmyslové zóny. Solnice chce opravit svůj kulturní dům, ten svůj zvětší i Kvasiny a rovněž upraví školu a školku. Získat 300 milionů by měla také nemocnice v Rychnově.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V červenci začala stavební firma s opravami silnic k přechodu na česko-polské...
Lidé píší petici proti otevření přechodu pro auta, silnice už se staví

Části usedlíků a chalupářů v Machovské Lhotě na Broumovsku se příčí chystané otevření silnice na česko-polské hranici pro auta. Přestože silničáři již mají...  celý článek

David Kovář ošetřuje zraněné týden po zemětřesení v Nepálu.
Český lékař se vzdal místa primáře v USA, vyrazil na misi do Afriky a Asie

Kardiolog David Kovář, původem z Hradce Králové, pracoval jako primář na klinice v americkém Coloradu. Rozhodl se však vzít rodinu a na rok vyrazit do Afriky a...  celý článek

Bludiště v kukuřici v Hradci Králové.
VIDEO: Podívejte se do kukuřičného bludiště kousek od centra Hradce

Nedaleko centra Hradce Králové, v poli naproti bývalé Gumovce, vzniklo bludiště v kukuřici. Otevřela ho tam firma z Rychnova nad Kněžnou, která po celém Česku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.