Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bronzová pamětní deska od trati zmizela, nadšenci vybírají na novou

  11:42aktualizováno  11:42
Fanda starých železničních tratí Petr Tejkl chce obnovit unikátní pamětní desku z roku 1906, kterou ukradli sběrači kovů. Deska u Rokytnice v Orlických horách oznamovala, že c. a k. železnice na českém území už dosáhla tisícího kilometru.

Petr Tejkl založil sbírku na novou pamětní desku, kterou z trati u Rokytnice ukradli sběrači kovů. | foto: Martin Veselý, MF DNES

Když před rokem zmizela ze stěny tunelu u Pečína na železniční trati z Doudleb nad Orlicí do Rokytnice v Orlických horách pamětní deska, jen pomalu si místní začali uvědomovat, o co vlastně přišli.

O železnici chtěl natočit dokumentární cyklus

Železniční trať zbudovaná na přelomu 19. a 20. století, která vedla až po okraj Orlických hor, tehdy zlepšila lidem podmínky pro život a pomohla vytvořit nová pracovní místa. I díky kolejím se Rokytnice stala městem, doteď je dokonce jediným v horách.

Železnice byla tehdy nejmodernějším způsobem dopravy, dnes slouží hlavně turistům. Nadšenec do vlaků Petr Tejkl nechal už loni natočit film o okolí trati z Pardubic do Chrudimi a Havlíčkova Brodu. O železnicích by chtěl točit i dokumentární cyklus.

"Chtěl jsem navázat na úspěšnou sérii pořadů Rozhledny nebo K pramenům, které běžely na České televizi. V novém cyklu by byly jednotlivé díly věnovány železničním tratím, vlakům, zastávkám a celému géniu loci okolo. Bohužel se mi nikoho nepodařilo přemluvit, aby něco takového vzniklo," lituje Tejkl. Nechce se však vzdát a už v příštím roce chystá další překvapení. O co půjde, zatím tají.

Zloději si tehdy chtěli prodáním bronzového kusu do sběru přilepšit pár tisícovkami a možná ani netušili, že kradou přímou vzpomínku na tisící kilometr kolejí, který v roce 1906 vznikl na českém území rakousko-uherské monarchie.

Deska byla unikátní

"V Česku je to naprostý unikát. Deska je jedinou upomínkou na fyzickou výstavbu trati, která změnila život mnoha obcím v regionu. Měla smůlu, že je z bronzu, proto asi po sto letech zmizela. Ale i tak je to zvláštní, visela totiž na velmi špatně dostupném místě," říká Petr Tejkl, fanda starých železničních tratí.

Ten se nyní s pomocí Rokytnice a jejího starosty Petra Hanouska rozhodl, že by se na historicky významné místo nemělo zapomenout. A založil sbírku na vytvoření věrohodné repliky. Chce vybrat 150 tisíc korun na tři nové kusy původní památky.

Repliky vzniknou z plastu, aby nelákaly zloděje

"Je to charita, nečekejte velký byznys. Desku vytvoří medailéři, v žádném případě však nebude z bronzu, nevydržela by tam ani hodinu. Vytvoříme ji z plastu. Rozdíl však nepoznáte, umělci využijí speciální pryskyřice, její historická věrnost bude stoprocentní," vysvětluje iniciátor projektu.

Železniční tratě stavěli dělníci od 80. let 19. století, aby v českém království vzkvétal průmysl.

"V jeden moment už jich leželo tisíc kilometrů a shodou okolností zrovna při výstavbě kolejí z Doudleb do Rokytnice. Dal jsem si s kamarádem tu práci a sami jsme si spočítali délku všech tratí, které se v té době stavěly. Skutečně nám těch tisíc vyšlo, měli to tehdy stavitelé spočítané sakra dobře," míní Tejkl.

Jedna replika bude v tunelu na původním místě. Protože by ji tam nikdo neviděl, druhá zamíří do Rokytnice. Podle Tejkla by se z ní mohlo stát poutní místo pro další nadšence. Třetí kus bude také v Rokytnici, a to v bývalé výtopně, kde je teď výstava parních lokomotiv.

"Zkoušel jsem zjistit, jestli je nějaká podobná deska u nás v Česku, ale nikdo o ničem takovém neví. Znalci železniční archeologie tvrdí, že údajně je něco podobného na regionální trati v Rakousku. Deska byla tak trochu zapomenuta právě proto, že visela na místě, kde se k ní nemohli lidé dobře dostat. K replice se pokusíme dát i nějaké informace z naší historie, chceme do regionu přilákat další turisty a zájemce o železnice a mašinky," uvažuje Tejkl.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.