Hradecký hejtman Lubomír Franc jednal s odboráři o tendru na autobusovou...

Hradecký hejtman Lubomír Franc jednal s odboráři o tendru na autobusovou dopravu na příštích 10 let. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Řidiči autobusů obléknou protestní vesty, jednání skončilo patem

  • 23
Hodinová schůzka kvůli tendru na autobusovou dopravu, které se zúčastnilo na padesát řidičů z celého Královéhradeckého kraje, skončila patem. Hejtman Lubomír Franc si od setkání sliboval uklidnění napětí mezi řidiči a krajem, to se mu však nepodařilo.

Posun v kritizovaném tendru na zajištění autobusové dopravy pro léta 2017 až 2026 si od dnešní schůzky slibovali i odboráři. Obě strany však po hodinovém jednání odcházely naštvané. Řidiči linkových autobusů kvůli tomu, že kraj trvá na pokračování tendru, hejtman Lubomír Franc (ČSSD) proto, že mu šoféři dali jasně najevo, aby počítal s možnou stávkou.

Na setkání s hejtmanem dorazilo zhruba padesát řidičů, kteří se skrze odbory již několik týdnů snaží přesvědčit kraj, aby již rozjetý tendr zastavil a kompletně přepracoval zadávací podmínky. To však hejtman Franc na jednání opět odmítl.

„Tímto tedy na úterý 5. ledna 2016 vyhlašujeme akci Vesty pro Královéhradecký kraj, při níž budou řidiči jezdit celý den v reflexních vestách a cestujícím rozdávat letáky s informacemi. O dalším postupu, včetně stávky, se rozhodne. Jsme opravdu připraveni stávku vyhlásit, nic jiného nám nezbude,“ řekl směrem k hejtmanovi předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka, který akci s vestami před několika měsíci zorganizoval i ve svém domovském Jablonci nad Nisou (více o protestních jízdách zde).

Datum protestu si šoféři nevybrali náhodou. Na 5. leden totiž hejtman svolal mimořádnou radu kraje, na které mají radní definitivně rozhodnout, podle kterého ze čtyř již vypracovaných scénářů budou postupovat dál.

Zástupci řidičů nepřijímají ani jeden z těchto postupů a nazlobila je i skutečnost, že s odboráři se chce hejtman znovu sejít až dva dny po této radě.

„O čem budeme jednat, když už kraj bude stejně dva dny definitivně rozhodnut? To nám tam přednesete své rozhodnutí, které si dva dny před tím odsouhlasíte?“ ptal se předseda odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Kraj se schovává za zákony

Kraj měl obálky ve výběrovém řízení otevírat už před Vánoci, kvůli protestům řidičů ho však posunul na 18. ledna 2016. Na požadavek šoférů, aby tendr úplně stornovali, nechtějí představitelé kraje přistoupit.

„Pokud bychom tak udělali, porušili bychom zákon. My radní bychom za to byli trestně odpovědní a kraji by u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže hrozila až čtyřicetimilionová pokuta. Z vaší strany je to navádění k porušení zákona,“ řekl hejtman.

Zároveň uvedl, že by odbory neměly přenášet zodpovědnost za jednání o mzdách na kraj, ale měly by kolektivně vyjednávat, stejně jako se tomu děje na železnici.

Podle odborářů však takto postavený tendr zarazí možnosti jakéhokoliv vyjednávání o platech na celých 10 let, kdy budou nové smlouvy s krajem platit.

Řidiči se o své platy obávají nejen proto, že kraj bude podle zákona o veřejných zakázkách muset mezi firmami, které splní všechny požadavky, vybrat tu nabídku, kteá bude nejlevnější. Vadí jim i další kritéria, která by podle nih mohla následně ovlivnit mzdy. Mezi nimi je například požadavek na vozový park mladší pěti let, nebo podmínka, že řidič bude povinen jezdit maximální povolenou rychlostí. Na všechny podmínky jsou totiž vyčísleny sankce, které by mohly jít na řidičův účet.

„Představa, že na některých linkách budu muset jet mimo obec devadesátikilometrovou rychlostí, mě děsí i v létě, natož pak v zimě,“ řekl řidič Jiří Král.

Mezi podmínkami jsou i teploty, které by v jednotlivých vozech měly být, aby zajistily dostatečný komfort cestujících. I ty by mohly mít vliv na výplaty řidičů.

„Od kolegů z některých firme vím, že jejich peníze se odvíjejí od spotřeby. Mají plat 10 tisíc korun a k němu bonus za ušetřenou naftu. Aby jim ho nesebrali, tak někdy v zimních měsících netopili a jezdili bez kvaltu. Není lepší mít 7 let starý udržovaný autobus se zaplaceným kvalitním řidičem, než nový autobus s nekvalitním?“ dotázal se hejtmana mladý šofér Zdeněk Kovaříček.

Za hodinu si řidiči nevydělají ani 80 korun

Praxi s odvíjením platů od spotřeby pohonných hmot redakci MF DNES někteří oslovení řidiči potvrdili. Hodinová mzda řidičů v regionu v tuto chvíli v průměru nepřesáhne 78 korun.

„Řidič je v práci 15 hodin, z toho výkonných je jen 7 hodin. Nevydělá si tolik, jako dělník ve fabrice na osmihodinové směně,“ uvedl Kuchynka.

Průměrný plat bez příplatků je něco málo přes 12 tisíc korun. „S příchodem krajské firmy Oredo, která začala dopravu organizovat v roce 2000, mi klesla výplata o 5 tisíc korun a v práci trávím víc času,“ posteskl si jeden z oslovených šoférů.

Kraj se na radu svých právníků do 5. ledna rozhodne mezi čtyřmi variantami: buď neprovede vůbec žádnou změnu zadávací dokumentace nebo do do ní vloží ustanovení, které bude v souladu se zákonem garantovat určitou minimální mzdu a posune otevírání obálek o dva měsíce.

„Třetí možností je podmínka v zadávací dokumentaci, například jakýsi násobek minimální mzdy. Další možností je, že bychom nechali do zadávací dokumentace od uchazečů vložit minimální částku, kterou se zavazují platit svým řidičům, a ta by byla v průběhu deseti let indexována tak, aby byla pokryta minimální mzda,“ uvedl Franc.

V obřím kritizovaném tendru zaplatí kraj za desetileté provozování autobusové dopravy 5 miliard korun. Odbory v prosinci žádaly zastavení tendru u Okresního soudu v Hradci Králové. Ten jim však nevyhověl (více čtěte zde).