KAMIONY VADÍ MÍSTNÍM NEJVÍC. Blokáda silnice I/33 v Náchodě - Bojovníci za stavbu obchvatu blokovali hlavní silnici do Polska na průjezdu Náchodem. (26. října 2010) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Starostové bojují za nové silnice. Ministra vezmou do zapadlého Broumova

  • 3
Starostům měst z Náchodska už došla trpělivost kvůli scházející dálnici od Hradce Králové i poničeným krajským silnicím. Podepsali prohlášení a chtějí se sejít s novým ministrem dopravy a vzít ho až do odlehlého Broumova.

Lidem v panelácích kolem hlavní silnice v Jaroměři projede denně pod okny přes dvacet tisíc aut. Stejné je to i v Náchodě. Starostové z deseti měst Náchodska se teď kvůli tomu ozvali.

Dálnice D11 u Chýště

Vadí jim, že doprava v regionu nemá žádnou koncepci, která by byla závazná pro opravy cest i rozvoj silniční sítě.

Od nového ministra dopravy Zbyňka Stanjury se chtějí dozvědět, jak moc je pro vládu momentálně důležitá dostavba dálnice D11 od Hradce Králové až k Jaroměři. V projektu se totiž stále nic významného nehýbe.

Potřeba jsou obchvaty

"Zásadní závěr z jednání starostů je ovšem ten, že nejde jen o dostavbu D11 alespoň po Jaroměř. Vzhledem k tomu, že vůbec netušíme, kdy vznikne rychlostní silnice z Jaroměře na přechod v Královci, je pro nás stěžejní, aby došlo i k přeložce silnice I/33," uvedl starosta Jaroměře Jiří Klepsa.

Podle něj jde tedy i o obchvat Jaroměře, Dolan, Svinišťan, napojení na hotový obchvat České Skalice a následně i o chystanou stavbu obchvatu Náchoda a řešení tamní situace.

Podle Klepsy by totiž ani dálnice dovedená do Jaroměře anebo dostavěná R35 z Pardubicka na Moravu regionu neulevila. Auta by po dálnici dojela z Hradce Králové do Jaroměře, skončila by opět ve městě a pokračovala po starých přetížených silnicích.

Opravy v Náchodě vysvětlí čtvrtému ministru dopravy

Taky Náchod trpí silnou dopravou směrem k hranici. Ředitelství silnic a dálnic tam od loňska chystá opravy kruhových objezdů za 38 milionů korun, přislíbených ještě ministrem dopravy Pavlem Dobešem. Uvažovalo i o rekonstrukci Pražské ulice za 300 milionů.

"Průjezd Náchodem je fatální. Víme, že Ředitelství silnic a dálnic dál připravuje opravu kruhových objezdů, ale slib daný bývalým ministrem dopravy není dodnes potvrzen novým ministrem," řekl starosta Náchoda Jan Birke, který se chystá jednat již se čtvrtým ministrem v řadě.

Starostové chtějí pohnout i se stavem silnic druhých a třetích tříd v majetku kraje. Inventuru nejhorších silnic předají hejtmanovi a budou chtít prosadit tyto opravy v dopravním výboru do strategického plánu kraje.

Starostové volají po lepších silnicích i kvůli bezpečnosti obyvatel. Odvolávají se na rozvoj cestovního ruchu a zaměstnanosti i na to, že Náchod je v mezinárodní dopravě jediným silničním přechodem do Polska mezi Ostravou a Zhořelcem.

Spojení s Polskem má prioritu, hotovo však bude 2030

Podle mluvčího ministerstva dopravy Romana Kluzáka má prioritu stavba D11 do Jaroměře i R11 jako její pokračování směrem do Polska. Hotovo má být do roku 2030.

V úseku dálnice mezi Osičkami a Hradcem není vypořádán pozemek ve spoluvlastnictví Jaroslavy Štrosové a jednají o něm ministerstvo dopravy s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic.

"V průběhu března 2013 a ve vhodných klimatických podmínkách předpokládáme zahájení stavebních prací na tomto úseku," sdělila Martina Vápeníková z ředitelství silnic a dálnic.

Dostavba dálnice D11 v úseku od Hradce do Smiřic a od Smiřic do Jaroměře mají územní rozhodnutí od roku 2002. Ředitelství silnic a dálnic na nich zadalo expertní projekční práce, které mají za cíl zlevnit stavbu, výsledky by měly být v únoru. Vykupovaly se tam už pozemky, u nevykoupených se chystá vyvlastňování. Pokud by se majitelé neodvolávali, ředitelství chce o stavební povolení žádat už letos.

Společné prohlášení starostů

Podepsalo jej v Jaroměři-Josefově šestnáct starostů a místostarostů ze všech deseti měst bývalého okresu Náchod.

"Naší prioritou je zařazení všech našich požadavků do strategického plánu Královéhradeckého kraje. Reprezentujeme více než 150 tisíc obyvatel na české i polské straně, kteří jsou závislí na dopravě v regionu a současnému stavu nebudeme jen přihlížet. Neustále jsou termíny jednotlivých dopravních řešení odsouvány na další a další roky, což dopravní infrastrukturu neřeší. Chceme alespoň zásadní řešení páteřní komunikace procházející naším územím, aby byla zajištěna jeho obslužnost."

O podporu chtějí požádat i klíčové zaměstnavatele v regionu.