Zbyněk Stanjura usiluje o to, aby se stavba R35 stala prioritou. Foto: Radek

Zbyněk Stanjura usiluje o to, aby se stavba R35 stala prioritou. Foto: Radek Kalhous, MAFRA

Silnici R35 chce i ministr Žák, Hradci by se mohlo ulevit od kolon

  • 4
Hradec Králové má velkou naději, že se do několika let zbaví dlouhých kolon u fakultní nemocnice. Šestadvacetikilometrový zárodek silnice R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem má nečekaně silnou podporu i ve vládě a peníze na výkupy pozemků také nejsou problém. Možná ji zaplatí soukromníci.

Kolony, které na hradecký okruh nemilosrdně poslala oprava dálnice D1, mohou mít jeden velmi pozitivní dopad. Nářek Hradce totiž konečně v Praze "našel správné uši" a pro krajské město nejpodstatnější úsek zárodku rychlostní silnice R35 dokonce může aspirovat na zápis do české knihy rekordů.

Klíčových a pro Hradec Králové nejdůležitějších šestadvacet kilometrů trasy mezi Opatovicemi a Ostrovem se stalo jedinou českou dopravní stavbou, které se netýkají razantní finanční úspory na výkup pozemků.

Na výkup je připraveno 200 milionů

Vyplynulo to z nedávné schůzky náměstka hradeckého primátora Jindřicha Vedlicha s šéfem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Davidem Čermákem.

"Ubezpečil mě, že na výkupy je připraveno zhruba 200 milionů korun a že je to jediná položka, ve které se v celé republice nesnižovaly peníze," uvedl Vedlich.

Pokud nový ministr dopravy Zdeněk Žák od základů nepřekope strategii, kterou stanovil jeho předchůdce Zbyněk Stanjura, Hradec Králové se během několika let nejspíš zbaví velkého dílu tranzitní dopravy.

Silnici prosazuje nový ministr dopravy Zdeněk Žák

Problematický úsek Opatovice - Časy - Ostrov už má územní rozhodnutí, nejspíš se začne stavět za dva roky a Stanjura nedávno prohlásil, že po celé silnici R35 mezi Hradcem a Mohelnicí by se rád projel v roce 2020. I když jeho nástupce Žák ještě ani nepoznal svou novou ministerskou kancelář, také on vysílá pro Hradec pozitivní signály.

"Pětatřicítku" nazývá paralelou dálnice D1 a chce se zasadit o to, aby začala růst co nejrychleji.

"Do dopravních staveb natekly stovky miliard, ale stále u nás není postavená a ani naprojektovaná nejdůležitější stavba: paralelní silnice k D1, tedy R35. Chci co nejrychleji obnovit přípravu té stavby, která se v podstatě zastavila," upozornil.

Hradecká radnice stavbě, jež naváže na nepatrný tříkilometrový úsek od dálnice D11 k mohutné kruhové křižovatce u Opatovic, věří tolik, že místo obří mimoúrovňové křižovatky Mileta nově prosazuje výrazně menší a o stovky milionů korun lacinější model kruhové křižovatky.

Peníze soukromníků by stavbu zrychlily

Opravňuje ji k tomu rovněž současné dění na ministerstvu: Stanjura po sérii ujištění, že stavba je vládní prioritou, přišel s nápadem, že cestu by mohli částečně platit soukromí investoři formou takzvaného PPP projektu, při nichž se spojují soukromé a veřejné peníze. To by znamenalo další zrychlení.

"Děláme vše pro to, aby se zintenzivnila příprava, abychom v příštím roce mohli potenciálním investorům říci, kdy by se mohlo začít stavět," řekl exministr týdeníku Euro. A žádné zásadní námitky nevznesl ani Zdeněk Žák.

ZDENĚK ŽÁK (ministr dopravy)

"Neříkám, že chci apriori, aby se stavělo ze soukromých zdrojů nebo naopak. My připravíme stavbu a potom můžeme technicky zvolit nejlevnější realizaci," vysvětlil nový šéf dopravního resortu.

Stavba silnice R35, která jednak spojí města Liberec, Hradec Králové a Olomouc a pak také výrazně uleví přetížené dálnici D1, patří podle Stanjury k nejdůležitějším úkolům nového ministra. "Intenzivně stavět by se na ní mohlo podle našich odhadů mezi lety 2015 až 2017," doplnil Stanjura.

"Je docela jedno, zda tu silnici zaplatí stát, Evropa nebo soukromí investoři. Hlavní je, aby byla co nejdříve. Projekty PPP určitě mají své opodstatnění, ale je potřeba, aby byl konečně nějaký dotažený do konce a nastavil cestu," zamyslel se šéf hradecké pobočky ŘSD Marek Novotný.

Ze soukromých zdrojů by se mohlo postavit 100 kilometrů

Soukromníci by se v rámci PPP projektů mohli podílet na stavbě zhruba 100 kilometrů čtyřproudové silnice R35. Vláda by pak soukromým firmám splácela cenu dálnice z mýta.

Zajímavé je, že pro silnici R35 soukromá varianta existuje, ale pro jihočeskou dálnici D3 už padla. Důvod: podle ministerstva by na ní byl zatím malý provoz a tím pádem by byl příliš malý výnos z mýta.

Kromě případných budoucích škrtů může Hradec lehce znervózňovat ještě jeden problém, který se týká města a silnice R35. ŘSD sice nebude šetřit na výkupech pozemků, avšak kvůli úsporám z plánů vygumovalo sjezd u Bukoviny nad Labem. Náměstek Vedlich se toto rozhodnutí ještě pokusí zvrátit.

"To by byla obrovská škoda a to téma se pokusím ještě otevřít. Zrušený sjezd by byl špatnou zprávou nejen pro Hradec, ale i pro Pardubice," poznamenal Vedlich.

,