Odbočka z nového čtyřpruhu směrem od Hradce Králové na původní silnici I/37 do...

Odbočka z nového čtyřpruhu směrem od Hradce Králové na původní silnici I/37 do Opatovic. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Rozšíření silnice do Vysoké blokují majitelé pozemků. Může vést jinudy

  • 7
Potíže s výkupem půdy pro rozšíření silnice z Hradce Králové do Vysoké nad Labem jsou tak velké, že kraj vážně uvažuje o dosud nevídaném řešení: silnice může změnit trasu.

Zatímco v případě státem prosazované rychlostní silnice R35, která povede hned za humny, se výkup pozemků daří alespoň ztuha (více čtěte zde), komunikace do Vysoké jako by zamrzla a vlastníci se své půdy buď nechtějí vzdát, anebo s nimi dosud nikdo nejednal. 

Dodnes zůstalo jen u plánů

Nedávno to byly už tři roky, kdy trojice vozíčkářů na svých kolech s ručním pohonem otestovala budoucí trasu Labské stezky od pramene v Krkonoších až po Děčín. Absolvovali 350 kilometrů, avšak nejšílenějším úsekem bezkonkurenčně prohlásili zhruba tříkilometrovou spojku z Hradce Králové do Vysoké na Labem.

Hned následujícího roku to vypadalo na brzký happyend: na rozšíření kritické komunikace byla úspěšně zpracována projektová dokumentace ve stupni pro územní rozhodnutí. Avšak dodnes zůstalo jen u plánů.

Komplikace jsou dokonce tak zásadní, že se Královéhradecký kraj coby vlastník začal vážně zaobírat myšlenkou na změnu trasy silnice. 

„Příprava stavby je značně komplikována majetkoprávním vypořádáním s dotčenými vlastníky pozemků. S ohledem na situaci je proto možné, že se bude muset projekt změnit a posunout trasu cyklostezky a silnice na pozemky, kde je možná dohoda s vlastníkem pozemku. To by ale přípravu opět prodloužilo,“ říká mluvčí hejtmanství Michal Friček.

Starosta Vysoké Jiří Horák takovou snahu pokládá za špatný vtip. „O tom jsem nikdy neslyšel a popravdě si to vůbec neumím představit. Bylo by to hrozně složité a hlavně zbytečné,“ zdůrazňuje a poukazuje na to, že v katastru „jeho“ obce nikdo problémy dělat nebude.

„Komplikace musí být jinde. Já jsem s našimi vlastníky už předběžně mluvil, udělal jsem i takový dotazník,“ dodal.

Hazard pro kolaře, raději jezdí lesem

Přestože současné parametry silnice do Vysoké by mohly svádět k domněnkám, že její význam je zanedbatelný, frekvence dopravy zde rok od roku stoupá a je jasné, že tento trend bude pokračovat. Zatímco ještě před několika lety sloužila jako ideální „cyklistická výpadovka“ ke Kunětické hoře, nyní zde kolaři spíš hazardují se životem. 

„Její význam neustále stoupá, a to nejen kvůli rozšiřující se obytné zástavbě v Třebši, Roudničce a Vysoké nad Labem, ale i z důvodu kratšího a rychlejšího propojení Moravského Předměstí se silnicí na Pardubice, na D11 i na plánovanou silnici R35 ve směru na Holice,“ uvědomuje si mluvčí hejtmanství.

„V zatáčce u čističky mě auto vytlačilo až do příkopu. Pohybovat se mezi auty mi nedělá problém, ale mezi Vysokou a Hradcem se strachu už nezbavím,“ říká cyklista Zdeněk Petříček z Hradce. Stejně jsou na tom i lidé z Vysoké, kteří přišli na to, že bezpečnější na kole je cesta lesem přes Roudničku, přestože riskují v blátivém terénu.

Vedle silnice má vést cyklostezka

Kromě rozšíření z pěti na sedm metrů nebo dalších úprav by měla po celé délce silnice vést i tři metry široká cyklostezka. Jenže navzdory územnímu rozhodnutí už z roku 2011 je to stále poměrně vzdálená budoucnost. 

„Pokud by se v roce 2015 povedlo územní řízení, v roce 2016 stavební povolení a zajištění financování, potom je realizace možná nejdříve v letech 2017 nebo 2018. Ale jen v případě bezproblémového postupu,“ upozorňuje Friček.

S prodlužováním stavby se však nechce smířit starosta Horák: „Je to jedna z priorit. Na to, abychom se dočkali, musíme vyvinout intenzivní tlak.“

Kvůli problémům silnice s výkupem půdy se může stát, že do Vysoké dříve povede cyklostezka po levém břehu Labe, která má Hradec spojovat s Pardubicemi. Právě úsek od fakultní nemocnice do Vysoké má přijít na řadu jako první a práce by prý mohly začít ještě letos (více najdete zde). 

„Uděláme všechno pro to, aby stezka z Hradce do Pardubic byla kompletně hotová během roku 2016. První úseky se budou stavět už příští rok,“ říká radní Pardubického kraje René Živný.