Škoda Auto v Kvasinách.

Škoda Auto v Kvasinách. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Škodovka staví v Kvasinách svařovnu, z linky sjíždějí tisíce limuzín

  • 5
Automobilka Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku investuje přes půldruhé miliardy do nové obří svařovny, stavba pokračovala i během dovolené. Závod ve Vrchlabí se chystal na rozšíření výroby převodovek.

Zaměstnanci Škody Auto se na přelomu týdne po celozávodní dovolené vrátili do práce. Automobilka využila prázdninovou přestávku k technické údržbě a modernizaci linek. Navíc uprostřed závodu za hlavní bránou vyrůstá nová svařovna za 1,625 miliardy korun.

Letos Škoda prodala méně aut

Za první půlrok Škoda Auto dodala celkem 464 600 vozů, což bylo meziročně o 5,8 procent méně. Vliv mělo podle automobilky zahájení výroby nových modelů Octavia a Superb. Prodeje modelů jako Superb, Yeti a Roomster, které se vyrábějí v Kvasinách i v Číně, Indii či Rusku, za pololetí mírně klesly. Nejvíc se dařilo Yetimu.

"V této chvíli se dokončuje hrubá stavba svařovny. Pracuje se na infrastruktuře i hrubých terénních úpravách," uvedl mluvčí automobilky David Šikula.

Kvasinský závod má zatím jistotu, že se v něm bude vyrábět nástupce limuzíny Superb, s jehož prvními prodeji se počítá začátkem roku 2015.

Investice do svařovny zvyšuje Kvasinám šance na další nový model, i když konečné rozhodnutí od vedení koncernu Volkswagen dosud nepadlo. Spekuluje se o voze Snowman, tedy o větším bratrovi úspěšného terénního vozu Yeti.

"Do budoucna musíme bojovat o vytížení Kvasin. Pokud bychom měli přijít o yeti, je jasné, že Kvasiny musí dostat jiný produkt - jiné SUV, anebo klidně sportovní vůz," nechal se slyšet šéf podnikové rady odborářů Jaroslav Povšík na červnové konferenci. Spekuluje se i o konci roomsterů v Kvasinách, ale automobilka zatím nic nerozhodla.

Stavbu pociťují zaměstnanci i lidé z okolí

Závod v první etapě vybuduje halu svařovny, infrastrukturu, přeložky elektrického vedení nebo nové cesty. Další investice se budou odvíjet od výrobní varianty, o níž automobilka ještě nerozhodla. Stavbu nové haly uprostřed areálu pociťují hlavně zaměstnanci, ale i obyvatelé z nejbližšího okolí.

"Pro lidi žijící u nádraží to znamená vyšší prašnost, protože stavební firma tam uskladnila materiál," řekl starosta Kvasin Ivan Ešpandr.

Ve stávající svařovně se na jedné lince vyrábějí dva modely, Superb a Yeti. Až začne fungovat přístavba, pojedou souběžně dál. "Budou však technologicky připravené i na produkci nového koncernového konceptu platformy vozů, takzvané MQB," oznámil mluvčí Šikula.

Automobilka přijme agenturní pracovníky

První půlrok se v Kvasinách vyrábělo méně, i kvůli náběhu po pěti letech obměněného superbu. Denní produkce všech tří modelů se v půli roku pohybovala kolem 700 vozů a v příštích měsících má postupně růst. Po dovolené bude pracovat na montáži roomsteru jen jedna směna.

"Výkyv v zaměstnanosti to neznamená, protože po dovolené se díky vyšší poptávce navýšila výroba superbů a yeti, takže pracovníci se přemístí do těchto provozů. Naopak dojde k mírnému navýšení u agenturních pracovníků," řekl předseda odborářů v Kvasinách Libor Dvořák.

Po půlroce příprav automobilka koncem května rozjela výrobu obou variant superbu, sedanu a kombi. Za první měsíc vyrobila 4,5 tisíce modernizovaných verzí.

Kvasinský závod se vloni rozrostl o další montážní linku a novou logistickou halu, která zajišťuje zásobování všech montážních provozů. V logistické hale se montují nápravy pro všechny modely automobilů Škoda vyráběné v tomto závodě. Od ledna se tam z Vrchlabí vrátila i výroba roomsteru.

Do závodu v Kvasinách začala Škoda investovat hlavně po roce 2000 kvůli výrobě modelu Škoda Superb.

Od té doby se závod zvětšil pětkrát, má montáž, svařovnu, lakovnu a vlastní vývojové oddělení. Závod se může rozšiřovat, pomohla tomu dohoda o směně pozemků v obci. kvasinský závod nyní zaměstnává kolem 4,5 tisíce pracovníků, loni vyrobil 153 700 vozů.

V závodě ve Vrchlabí využili prázdniny k přípravě na rozšíření výroby moderní automatické převodovky DQ 200. "Na podzim roku 2013 tam denní výrobní kapacita vzroste ze současných 1 000 až na 1 500 dvouspojkových převodovek," dodal mluvčí Šikula.

Za první půlrok Škoda dodala 464 600 vozů. Provozní výsledek se oproti loňskému prvnímu pololetí snížil o 45 procent na 243 milionů eur. Slabší výkon plyne z náběhu nových nebo obměněných modelů, a tedy z nižšího objemu výroby, a také z menší poptávky na některých trzích v Evropě.

Škoda však ve srovnatelném období posílila investice o pětinu na 265 milionů eur. Prodeje modelů, které se vyrábějí zároveň v Kvasinách i v továrnách v Číně, Indii či Rusku, za pololetí mírně klesly.