Do Kvasin ze z vrchlabského závodu stěhuje kompletní výroba modelu Roomster (ilustrační foto).

Do Kvasin ze z vrchlabského závodu stěhuje kompletní výroba modelu Roomster (ilustrační foto). | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Škoda v Kvasinách přerušila výrobu. Kvůli krizi, nebo přestavbě?

  • 1
Kvasinská Škodovka přerušila až do 9. ledna výrobu. Zatímco podle odborářů stojí kvůli tomu, že auta nejdou na odbyt, firma říká, že zaměstnanci si berou dovolenou kvůli přestavbě. Automobilový průmysl se ocitl v krizi, která může brzy zabušit i na vrata podniků ve Vrchlabí a Kvasinách.

Kdeže jsou loňské časy, kdy díky ohromné poptávce po modelech Yeti a Superb kvasinská fabrika nabrala asi 600 nových lidí. Téměř všichni tito agenturní zaměstnanci museli letos skončit a další desítky výpovědí si nedávno vyzvedli vrchlabští škodovkáři (více čtěte zde).

Dalším důkazem, že recese stále pevněji svírá i český automobilový klenot, je odstávka výroby. V Kvasinách, kde pracuje kolem čtyř tisíc lidí, zakonzervovali v pátek výrobní linky a robotické stroje opět ožijí až ve středu 9. ledna.

Odstávku vysvětlují různě, propouštění prý ale nehrozí

Zajímavé však je, že Škodovka nabízí pro odstávku výroby dva naprosto protichůdné důvody.

"Nemůžeme si dovolit přeplňovat sklady," řekl předseda odborové organizace v Kvasinách Libor Dvořák, podle něhož nová auta nejdou na odbyt. "Dokončujeme druhou výrobní linku pro roomstery a finalizujeme i novou logistickou halu," nesouhlasil však Jozef Baláž, tiskový mluvčí Škoda Auto.

Prozatím alespoň nehrozí nepopulární propouštění. Avšak odborové svazy raději přizpůsobily taktiku a oproti jiným rokům nemají jako prioritu růst mezd. "Důležitější je v tuto chvíli zaměstnanost, i když je pravda, že v platech chceme pokrýt minimálně inflaci," zdůraznil Dvořák.

Jisté však není, zda bude dost práce pro všechny. Vždyť už i předseda škodováckých odborářů Jaroslav Povšík zmínil, že snižování výroby se v roce 2013 může dotknout i Kvasin a nejspíš rovněž Mladé Boleslavi.

"Nechystáme se nabírat nové pracovní síly a současně ani propouštět," uklidňoval Baláž. "Do roku 2018 plánujeme vyrábět 1,5 milionu vozů ročně. Počítáme jak s využitím našich tří domácích závodů, tak i s našimi zaměstnanci," dodal mluvčí.

Odboráři vyjednali jen 4 dny povinné dovolené

Přestože původně hrozilo, že zaměstnanci budou muset na nucenou výrobní přestávku obětovat dva týdny dovolené, odborářům se během vyčerpávajícího šestikolového vyjednávání podařilo nevídané: vyberou si jen čtyři dny.

"Každý zaměstnanec navíc bude mít během dovolené nárok na 85 procent průměrné mzdy. To považuji za vítězství," pochlubil se Dvořák.

Nepříznivý vývoj výroby ve Škodovce ostražitě sledují i její dodavatelé. "Řekl bych, že výrobu přizpůsobíme na začátku roku. Zásadní vliv to na nás naštěstí ještě nemá," uvedl Pavel Uždil, ředitel pro projekty červenokostelecké společnosti Saar Gummi, jež pro automobilku vyrábí těsnění.

Navzdory krizi, která se má prohlubovat, v Kvasinách neustoupili od stavby nové svařovny ani od modernizace lakovny. Rozšíření může teoreticky umožnit téměř zdvojnásobení denní výroby, která nyní představuje 660 vozů.

Závod se bude rozrůstat v létě a budování si vyžádá další třítýdenní odstávku výroby. "Uvidíme, co se do té doby na trhu přihodí. Ty turbulence jsou velmi silné," uzavřel Dvořák.