Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto propustila z Kvasin 600 externistů, znepokojila Vrchlabí

  14:00aktualizováno  14:00
Provoz automobilky Škoda Auto v Kvasinách se od soboty obejde bez 600 z dosavadních pracovníků. Firma propouští lidi najaté přes agentury, které loni v září zaměstnala díky obrovské poptávce po modelech Yeti a Superb. Tento krok znepokojil i zaměstnance továrny ve Vrchlabí.

Škoda Auto v Kvasinách. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Když naráz přijde o zaměstnání 600 pracovníků jedné továrny, je to jako by na úřad práce najednou přišlo celé Deštné v Orlických horách, Přepychy, Záměl nebo Lično.

V sobotu večer jdou naposledy do práce v kvasinské továrně agenturní zaměstnanci, ti kmenoví se zatím podle vedení Škody Auto nemusí bát. Dosud dávala firma na Rychnovsku práci přibližně pěti tisícům lidí.

Nejistota ve Vrchlabí

Informace o propouštění v Kvasinách rychle doputovala i do vrchlabského závodu automobilky. Tam se teprve před měsícem podařilo ukonejšit několik stovek zdejších zaměstnanců, kteří se báli o práci v souvislosti s ukončením výroby aut a zahájením montáže koncernových převodovek.

Výroba modelu Roomster ve Vrchlabí skončí do konce tohoto roku, slíbená vyšší produkce nových sedmistupňových převodovek zároveň nezačne dříve než v polovině příštího roku a vznikne tedy půlroční vakuum, během něhož nebude pro část zaměstnanců dost práce.

"Už před dvěma týdny jsem žádal podrobnější informace a počty lidí, kterých by se to dotklo. Bohužel dosud nemáme konkrétní informaci, co by ve zmíněném mezidobí bylo," řekl pro týdeník Škodovácký odborář předseda odborů ve vrchlabském závodě Jaromír Kobrle. "Zaměstnání ve společnosti Škoda Auto je zaručeno pro všechny pracovníky závodu Vrchlabí," snaží se rozptýlit strach mluvčí firmy.

Propouštění až 400 vrchlabských zaměstnanců se sice podařilo odvrátit, avšak podle informací MF DNES se o svou práci musí obávat na 140 lidí. "Některým nabídnou odchod do předčasného důchodu, další by však mohli být převedeni třeba do závodu v Mladé Boleslavi," soudí vrchlabský místostarosta Alfred Plašil.

"Dozvěděl jsem se to v pátek. Myslel jsem si, že to doklepu až do září, kdy měly mimořádné směny stejně skončit. Čekal jsem, že skončím, ale taková zpráva vás vždycky zaskočí," vypráví smířeně karosář Josef, který si raději přeje zůstat v anonymitě.

Podle mluvčího Škody Auto Jozefa Baláže odchod několika stovek lidí souvisí se zrušením zvláštního osmnáctisměnného týdne.

"Přechod na patnáctisměnný provoz umožní závodu v Kvasinách přípravu na převedení montáže modelu Roomster ze závodu ve Vrchlabí, které je plánováno na leden," řekl mluvčí.

"Na náladě mně to rozhodně nepřidalo. Mluví se o dalších personálních změnách," naznačuje obavy Petr z Rychnova nad Kněžnou, který v kvasinské automobilce pracuje tři roky.

Zaměstnanci přijdou o příplatek

Od pondělí se továrna vrací k normálnímu pětidennímu pracovnímu týdnu. Práce o víkendu už se podle lidí z fabriky zaměstnancům zajídala a příliš je nepálí, že přijdou o příplatek 21 korun za hodinu.

"Nebyli jsme z tohoto modelu nadšení a nebyli z něj nadšení ani zaměstnanci," přiznává předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík.

Nejistotu však připouští šéf kvasinských odborářů Libor Dvořák: "Většina kmenových zaměstnanců sice má radost, že tento náročný systém končí, ale nějaká nejistota existuje." 

Důrazně odmítá myšlenku, že se odbory dost nebily za práva agenturních zaměstnanců: "Ode dne, kdy jsme se dozvěděli, že končí, vedeme každodenní vyjednávání. Humbuk děláme i kvůli nim, jsou s námi naprosto rovnoprávní."

Podle Dvořáka navíc ještě zdaleka není jisté, že v rámci celé automobilky skončí všech 600 agenturních zaměstnanců. "Není to tak, že by definitivně přišli o práci, hledáme cesty, jak jim zajistit jinou. Jedná se třeba o přesun do Mladé Boleslavi nebo do jiných provozů," pokračuje odborář.

Starosta Kvasin se budoucnosti nebojí

Propouštění sice překvapilo rovněž starostu Kvasin, ale strach o budoucnost nemá. "Dokud se propouštění týká jen agenturních zaměstnanců, o další fungování Škodovky v Kvasinách nemáme obavy. Horší by bylo, kdyby začala propouštět kmenové zaměstnance," říká starosta Ivan Ešpandr.

Šest stovek lidí bez práce prý neznamená katastrofu ani pro místní trh práce. "Nějakým zásadním způsobem jej neovlivní," přemýšlí ředitel rychnovského úřadu práce Petr Richtera, podle něhož většina propuštěných zaměstnanců nepochází z okolí Rychnova.

Škoda naopak v Kvasinách plánuje svoji továrnu rozšířit. Nedávno ale zastavila výkup pozemků, na nichž plánovala stavbu lakovny a dalších rozšíření. Majitel dvou a půl hektaru parcel přiléhajících k areálu totiž podle společnosti žádá za pozemky nepřiměřenou sumu, on to však odmítá (více o sporu čtěte zde)





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.