Den otevřených dveří v automobilce Škoda v Kvasinách.

Den otevřených dveří v automobilce Škoda v Kvasinách. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Škoda zvažuje, že sníží výrobu aut v Kvasinách. Odboráři vyjednávají

  • 22
Vývoj na automobilovém trhu nevěstí pro příští rok nic dobrého. Vedení automobilky Škoda Auto dalo najevo, že na horší časy bude muset reagovat. Pokud krize v západní Evropě zesílí, odboráři už mluví o tom, že by se to mohlo projevit i ve snižování výroby. A vyjednávají.

I když značka Škoda Auto sklízí pochvaly na veletrzích, na automobilovém trhu v Evropě pro ni přituhuje. Podle předsedy odborářů Jaroslava Povšíka se to může dotknout výroby v závodě v Kvasinách v příštím roce a také nejspíš v Mladé Boleslavi.

Zatím je zřejmé, že továrnu v Kvasinách čeká třítýdenní odstávka kolem Vánoc. Automobilka ji zdůvodňuje stěhováním výroby roomsteru z Vrchlabí a zaměstnanci si musí vybrat plánovaný týden dovolené. Aby si nemuseli povinně vyčerpat ještě další dva týdny dovolené, se snaží odbory s vedením podniku vyjednat.

I o pracovní době na rok 2013 odboráři teprve jednají a dokud příští týden v úterý nové podmínky nepodepíšou, nechtějí o výsledcích vyjednávání mluvit.

"Zatím máme jasno jen ohledně začátku roku. Jednání pokročila, ale čekáme, až bude schválené kolektivní vyjednávání a podepsaná dohoda o pracovní době," uvedl předseda odborové organizace v Kvasinách Libor Dvořák.

Odbory chtějí vyjednat lepší mzdy na příští rok a dotáhnout se na zaměstnance koncernu v Portugalsku. Velký mzdový skok se však podle nich nedá čekat, spíš bude důležité udržet v kvasinském závodě pracovní místa.

Ve vrchlabském závodu končí přes 200 zaměstnanců

Ve Vrchlabí, odkud se do Kvasin přesouvá kompletní výroba modelu Roomster, totiž končí více než 200 zaměstnanců. Vedení automobilky zaměstnancům nabídlo štědré odstupné nebo možnost pracovat v Mladé Boleslavi či Kvasinách (více čtěte zde). Osmatřicet zaměstnanců tuto nabídku využilo a přesune se nastálo z Vrchlabí na Rychnovsko.

"Dalších devadesát lidí bude do Kvasin dojíždět přechodně, než se vrátí zpátky do Vrchlabí, kde se navýší počet převodovek," dodal předseda odborářů. Ve Vrchlabí se nyní závod zaměří na výrobu automatických převodovek DQ200 pro celý koncern Volkswagen.

Firma sice prodává celosvětově víc aut, ale nemá patřičný zisk a další rok vidí jako hodně složitý.

"Situace v Evropě není dobrá a je možné, že v nejhorším případě stojíme před dlouhodobou recesí," řekl předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland na odborářské konferenci Kovo. Podle něj se výroba bude muset přizpůsobit aktuální situaci na trhu, aniž by firma vyráběla drahé zásoby.

Kvasinský závod nyní zaměstnává kolem čtyř tisíc pracovníků. Nynější výrobní kapacita pro vozy Superb a Yeti je 660 vozů denně. Návratem kompletní výroby roomsterů a dokončením investice do lakovny vzroste kapacita k 900 vozů za den. Roomstery se začnou vyrábět od příštího roku.

Závod se rozroste o další montážní linku. Finišuje i dostavba nové haly, která bude zajišťovat zásobování všech montážních provozů. "Tam od ledna začne montáž náprav pro všechny modely automobilů Škoda, vyráběné v tomto závodě," uvedl mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Kvasinské modely neprožívají úplně dobrý rok, výroba superbů i roomsterů letos klesá, výjimkou je stále rostoucí yeti. Naopak naplno pojede výroba modelů Octavie, Rapidu a Toleda v Mladé Boleslavi.

,