Nejvíc práce dá údržbářům vyčištění vakuových pecí v kalírně. V továrně Škody...

Nejvíc práce dá údržbářům vyčištění vakuových pecí v kalírně. V továrně Škody Auto ve Vrchlabí jich je dvacet. | foto: Tomáš Plecháč, 5plus2.cz

Prázdnou Škodovkou drandí koloběžky. Dělníky v létě nahradili údržbáři

  • 3
Početná parta údržbářů nastoupila k opuštěné technice ve vrchlabské automobilce Škoda Auto. Po hlavní výrobní hale se přesouvají na koloběžkách, denně najezdí i 15 kilometrů. Tisícovka zaměstnanců od linek si nyní vybírá třítýdenní celozávodní dovolenou.

Do hlavní výrobní haly každý den nastupuje armáda padesáti údržbářů a techniků z externích firem. Kontrolují a promazávají stroje, čistí pece v kalírně, vyměňují opotřebované součástky. Třítýdenní dovolená je nejdelší výrobní přestávkou během roku. Aby ušetřili čas i síly, technici od stroje ke stroji jezdí na koloběžkách či tříkolkách.

Do práce nastoupili jen pár hodin poté, co se začátkem července přerušila výroba.

„Nedůležitějším úkolem je kompletní prohlídka a čištění kalíren, což je hodně specifická technologie,“ zdůrazňuje před pracovištěm, kde se dělá cementace a zakalení dílů, koordinátor údržby Jan Kříž.

Přestože je výroba převodovek hodně sofistikovaná, k „velkému úklidu“ stačí primitivní nástroje. Údržbáři v bílých kombinézách čistí vnitřky vakuových pecí obyčejnými kartáči a škrabkami. Ze stěn pecí odstraňují usazený uhlík, kterým se uhličují díly při kalení.

Od usazenin zbavují také vakuové potrubí. „V pecích jsou uhlíkové tyče, izolace je také uhlíková, proto nelze použít nic jiného než kartáče. Zařízení by se jinak velice snadno poškodilo,“ upozorňuje Kříž.

Ve fabrice je celkem dvacet zpracovacích pecí, údržbáři na nich budou pracovat celé tři týdny. Kromě čištění musejí zkontrolovat ložiska a těsnicí prvky. „Zařízení musí být co nejspolehlivější. Některé díly proto měníme i preventivně, mají omezenou životnost,“ dodává šéf škodováckých údržbářů.

Emulze potřebují promíchat

V jediné hale krkonošského závodu se odehrává celý proces výroby včetně obrábění a finální montáže. Mašiny na rozdíl od zaměstnanců celé tři týdny „odpočívat“ nemohou. Jednou za čtyři dny je pracovníci alespoň na čtvrt hodiny nastartují, aby se promíchaly emulze. Při dlouhodobější nečinnosti by se směs olejových částic a vody začala rozkládat. Emulze by mohly nakazit bakterie.

„Čím vyšší je teplota, tím častěji se musí emulze zamíchat, aby se stabilizovaly a vydržely déle,“ dodává Kříž. V režimu mokré výroby jedou dvě třetiny strojů.

Parta techniků čistí také centrální filtrační zařízení a kontroluje montážní linky, ze kterých každý den sjíždí téměř dva tisíce automatických převodovek DQ200. Na běžicím dopravním pásu dotahují a seřizují stovky spojek u prokluzujících tyčí, po nichž při ostré výrobě putují převodovky.

Údržba linky pro převodovky je náročnější

Revize montážní linky zabere více času, než když krkonošská továrna produkovala automobily.

„Výroba vozů je více založená na manuální práci, montážní linka pro převodovky je podstatně složitější a její údržba je časově náročnější,“ vysvětluje koordinátor údržby. Až Škodovka po celozávodní dovolené znovu rozjede výrobu, pracovníci na strojích vyrobí zkušební kusy. První díly poputují do měrového střediska, aby se potvrdilo, že jsou stroje v pořádku.

Aby údržbáři stihli obstarat všechny stroje, po rozlehlé hale jezdí na speciálních tříkolkách a koloběžkách.

„Hala má na délku 200 metrů a oni tu vzdálenost tam a zpět musejí za den urazit třeba třicetkrát,“ poznamenává koordinátor technického servisu Antonín Sůva. Údržbáři denně najezdí až 15 kilometrů. Vozítka, na kterých mají brašnu s nářadím, používají také pro nakládání náhradních dílů ve skladu.

Celozávodní dovolenou mají v těchto dnech všechny továrny Škody Auto ve Vrchlabí, Mladé Boleslavi a v Kvasinách. Údržbáři a technici proto pracují v osmdesáti výrobních halách a na 500 pracovištích.

„Projekty provádí tisíc zaměstnanců Škoda Auto ve spolupráci s externími dodavatelskými firmami,“ sděluje mluvčí největší české automobilky Jozef Baláž.

V Kvasinách na Rychnovsku teď navíc připravují výrobu nového modelu Kodiaq. V loňském roce dala automobilka zaměstnancům hromadné volno v pozdějším termínu, na konci července a v první polovině srpna. Letošní dovolená skončí 22. července.