Výroba Škody Yeti v Kvasinách

Výroba Škody Yeti v Kvasinách | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Expanze kvasinské škodovky začíná. Chystá nové modely i pracovní místa

  • 2
Rok 2015 bude v historii kvasinské škodovky přelomový. Nejenže se už brzy začnou sériově vyrábět nové modely Superbu a terénního SUV, ale závod začne „kynout“ o mnoho stovek nových zaměstnanců a desetitisíce metrů čtverečních pro další výrobní prostory.

Doslova převratný má být podle automobilky design nové generace Superbu, který z výrobní linky v Kvasinách začne sjíždět už ve druhé polovině roku. Jenže to je jen nepatrný zlomek v porovnání s dalšími plány nejvýznamnější firmy v regionu, která se kromě podhůří Orlických hor zabydlela rovněž ve Vrchlabí. 

Nový terénní vůz: kód A Plus

Bude mít tři řady sedadel pro sedm pasažérů, manuální i automatickou převodovku, pohon předních, ale i všech čtyř kol, bude exkluzivnější variantou Volkswagenu Tiguan a současně skromnější alternativou Touaregu. 

Takový bude terénní vůz z Kvasin, který se začne sériově vyrábět příští rok. Nejasný je však název nového modelu: automobilka si zaregistrovala název Snowman (Sněhulák), ale toto jméno Škoda již zamítla a nyní operuje s kódovým označením A Plus

Nový vůz má konkurovat hlavně vozům Hyundai Santa Fe a Kia Sorento a odpovídat má i cena. Za novým SUV má dorazit i crossover, který kombinuje prvky SUV s MPV a přestože připomíná malé teréňáky, je určen hlavně do městského provozu.

Už vloni se v Kvasinách začala vyrábět nová generace Yeti, ještě letos bude následovat „revoluční“ Superb, nejspíš i terénní vůz pro sesterský Seat. 

Jestliže roční produkce kvasinské automobilky nyní činí 150 tisíc vozů, po rozšíření se má zvýšit až na zhruba 280 tisíc.

Revoluční personální i stavebně rozšiřovací změny se od roku 2015 očekávají hlavně v Kvasinách, avšak společnost Škoda Auto připouští, že mimořádné úspěchy koncernu se mohou promítnout i do podkrkonošské továrny převodovek. 

Redakce MF DNES zjistila, že automobilka už v nejbližších týdnech uzavře trojstranné memorandum s vládou a hejtmanstvím, které bude úzce souviset s miliardovými investicemi v Kvasinách. 

„Nežádáme žádné investiční pobídky, celkovou investici budeme financovat z vlastních zdrojů. Snažíme se však, aby podpora poskytovaná krajem a státem směřovala do rozvoje regionu a zejména do modernizace infrastruktury a dopravní obslužnosti,“ řekl mluvčí společnosti Škoda Auto Jozef Baláž.

Škoda investuje kolem 13 miliard

Škodovka hodlá do rozšíření svého kvasinského závodu v následujících letech vložit 450 milionů eur, tedy kolem 13 miliard korun. Vznikne několik stovek nových pracovních míst a mohutná investice přispěje rovněž ke vzniku obří průmyslové zóny, kde se usídlí významné dodavatelské firmy Škodovky. 

„Předpokládáme, že ve společnosti by mohlo být v příštích letech vytvořeno až 1 300 nových pracovních míst a další minimálně stovky u dodavatelů,“ pokračoval Baláž.

„Nárůst ze stávajících 4 200 zaměstnanců zajistí výroba nových modelů. Pracovníky budeme nabírat postupně. Z větší části půjde o kmenové zaměstnance, ale budeme přijímat i agenturní pracovníky,“ řekl člen představenstva automobilky pro lidské zdroje Bohdan Wojnar.

Práci najdou hlavně specialisté ve svařovně, lakovně a montáži

U dodavatelů by podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Tomáše Novotného mělo vzniknout minimálně osm stovek nových míst. Automobilka bude mít zájem hlavně o specialisty do svařovny, lakovny a montáže. 

Najít nové lidi na Rychnovsku, kde je tradičně nejnižší nezaměstnanost v kraji, však může být problém. Už nyní totiž musí některé zaměstnance svážet až z Polska. 

„Škodovka vyluxovala trh. Jediná cesta, pokud nechce dovážet pracovníky ze zahraničí, je rekvalifikovat stávající pracovníky,“ uvedl pro Českou televizi ředitel krajského úřadu práce Martin Horák.

Průmyslová zóna se rozroste

Prudký rozmach však očekává nejen továrna, ale i její nejbližší okolí. Odhaduje se, že stát a kraj vloží do rozvoje zóny až 1,3 miliardy korun. Prvních 700 tisíc už hejtmanství investovalo vloni na vypracování studie, která rozšíření posoudí z ekonomického hlediska. 

„K našim nejbližším úkolům bude patřit zajištění pozemků a provedení změn v územních plánech obcí,“ uvedl hejtman Lubomír Franc.

Miliardové investice Škodovky souvisí hlavně s výrobou nových modelů. „V Kvasinách vybudujeme mimo jiné kompetenční centrum pro výrobu vozů kategorie SUV,“ řekl člen představenstva Škody Auto pro výrobu Michael Oeljeklaus. 

Další investice podle něj půjdou do montáže a logistiky, jejich plochy se rozšíří o 40 tisíc metrů čtverečních.

Rozmach se však v následujících letech může týkat i závodu ve Vrchlabí, v němž se po čtyřmiliardové investici vyrábějí automatické převodovky a jehož strojírenský provoz je jedním z nejmodernějších v celém koncernu Volkswagen. Do Vrchlabí se však v příštích několika letech s největší pravděpodobností nevrátí výroba vozů.

„Závod úspěšně zvládl zvýšení původně plánované tisícové denní kapacity na 1 500 automatických převodovek. Rozšíření o další typ převodovky je možné, rozhodnutí však zatím nepadlo,“ nevyloučil změny v podkrkonošské Škodovce Baláž.