Továrna zahájila koncem loňského roku sériovou výrobu modernizované verze modelu Yeti. V Kvasinách se dosud vyrábějí roomstery, ale podle dodavatelů se už plánuje jejich přesun do polské Poznaně. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Škodovka v Kvasinách roste, silnice stále trpí. Stát plánuje injekci

  • 4
Obyvatelé Rychnovska se dočkají širších silnic a možná i dalších obchvatů měst. Na seznamu nejvážnějších problémů, které je potřeba vyřešit v souvislosti s rozšiřováním automobilky Škoda Auto v Kvasinách, už pracuje speciální vládní komise.

Do rozvoje půjde nejspíš podobná suma jako v letech 2005 až 2012, kdy stát a kraj nasypaly do opomíjeného cípu regionu asi 1,4 miliardy korun. Nejspíš půjde hlavně o dopravní stavby a zástupci vlády, kraje a automobilky by k tomu měli na podzim podepsat memorandum.

„Pro region to bude dobré, pokud k tomu vláda přistoupí zodpovědně. Součástí nové investice by měla být náprava situace na Rychnovsku, protože je pravda, že celý Královéhradecký kraj je do jisté míry podfinancovaný, zejména v oblasti infrastruktury. Jsou zde například úzká hrdla, kde mají kamiony i další auta dopravní problémy,“ uznal předseda dolní komory Parlamentu Jan Hamáček při návštěvě Rychnovska, kam přijel podpořit senátora Miroslava Antla před říjnovými volbami.

Na kolony aut nebo nebezpečné situace pro chodce si stěžují například lidé v Častolovicích nebo v Kostelci nad Orlicí, kudy jezdí tisíce kamionů. Vedení Rychnova nad Kněžnou zase upozornilo na problematický železniční přejezd, kde se kříží vlaky do Kvasin se silnicí první třídy. 

Obchvat chybí i obci Domašín a dokončení svého obchvatu by si přála i Solnice. Vedení kraje nedávno podpořilo stavbu obchvatu Opočna, na ostatních obcích bude záležet, do jaké míry mají připravené projekty.

První akcí související s rozšiřováním škodovky je přestavba nádraží v Týništi, se kterou začala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Za zkapacitnění a modernizaci tratě mezi Týništěm a Solnicí, kudy jezdí nákladní vlaky z automobilky, vydá kolem 750 milionů korun.

Automobilka plánuje velký rozmach

Vládní a krajská podpora pro Rychnovsko se zřejmě bude pohybovat v podobné úrovni jako v letech 2005 až 2012, kdy tam stát spolu s krajem nasypal asi 1,4 miliardy korun za opravy silnic, přístroje pro nemocnici, bydlení, čističku v Solnici nebo rychnovskou požární stanici. Automobilka zatím nechce komentovat, jak se zapojí do této nové podpory, a chce počkat až na usnesení vlády.

Sama továrna má jasno o své budoucnosti teprve od března, kdy šéf Volkswagenu Martin Winterkorn potvrdil, že koncem příštího roku začne v Kvasinách výroba osmého modelu. 

Rekordní rok ve Škodovce

Automobilka Škoda Auto letos hlásí rekordní rok, poprvé za první pololetí prodala více než půl milionu vozů. Tržby jí narostly o dvacet procent na šest miliard eur a rostl i zisk společnosti, což její šéfové přičítají investicím do nových modelů.

Automobilka zatím nezveřejnila, o jaký půjde, ale předpokládá se, že to bude velký terénní vůz pracovně nazývaný Snowman. Zástupci Seatu navíc v červnu oznámili, že od roku 2016 se v Kvasinách bude montovat terénní vůz pro Seat. 

„Již ohlášené investice do výroby nových vozů v závodě v Kvasinách se budou pohybovat v řádech miliard korun a přinesou minimálně stovky nových pracovních míst,“ řekl mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž.

Továrna zahájila koncem loňského roku sériovou výrobu modernizované verze modelu Yeti. V Kvasinách se dosud vyrábějí roomstery, ale podle dodavatelů se už plánuje jejich přesun do polské Poznaně. 

Zato u modelu Superb už startuje jeho třetí generace, auto má za sebou už předsériové zkoušky výroby a podle odborářů se plánuje začátek jeho výroby na první čtvrtletí příštího roku. V kvasinském závodě nyní dokončují novou svařovnu za 1,625 miliardy korun, která od loňska vyrostla za hlavní bránou. Upravují se také některé logistické plochy v závodě.

Podívejte se, jak vypadá výroba škodovky od začátku do konce:

9. července 2014