Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda se v Kvasinách chystá na superb, odbory řeší stažené topení

  8:15aktualizováno  8:15
V kvasinské továrně Škody Auto začíná další odstávka výroby kvůli montáži inovovaných superbů. Závod stejně jako celá firma šetří, kde může, a méně topí. To už začali řešit i odboráři, kteří prověřují stížnosti některých zaměstnanců na chlad na pracovišti.

Den otevřených dveří v automobilce Škoda v Kvasinách. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Rok 2013 je v továrně Škoda v Kvasinách na Rychnovsku ve znamení velkých změn. Automobilka má před sebou tři hlavní úkoly: výrazně ušetřit, připravit se na výrobu zmodernizovaných vozů a při tom všem nemuset propouštět.

Co je GreenFuture

Cílem nové strategie Škody Auto je vyrábět co nejekologičtější vozy a šetřit energií v celém podniku. Firma ve svém závodě ztlumila topení a do terénu vyslala tým lidí, který má hlídat, zda se někde třeba zbytečně nesvítí. Při výrobě energie pak postupně přechází z hnědého uhlí na biomasu.

Kromě toho, že od pondělí zůstanou po zbytek týdne stovky zaměstnanců doma, protože kvůli chystané montáži superbů nepojede výroba, plné ruce práce mají odbory, které se zaměřily na nový projekt Škody Auto nazvaný GreenFuture.

Cílem nové kampaně je obrovská úspora energií. Ve fabrice kvůli tomu méně topí, což nejvíce pociťují právě zaměstnanci. Jejich zástupci proto vyrazili do akce, aby se ujistili, že nikdo nebude muset pracovat v příliš velké zimě.

"Každá firma hledá způsoby jak ušetřit. Je pravda, že tím, jak se začalo šetřit, se přestalo přetápět, na což jsme museli reagovat. Začali jsme kontrolovat, jestli teploty nepadají pod nejnižší povolenou hranici. Někde si totiž lidé opravdu stěžovali, že jim je chladno. Nyní to stále prověřujeme, vypadá to však, že bude všechno v pořádku," uvedl předseda odborů v Kvasinách Libor Dvořák.

Zaměstnanci věří, že kontroly plýtvání nenaruší chod fabriky

Škodovka chce projektem ušetřit až čtvrtinu nákladů na energie, ročně za ně utratí kolem 2,5 miliardy korun.

"Regulace teploty v halách je proces, kterému se věnujeme dlouhodobě. Po posledních zkouškách padlo rozhodnutí o doplnění dalších teploměrů do hal," vysvětlil mluvčí automobilky David Šikola.

GreenFuture zavedl i takzvaný GreenOffice tým, který chodí po firmě a hlídá, jestli se někde zbytečně nesvítí či jinak neplýtvá energií. Zaměstnanci hlavně doufají, že jim nebude zbytečně zasahovat do práce.

"Nevnímáme to jako aktivitu namířenou proti zaměstnancům. Chápeme, že je potřeba, aby našli potenciál, kde je možné ušetřit, přesto budeme hlídat, aby nenarušovali pracovní prostředí," dodal Dvořák.

Tento týden bude v továrně nezvyklý klid. Do pátku totiž v Kvasinách kvůli odstávce nejede výroba a fabrika je tak poloprázdná.

Je to již několikátá odstávka v řadě, během té aktuální automobilka pokračuje v přípravě výroby nových modelů Škody Suberb. Předělat technologie je ale složitý proces, a tak první upravené nablýskané vozy odjedou z Kvasin až v červnu.

Pohovory ve Vrchlabí byly emotivní

"Na montáži musíme upravit některé technologie tak, abychom zde mohli dávat modelům novou tvář. Ještě jsme operovali s variantou, že přerušíme výrobu přes šest prodloužených víkendů, nakonec jsme se však rozhodli pro tuto možnost. Žádnou další odstávku už pak v Kvasinách opravdu neplánujeme," sdělil mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Aby nebylo v továrně na Rychnovsku málo novinek, za tři týdny se také rozhodne, jaké mzdové podmínky vyjednali odboráři s šéfy. Zaměstnanci požadují buď zvýšení platů nebo alespoň příslib, že automobilka nebude propouštět.

To ve Vrchlabí řeší škodováci v posledních měsících daleko vážnější problémy. I tam se totiž leccos mění, kvůli ukončení výroby vozů a přechodu na výrobu převodovek muselo mnoho lidí odejít, jiní dostali nabídku jít pracovat právě do Kvasin.

"Pohovory jak pro zaměstnance, tak i pro nás, co jsme se jich účastnili, byly opravdu velmi těžké a emotivní," řekl předseda odborů ve vrchlabském závodě Jaromír Kobrle.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.