Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové vedení Hradce chce zavést slevy na MHD a linku do centra zdarma

  18:38aktualizováno  18:38
Lidé v Hradci Králové se mohou dočkat jedné linky MHD zcela zdarma, bezplatného jízdného pro seniory, ale i slevy pro všechny obyvatele města. To vše plánuje zavést nové vedení města.

Nízkopodlažní autobusy hradeckého dopravního podniku. (16. 1. 2013) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Estonskému Tallinu či Frýdku-Místku, kde je MHD úplně zadarmo, se zřejmě Hradec jen tak nevyrovná, avšak po éře zdražování může už v příštím roce přijít úplně opačný trend.

Ve hře je nejen zlevnění jízdného, ale i MHD zdarma pro seniory nad 70 let a zavedení takzvané zelené linky, jež by se sice pohybovala jen mezi terminálem a historickým centrem, ale zato by byla zadarmo úplně pro každého. A jednou...

Hradecký dopravní podnik chystá koncepci pro příští „desetiletku“ a přestože městská firma je už nyní ztrátová, vyloučena není ani varianta bezplatné MHD pro všechny obyvatele města.

Slevy plánují koaliční partneři

Zelenou linku a výhodu pro seniory nad 70 let podporuje Hradecký demokratický klub (HDK), který vysokým rozdílem vyhrál komunální volby, plošné zlevnění pro všechny zase plánuje koaliční partner - sociální demokracie.

„O slevu MHD se skutečně budeme snažit,“ odmítá lídr ČSSD Milan Jaroš, že se strana tímto slibem jen snažila přivábit voliče, „nejprve ale musíme udělat ekonomickou rozvahu a zvážit pro a proti.“

Rovněž HDK zdůrazňuje, že bezplatná zelená linka nebyla jen předvolebním výstřelem.

„Byl by to spoj, který by jezdil v krátkých časových intervalech mezi terminálem, nádražím, středem města, objel by historické centrum a zase by se vracel zpět,“ představuje nápad primátor Zdeněk Fink.

Domnívá se, že bezplatná linka by pro město nebyla příliš velkou finanční zátěží a že by měla dva pozitivní efekty: „Lidé, kteří zatím nebyli ochotní MHD používat, by si na hromadnou dopravu zvykli a zbytečně by se nepohybovali po městě auty. Do budoucna by tato linka mohla znamenat i úpravu jízdních řádů tak, aby všechny autobusy nejezdily z konečné na konečnou.“

ODS chtěla zrušit i dětské jízdné

Nejodvážnější v předvolební kampani byli občanští demokraté. Ti kromě pro seniory navrhovali zrušit jízdné i pro děti do 15 let.

„Myslím, že by to mělo smysl, Řada dětí jezdí načerno a vymáhání pohledávek je málo účinné. Toto opatření by mělo sociální rozměr a navíc by naučilo děti jezdit hromadnou dopravou,“ domnívá se lídr ODS Martin Soukup.

Čím dál častěji se však objevují ještě mnohem odvážnější nápady. Podle nich by se po šedesátitisícovém Frýdku-Místku Hradec Králové mohl stát teprve druhým českým městem s hromadnou dopravou zcela bezplatnou. O této možnosti mluví i Jaroš, který se s největší pravděpodobností stane náměstkem primátora.

„Opravdu by to mohlo být reálné. Nejvíce samozřejmě záleží na výnosu, z čeho by se to hradilo. Určitě to nebude hned, protože nejprve se musí udělat důkladná analýza, zda je to možné,“ uvažuje lídr sociálních demokratů.

Vzniká expertíza

Právě taková expertiza již podle dosavadního náměstka primátora Martina Soukupa vzniká.

„Vedení dopravního podniku připravuje koncepci rozvoje hromadné dopravy na příští desetiletí a není vyloučena ani varianta MHD zcela zdarma,“ říká Soukup. Současně však zmiňuje zásadní překážku takového plánu: „Byl by to zásadní výdaj rozpočtu města ve stovkách milionů korun. Na takové rozhodnutí musí být podrobná analýza chování zákazníků a racionálního očekávání a pak shoda v zastupitelstvu.“

I když ve Frýdku-Místku si bezplatnou MHD pochvalují, a to i přes odhadovanou roční ztrátu deseti milionů korun, podle Zbyňka Sperata z Centra dopravního výzkumu by se Hradec touto cestou vydávat neměl.

„Zkušenosti z Tallinu ukazují, že efekty jsou negativní. Není to cesta, jak lidi přesvědčit, aby více cestovali veřejnou dopravou,“ myslí si expert. Je totiž přesvědčen, že město musí do MHD nalákat úplně jinou skupinu než děti a seniory, pro které benefity slibuje: „Je potřeba zaměřit se na cestující v produktivním věku, kteří dnes po městě i na krátké vzdálenosti jezdí auty.“





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.