Ve Špindlerově Mlýně se zřítila s pěti lidmi nákladní lanovka, která patří k...

Ve Špindlerově Mlýně se zřítila s pěti lidmi nákladní lanovka, která patří k chatě Bumbálka. Jeden člověk zemřel, čtyři jsou zranění. (29. listopadu 2013) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Inspekce: Pokud utržená lanovka nespadala pod zákon, povolení mít nemusela

  • 65
Martin Drápal, mluvčí drážní inspekce, která vyšetřuje páteční pád lanovky v Přední Labské u Špindlerova Mlýna na Trutnovsku, připustil, že zařízení povolení mít nemuselo. To je ale jen v případě, že by nespadalo pod zákon o drahách. Zatím ale stále probíhá vyšetřování a podle prvního popisu to spíš vypadá, že na danou lanovku se zákon vztahuje. Majiteli tak hrozí desetimilionová pokuta.

Je pravda, že nákladní lanovka, která se zřítila v horské osadě Přední Labská, neměla patřičná povolení?
Ano, dosud se nám opravdu nepodařilo zjistit, že by tato lanovka měla povolení. Kontrolovali jsme i informace z ministerstva dopravy a ve Špindlerově Mlýně evidujeme pět lanovek, ale tato mezi nimi není. Samozřejmě vyšetřování bude pokračovat, budeme určitě moudřejší začátkem týdne, kdy se spojíme s městským úřadem ve Špindlerově Mlýně.

Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce

Povolení vydává Špindlerův Mlýn?
Funguje to tak, že městský úřad plní funkci drážního úřadu pro lanovky, které pod něj spadají, a tím pádem by měl vydávat i povolení. Měl by mít evidované všechny lanovky, které se řídí zákonem o drahách, a v momentě, kdy se stane nějaká mimořádná událost, tak by nám měl okamžitě dát vědět provozovatel lanovky.

V tomto případě vám nikdo vědět nedal?
Ne.

Pokud by se opravdu prokázalo, že lanovka jezdila bez povolení, jaké sankce jejímu provozovateli hrozí?
Znamenalo by to, že bychom za neoznámení nehody mohli zahájit správní řízení a podle zákona o drahách mu můžeme uložit pokutu s horní hranicí deseti milionů korun.

INFOGRAFIKA: Pád nákladní lanovky u chaty Bumbálka v Krkonoších.

Jaké jsou obecné podmínky pro provozování lanových drah? Je možné, že zařízení nesplňuje parametry lanovky a tudíž nemusí mít povolení?
To je věc, kterou budeme řešit začátkem týdne, kdy budeme zjišťovat o jaký typ lanovky se jednalo. Typů lanových drah je více a problém je, že zákon přesnou definice neuvádí. Budeme muset dohledávat ve vyhláškách, případně v různých normách. Zákon zná tři typy lanovek - přenosné, průmyslové a lanové dráhy obecně. Pokud by se prokázalo, že se nejedná o lanovku, která by spadala do zákonu o drahách, tak by majitel opravdu nemusel mít úřední povolení.

Jak je to s revizemi lanovek, jak často musí procházet kontrolami?
Kontroly by měly probíhat pravidelně podle nastaveného bezpečnostního systému. Když bychom se bavili o lanovkách pro osobní přepravu lidí, tak u nich probíhá kontrola každý den.

A pokud se jedná o lanovku nákladní?
Záleží na nastavení předpisů provozovatelem. Kontroly by měly probíhat také minimálně jednou týdně, možná každý den před spuštěním, alespoň vizuálně. Pokud by se ale jednalo třeba o přenosnou lanovku nebo lanovku menší konstrukce, tak by se mohlo stát, že nebude muset mít úřední povolení.

A když vám jenom laicky popíšu, že tato lanovka přenosná určitě není, odhadem měří zhruba 300 metrů, lano je natažené mezi dřevěnými trámy a kladku pohání motor s navijákem?
Osobně bych řekl, že taková lanovka bude muset mít úřední povolení, ale to předbíhám vyšetřování, zatím je to jen moje spekulace.

Místo tragického pádu nákladní lanovky ve Špindlerově Mlýně