Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Hradci se přiostřuje boj o alej roku, která má ustoupit kolejím

  10:50
Zatímco podle hradecké radnice a železničářů bude muset kvůli dvoukolejce do Pardubic padnout polovina aleje Kaštanka, spolek za její záchranu neúspěšně navrhuje jiné trasy a upozorňuje, že bude tvrdě bojovat. Čas se přitom krátí, budování by mohlo začít už za rok a půl.
Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v...

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ještě před rokem sice někteří vedoucí představitelé hradecké radnice tvrdili, že petici za záchranu aleje Kaštanka vítají coby společný boj proti Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Nyní však schválili memorandum podporující urychlenou přípravu a výstavbu dvoukolejky do Pardubic.

Pro Kaštanku, která se mezitím stala Alejí roku (psali jsme zde), by druhá kolej a její předpokládané trasování znamenala poloviční zánik. Padnout by musela celá jedna řada, tedy několik desítek vzrostlých kaštanů.

Stejné memorandum již dříve schválili zastupitelé Královéhradeckého kraje i radní Pardubického a je otázkou velmi krátké doby, kdy dojde ke slavnostnímu podpisu obou hejtmanů a primátorů.

„Usnesením zastupitelstva dáváme na vědomí, že zdvojkolejnění je pro Hradec naprosto klíčové,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

„Nás to nepřekvapilo, město o to usiluje celou dobu. My rovněž nejsme proti dvoukolejce, to spíš proti tomu, jakým způsobem se to udělá,“ konstatuje Bohdan Samek, jeden ze zakladatelů spolku Kaštanka.

Vedlich upozorňuje, že město se všemi způsoby snaží dojít k rozumnému kompromisu se spolkem.

„Například jsme ustoupili v tom, že s ulicí Kuklenská - Poděbradova již neplánujeme plnohodnotné mimoúrovňové křížení pro automobilovou dopravu, ale chceme tam vybudovat pouze křížení pro pěší a cyklisty. Také společně diskutujeme o vodních poměrech, protože zástupci spolku se obávají, že o vodu přijdou. Oceňuji vstřícné jednání a věřím, že se nám to podaří společně vyřešit,“ doufá náměstek.

Trasu kolejí však k oboustranné spokojenosti s největší pravděpodobností vyřešit nelze. Zatímco spolek navrhuje přimknutí koridoru k pražské větvi nebo aspoň posunutí stávající tratě o několik metrů dál od aleje, pro město neexistuje jiná alternativa než rozšíření současné dráhy.

„Vybudovat pouze jeden koridor směrem na Chlumec nad Cidlinou by vyšlo finančně mnohem levněji než stavět dva naráz, navíc se tam uvažuje i o dálničním přivaděči a bonusem je, že v těchto místech sídlí spíš firmy,“ nabízí Samek.

Posun kolejí je prý nereálný

Radnice však poukazuje na to, že v takovém případě by stavba nemohla dosáhnout na dotace, záměr by znamenal rozsáhlé zábory pozemků a vlaky by nemohly vyvinout požadovanou rychlost 160 kilometrů v hodině. Rovněž posun poněkud blíž k tenisovým kurtům v Opatovické ulici údajně není reálný.

„Firma Sudop to prověřila. Bohužel to není možné, protože v tuto chvíli je tam šest nesouhlasných stanovisek a všichni si pamatujeme, co znamenalo jednání pouze s jednou osobou o dostavbě dálnice D11. Nedovedu si představit, že bychom se mohli dohodnout. Navíc je tu i dendrologický průzkum, podle kterého by i tehdy bylo nutné kácení. Z toho vyplývá, že bude nutné pokácet pouze jednu řadu kaštanů. Ale připravujeme zelenou stěnu, která bude celé území dotvářet a spolku ji představíme hned na dalším jednání,“ uvádí Vedlich.

Zánik byť jen jedné řady stromů je však pro drtivou většinu lidí z okolí aleje nepředstavitelný.

„To je slabá nabídka. My se totiž i domníváme, že jsou tam natolik propojené kořenové systémy, že likvidace jedné řady přivodí konec i pro tu druhou. Zkrátka jsme přesvědčení, že existují jiné možnosti, které však město nevyužilo a dostatečně se nesnaží, aby mohla být alej zachovaná celá,“ domnívá se Samek, podle kterého se spolek s verdiktem SŽDC nesmíří a kácení nebude pouze přihlížet.

„Budeme bojovat zákonnými prostředky. Než se začne stavět, je to například studie vlivů na životní prostředí EIA, ve které musí být zapracované i variantní řešení. Nabízí se rovněž projednávání územního plánu, ale i další možnosti. Byla by velká škoda nezkoušet to, když jde o stavbu s tak velkými důsledky pro životní prostředí,“ dodává.

Potíž je, že obě strany včetně SŽDC tlačí čas. Výstavba druhé koleje by totiž měla začít na přelomu let 2018 - 2019. I když někteří odpůrci si myslí, že druhá kolej není potřeba, město poukazuje na to, že od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, nebyl provedený žádný významnější konstrukční zásah a dalším argumentem pro druhou kolej je i kapacita zhruba 42 tisíc cestujících týdně.

Druhá etapa dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Opatovicemi by měla stát asi 3,8 miliardy korun a součástí bude například i rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží či vybudování nové zastávky v Březhradě. Následovat bude třetí etapa rekonstrukce trati mezi Stéblovou a Pardubicemi za 1,6 miliardy korun.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zranitelné místo domácností bývá router, říká expert na kyberbezpečnost

15. dubna 2024

Premium Doba, kdy stačilo nainstalovat antivirus a byli jsme chráněni před kybernetickými útoky, je dávno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dvouletý chlapec se zavřel do boxu na balíky, hasiči museli dvířka vypáčit

12. dubna 2024  16:20

Malý hoch v Jičíně se ve čtvrtek zavřel v jednom ze samoobslužných boxů na balíky. Na pomoc mu...

Vítr po celém Česku lámal stromy a zastavil vlaky. Poryvy shodily i posed

16. dubna 2024  9:20,  aktualizováno  13:06

Silný vítr v noci na úterý lámal stromy po celé zemi. Jen v Královéhradeckém kraji hasiči...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Náchodsku se pohřešovala mladá žena. Opustila dům i se svým tříletým synem

14. dubna 2024  16:55

Policie pátrala po 22leté ženě ze Zdoňova na Náchodsku a jejím tříletém synovi. Žena s dítětem v...

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Se stavbou třetího okruhu v Hradci stát počítá. Město ale dohání zpoždění

18. dubna 2024  11:20

V Hradci Králové se blíží stavby nejen severní tangenty, ale i jižní spojky a jižní propojky....

Řidič se zasekl s nákladním autem v myčce, vypuštění pneumatik nepomohlo

17. dubna 2024  12:59

Na jedné z čerpacích stanic v Hradci Králové se šofér s nákladním autem nevešel do myčky. Vozidlo...

Klienti s postižením zabydlí tři domácnosti, asistentům uleví zvedací systém

17. dubna 2024  11:22

Barevné domky v Hajnici na Trutnovsku, kde pečují o klienty s mentálním a kombinovaným postižením,...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...