V Hradci se přiostřuje boj o alej roku, která má ustoupit kolejím

  10:50
Zatímco podle hradecké radnice a železničářů bude muset kvůli dvoukolejce do Pardubic padnout polovina aleje Kaštanka, spolek za její záchranu neúspěšně navrhuje jiné trasy a upozorňuje, že bude tvrdě bojovat. Čas se přitom krátí, budování by mohlo začít už za rok a půl.
Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v...

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ještě před rokem sice někteří vedoucí představitelé hradecké radnice tvrdili, že petici za záchranu aleje Kaštanka vítají coby společný boj proti Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Nyní však schválili memorandum podporující urychlenou přípravu a výstavbu dvoukolejky do Pardubic.

Pro Kaštanku, která se mezitím stala Alejí roku (psali jsme zde), by druhá kolej a její předpokládané trasování znamenala poloviční zánik. Padnout by musela celá jedna řada, tedy několik desítek vzrostlých kaštanů.

Stejné memorandum již dříve schválili zastupitelé Královéhradeckého kraje i radní Pardubického a je otázkou velmi krátké doby, kdy dojde ke slavnostnímu podpisu obou hejtmanů a primátorů.

„Usnesením zastupitelstva dáváme na vědomí, že zdvojkolejnění je pro Hradec naprosto klíčové,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

„Nás to nepřekvapilo, město o to usiluje celou dobu. My rovněž nejsme proti dvoukolejce, to spíš proti tomu, jakým způsobem se to udělá,“ konstatuje Bohdan Samek, jeden ze zakladatelů spolku Kaštanka.

Vedlich upozorňuje, že město se všemi způsoby snaží dojít k rozumnému kompromisu se spolkem.

„Například jsme ustoupili v tom, že s ulicí Kuklenská - Poděbradova již neplánujeme plnohodnotné mimoúrovňové křížení pro automobilovou dopravu, ale chceme tam vybudovat pouze křížení pro pěší a cyklisty. Také společně diskutujeme o vodních poměrech, protože zástupci spolku se obávají, že o vodu přijdou. Oceňuji vstřícné jednání a věřím, že se nám to podaří společně vyřešit,“ doufá náměstek.

Trasu kolejí však k oboustranné spokojenosti s největší pravděpodobností vyřešit nelze. Zatímco spolek navrhuje přimknutí koridoru k pražské větvi nebo aspoň posunutí stávající tratě o několik metrů dál od aleje, pro město neexistuje jiná alternativa než rozšíření současné dráhy.

„Vybudovat pouze jeden koridor směrem na Chlumec nad Cidlinou by vyšlo finančně mnohem levněji než stavět dva naráz, navíc se tam uvažuje i o dálničním přivaděči a bonusem je, že v těchto místech sídlí spíš firmy,“ nabízí Samek.

Posun kolejí je prý nereálný

Radnice však poukazuje na to, že v takovém případě by stavba nemohla dosáhnout na dotace, záměr by znamenal rozsáhlé zábory pozemků a vlaky by nemohly vyvinout požadovanou rychlost 160 kilometrů v hodině. Rovněž posun poněkud blíž k tenisovým kurtům v Opatovické ulici údajně není reálný.

„Firma Sudop to prověřila. Bohužel to není možné, protože v tuto chvíli je tam šest nesouhlasných stanovisek a všichni si pamatujeme, co znamenalo jednání pouze s jednou osobou o dostavbě dálnice D11. Nedovedu si představit, že bychom se mohli dohodnout. Navíc je tu i dendrologický průzkum, podle kterého by i tehdy bylo nutné kácení. Z toho vyplývá, že bude nutné pokácet pouze jednu řadu kaštanů. Ale připravujeme zelenou stěnu, která bude celé území dotvářet a spolku ji představíme hned na dalším jednání,“ uvádí Vedlich.

Zánik byť jen jedné řady stromů je však pro drtivou většinu lidí z okolí aleje nepředstavitelný.

„To je slabá nabídka. My se totiž i domníváme, že jsou tam natolik propojené kořenové systémy, že likvidace jedné řady přivodí konec i pro tu druhou. Zkrátka jsme přesvědčení, že existují jiné možnosti, které však město nevyužilo a dostatečně se nesnaží, aby mohla být alej zachovaná celá,“ domnívá se Samek, podle kterého se spolek s verdiktem SŽDC nesmíří a kácení nebude pouze přihlížet.

„Budeme bojovat zákonnými prostředky. Než se začne stavět, je to například studie vlivů na životní prostředí EIA, ve které musí být zapracované i variantní řešení. Nabízí se rovněž projednávání územního plánu, ale i další možnosti. Byla by velká škoda nezkoušet to, když jde o stavbu s tak velkými důsledky pro životní prostředí,“ dodává.

Potíž je, že obě strany včetně SŽDC tlačí čas. Výstavba druhé koleje by totiž měla začít na přelomu let 2018 - 2019. I když někteří odpůrci si myslí, že druhá kolej není potřeba, město poukazuje na to, že od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, nebyl provedený žádný významnější konstrukční zásah a dalším argumentem pro druhou kolej je i kapacita zhruba 42 tisíc cestujících týdně.

Druhá etapa dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Opatovicemi by měla stát asi 3,8 miliardy korun a součástí bude například i rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží či vybudování nové zastávky v Březhradě. Následovat bude třetí etapa rekonstrukce trati mezi Stéblovou a Pardubicemi za 1,6 miliardy korun.

  • Nejčtenější

Kaderka jako Putin. Kdo se vládci tenisu vzbouřil, poznal tvrdou odplatu

27. března 2024

Premium Tato příhoda je stará už 14 let, ale hodí se připomenout, neboť výmluvně líčí dlouho zaběhlé...

Muž skočil do přehrady zachránit dítě, oba tam uvázli. Vysvobodili je až hasiči

24. března 2024  14:35,  aktualizováno  14:58

Do labské přehrady Les Království na Trutnovsku v neděli dopoledne sjelo dítě na kole. Do vody za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bez řidičáku a po panáku řídil mustanga, na křižovatce kuriózně boural

26. března 2024  11:18

Oslava padesátin se nevyvedla muži v Hradci Králové. Ten dostal darem zážitkovou jízdu sportovním...

Nejnáročnější úprava křižovatky v Česku začala, v Hradci ji přestaví za provozu

21. března 2024  17:45

Skoro až symbolicky dopravními komplikacemi začala přestavba nejvytíženější křižovatky Mileta v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silnici u Trutnova zavřela nehoda tří aut, převrácený kamion museli vyprostit

21. března 2024  10:30,  aktualizováno  22.3 15:10

Kamion, dodávka a osobní auto havarovaly ráno na silnici I/37 u Stříteže na Trutnovsku. Řidička...

V Hradci Králové hořel panelový dům, zraněno bylo několik lidí

28. března 2024  19:03,  aktualizováno  19:12

V Hradci Králové ve čtvrtek odpoledne hořel byt v panelovém domě na Benešově třídě na největším...

Kolem Rozkoše vzniká stezka pro cyklisty. Rybáři se bojí, že přijdou o klid

28. března 2024  17:26

U hráze přehrady Rozkoš se staví další úsek cyklostezky na Českou Skalici. Rybáři však mají pocit,...

Kuks slaví výročí a ukáže dřevořezbu sochaře Brauna i restaurování sochy

28. března 2024  7:14

Výročí 340 let od narození sochaře Matyáše Bernarda Brauna a 40 let od otevření lapidária, kde jsou...

Velikonoční lyžování v Krkonoších: střediska nabídnou 12 kilometrů sjezdovek

27. března 2024

V Krkonoších se bude o velikonočních svátcích lyžovat ve Špindlerově Mlýně, Peci pod Sněžkou a na...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...