Poškozený most v havarijním stavu, který chce kraj opravit.

Poškozený most v havarijním stavu, který chce kraj opravit. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Podnikatelé bojují s obcemi, nechtějí omezení pro kamiony na Broumovsku

  • 1
Podnikatelský klub Broumovska si přeje zrušit omezení tonáže pro auta na dvou hraničních přechodech s Polskem. Příhraniční obce o to však nestojí. Jedna z nich dokonce nedávno odmítla opravu silnice, protože hrozilo, že by na ní poté mohla těžká auta.

Rušno je znovu kolem vzpurných Otovic na Broumovsku a jejich silnice. Na jaře obec odmítla krajský projekt opravy silnice pro jeho nepřipravenost a rozhádala se s hejtmanem, nyní kontrovali podnikatelé.

Podnikatelský klub se obrátil na europoslance Tomáše Zdechovského, ať jim pomůže apelovat na premiéra Bohuslava Sobotku a ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka, aby zkusili dohodnout s polskými politiky dlouhodobé řešení snadnější prostupnosti česko-polské hranice. Chtějí odstranit omezující značky pro nákladní auta a zbavit se papírování při vyřizování výjimek na úřadu.

Podle podnikatelů to pomůže rozvoji regionu, ulehčí přetíženým dopravním cestám a přispěje k vyšší jistotě firem, které budou víc investovat do závodů. Proti tomu se však postavil nově založený spolek Pro Otovice.

„Když se zruší omezení tonáže pro těžkou nákladní dopravu na přechodech na Broumovsku, může to způsobit silniční tranzit zejména z polské strany v osách východ-západ a sever-jih. V uzlových bodech, hlavně na území města Broumova, to může vést ke zpomalení dopravy,“ upozorňuje předseda spolku Jiří Malík, který tvrdí, že regulace tonáže na hranicích je potřebná.

Podle něj silniční síť na Broumovsku neodpovídá ani současnému zatížení. Varuje i před zdravotními riziky z dopravy pro obyvatele kolem silnic a před upřednostňováním zájmů podnikatelů před ústavním právem občanů na zdravé životní prostředí.

Dopravu limitují dva mosty

Na Broumovsku jde o přechody Otovice-Tłumaczów a Starostín–Golińsk, kde je z české strany tonáž omezena na 6 tun. Běžné nákladní vozy tam neprojedou, pouze tři místní podnikatelé a broumovské technické služby, kteří si u broumovského silničního správního úřadu vyřídili výjimku.

Ta se však dá obejít, přes hranici legálně jezdí zemědělci i majitelé velkých traktorů či firma vlastnící speciální Tatru posuzovanou jako traktor. Dopravu limitují i dva mosty v Meziměstí a Otovicích, přes něž smí jet jedno vozidlo o hmotnosti do 32 a 38 tun.

Halasný postup podnikatelského klubu vyvolalo pravděpodobně to, že se letos Otovice odvolaly proti výjimkám ke Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje. Obci se nelíbilo, že za tři roky, co je broumovský městský úřad uděluje, pendlují po tamní silnici těžké náklaďáky několika firem přivážející polské klády a kámen z melafyrového lomu za hranicí v Tłumaczówě. Podle místních to poškozuje vozovku i domy, působí hluk a prašnost a znepříjemňuje bydlení v zástavbě podél silnice.

Obec napadla výjimky, ale u krajského úřadu neuspěla. „Zvažujeme další postup, můžeme ještě podat rozklad nebo se obrátit na ombudsmana. Nedomnívám se však, že by někdo úplné odstranění značek omezujících tonáž na hranicích myslel vážně. Spíš je to taktika, abychom v Otovicích byli zticha,“ mínil otovický starosta Petr Novák.

Už na přelomu roku se Otovičtí dostali do konfliktu s krajskou samosprávou a silničáři, kteří připravovali rekonstrukci úseku silnice v délce 6,7 kilometru k přechodu v Otovicích. Kraj na ni chtěl získat peníze z česko-polského dotačního programu a zdůvodňoval ji podporou cestovního ruchu. Starosta však odmítl podepsat s krajem smlouvu o právu provést stavbu, protože nedostal projekt (o sporu jsme psali zde).

Místo toho ves navrhla vlastní smlouvu, podle níž by přes hranici mohla přejíždět jen auta do 9 tun a autobusy, ale tu zase odmítl kraj. Kvůli tomu ze stavby zatím sešlo a letos by se měl v Otovicích pouze stavět nový most za 11 milionů korun náhradou za most v havarijním stavu.

O úplně volnou hranici nestojí ani Meziměstí, pod něž spadá pohraniční Starostín. „Rozhodně jsme pro to, aby místní firmy využívaly výjimky a jezdily přes hranici, jak potřebují. Nejsme však nadšeni z varianty, že by se hranice zcela otevřela pro tranzit,“ řekla starostka Meziměstí Eva Mücková.

Poláci tahali bouraná auta přes výběžek

Správa Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Broumovsko si přeje zůstat u systému výjimek. Má v plánu péče, že bude usilovat, aby silniční síť zůstala v současném rozsahu, a chce region chránit před tranzitem. Vyjadřovat se však může, jen pokud by se na některém přechodu něco stavělo.

„Zapomínáme, za jakých okolností vznikla po vstupu do schengenského prostoru dohoda místních samospráv a kraje ohledně limitu 6 tun. Bylo to po strašné zkušenosti, kdy Poláci tahali z Evropy na lafetách bouraná auta právě přes výběžek a když jim celníci řekli, že se jejich auto ještě nedá pokládat za vrak, odhazovali tady po příkopech vše, co se jim nehodilo,“ připomněla vedoucí Správy CHKO Broumovsko Hana Heinzelová.

Podle ní je potřeba počkat na dostavbu D11 a rychlostní silnici směrem na Královec a také na spojení od východu na západ po R35.

Už v květnu na schůzi dobrovolného svazku obcí Broumovsko vystoupili dva podnikatelé a varovali, že pokud přijdou o silniční výjimky, obrátí se podnikatelský klub na Královéhradecký kraj jako vlastníka silnice, ať umožní průjezd přes hranici bez omezení. Část starostů se přimlouvala za výjimky, ale aby firmy udržely pracovní místa a mladí lidé neodcházeli za prací jinam, nakonec chtějí hledat nějaký kompromis,.

„V Otovicích nám vytýkají, že necháváme krachovat lom v Rožmitále a jezdíme raději do Polska. Já ale nemůžu nakupovat to nejdražší, co v regionu máme. Několikrát jsem žádal, ať sníží cenu, aby byla přijatelná na úrovni, kterou nabízejí v sousedství. Pochopitelně to řešíme tak, abychom byli konkurenceschopní, uspěli v zakázkách a měli práci pro 70 našich zaměstnanců,“ vysvětluje jednatel Broumovského stavebního sdružení Miroslav Netík, proč jezdí pro štěrk do Polska.

Jeho dvě auta, na která má silniční výjimku a která splňují emisní a hlukový limit Euro 6, mají prý na otovickou silnici zanedbatelný vliv. Navíc se sami rozhodli projíždět obcí rychlostí 30 kilometrů v hodině a mimo dobu, kdy tam jezdí školní autobus.

Firma by také chtěla, aby se výjimky daly získat aspoň na pět let, nikoli jen na rok, jinak je ohrožují smluvní sankce s polskými partnery. Podnikatel tvrdí, že chce jen to, aby místní firmy netrpěly kvůli tomu, že se nacházejí u hranic.