Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spor mezi lidmi a radnicí o parkování na hradecké třídě Karla IV. sílí

  9:04aktualizováno  9:04
Rekonstrukce třídy Karla IV. v Hradci Králové je sice ještě daleko v budoucnosti, už ale stihla vyvolat hlasitý nesouhlas lidí, kteří v lokalitě bydlí a podnikají. Obyvatelé frekventované ulice už také sepsali petici proti snížení počtu parkovacích míst a změnám v jejich zpoplatnění.

Autorům protestu jde o to, aby město v lokalitě zachovalo stejný počet příčných i podélných parkovacích stání, jako byl doposud. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Radnice se ale hájí a tvrdí, že lidé podepisují petici proti něčemu, co nikdy nebylo záměrem města.

"První návrh obsahoval redukci parkovacích míst na 80, v následném návrhu jsme je už ale navýšili na 130. Proto je s podivem, že někteří členové petičního výboru po druhé schůzce odcházeli spokojeni a nyní nepřesně informují veřejnost," ohrazuje se proti petici náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Autorům protestu jde o to, aby město v lokalitě zachovalo stejný počet příčných i podélných parkovacích stání, jako byl doposud.

Odpověď města: Rezidenti nemají na parkování právní nárok

"Pokud záměr magistrátu projde ve stavu, ve kterém je od ledna 2014 připraven, výrazným způsobem ovlivní život rezidentů i nerezidentů města. Dojde k definitivnímu vylidnění centra Hradce Králové," myslí si Šárka Soares z petičního výboru. Petici zatím podepsalo kolem 500 lidí.

V lokalitě je momentálně zhruba 230 parkovacích míst, která by si petičníci přáli zachovat. Odbor hlavního architekta hradeckého magistrátu ale má jiný názor.

"Všechna podélná stání na souběžných komunikacích jsou využívána v rozporu s platnými předpisy. Návrh nového uspořádání třídy Karla IV. je bez dodržování závazných předpisů nepřípustný. Z tohoto důvodu je za stávající počet parkovacích stání třeba uvažovat pouze o 120 kolmých," vysvětluje Jiří Shejbal, projektant kanceláře, která projekt zpracovávala.

Nad tím ale lidé podepsaní pod peticí kroutí hlavou. "Demagogie nejvyššího řádu. Tvářit se, že 105 parkovacích míst neexistuje, tudíž vlastně počet parkovacích míst zvyšují? To si z nás asi opravdu dělají dobrý den," prohlašuje Ilona Matyášová.

Radnice rezidentům nabízí i možnost, že v docházkové vzdálenosti ulice Karla IV. vybuduje parkovací dům.

"Vznik parkovacího domu se stane podmínkou pro vlastní zahájení rekonstrukce," říká náměstek Vedlich. Dodává, že stávající parkovací místa pod stromy budou takzvaně obrátková, tedy určena pro krátkodobé parkování především pro návštěvníky lokality.

"Je to jediná možnost, jak zajistit volná parkovací místa pro klienty obchodů a restaurací i bezproblémové krátkodobé parkování obyvatel přilehlých domů," vysvětluje náměstek Vedlich.

Místním se nelíbí, že budou parkovat daleko

Právě tomu se ale petenti brání. Nelíbí se jim, že lidé, kteří v ulici Karla IV. bydlí, budou nejspíš muset jezdit své auto parkovat o něco dál, než jsou zvyklí.

"Je to trošku mimo, zaparkovat auto na 30 minut, vyběhnout s dětmi a věcmi do šestého patra a pak zase dolů. Děti nechat doma nebo - pokud jsou menší - je táhnout z parkovacího domu v ruce," argumentuje Markéta Pleskotová, která se k protestní petici rovněž přidala.

"Požadavek na zajištění parkování pro rezidenty na ulici před domem není právně nijak podložen," argumentuje projektant Schejbal. S ním souhlasí i Vedlich: "Fixování městské plochy pro dlouhodobé odstavování vozidel rezidentů prostor umrtvuje," dodává.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.