Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či...

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecký kraj hledá plán B. Má obavu, že nestihne vysoutěžit autobusy

  • 3
Tendr na autobusové linky pro roky 2017 až 2026 stojí a vedení Královéhradeckého kraje se obává, že nestihne vysoutěžit nové dopravce. Hejtmanství proto urychleně připravuje plán B, který zajistí dopravu v regionu od 1. ledna. O dalším osudu pětimiliardového tendru má být jasno do května.

Obálky s nabídkami, které měly do úterních 11 hodin dorazit na podatelnu Královéhradeckého kraje, musí úřad poslat zpět. Po přerušení více než pětimiliardového tendru Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kraji tedy nezbývá než čekat na definitivní rozhodnutí (o zastavení soutěže jsme psali zde).

To se může protáhnout až do 1. května. Do té doby bude utíkat cenný čas, který měl sloužit k zajištění dopravní obslužnosti regionu od příštího ledna.

Původně měl kraj otevírat obálky 18. prosince a měl tak mít dostatek času na to, aby od 1. ledna 2017 vše šlapalo. Pokud antimonopolní úřad rozhodne o pokračování tendru, budou mít úředníci už jen 8 měsíců na dokončení zakázky za 5,5 miliardy korun. Úředníci se však začali připravovat i na možnost, že by ÚOHS tendr definitivně zrušil.

„Museli bychom jet podle náhradního řešení, které však nebudu komentovat,“ uvedl krajský radní pro dopravu Karel Janeček (ČSSD).

Trochu sdílnější byl šéf dopravního odboru na kraji Tomáš Jurček, podle nějž budou jednat v souladu s právním řádem České republiky, který pamatuje i na mimořádné situace, jíž stav krajského tendru pomalu začíná být.

„Budeme postupovat tak, aby pro obyvatele kraje byla od 1. ledna 2017 autobusová doprava zajištěna. Jednou z možností je jednací řízení bez uveřejnění,“ uvedl Jurček. Prodloužení stávajících smluv, které platí do konce roku, možné není.

Jednací řízení bez uveřejnění je jednou z forem při výjimečných okolnostech, kdy zadavatel většinou omezí hospodářskou soutěž tím, že zadá zakázku jednomu dodavateli. Tím by si kraj zajistil dopravce na nezbytně nutnou dobu, dokud by nedokončil nově vypsaný tendr.

Nyní chce kraj do 15 dnů podat proti rozhodnutí antimonopolního úřadu právní rozklad. „Budeme po ÚOHS požadovat vysvětlení postupu a faktické odůvodnění opatření,“ uvedl Janeček. Kraj prý důvod pro pozastavení stále nezná.

Pokud úřad pokračování veřejné zakázky povolí a předběžné opatření stáhne, chce kraj oznámit uchazečům nový termín odevzdání obálek.

Řidiči se bojí sankcí a nízkých platů

Antimonopolní úřad k zastavení zadávacího řízení na dotaz ČTK uvedl, že má důvodné podezření, že zadávací podmínky nemusí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nabídky mohou být neporovnatelné.

Úřad nyní ve věci vede dvě prvostupňová řízení. Námitky proti tendru k ÚOHS podle Jurčeka podaly dopravní společnosti Audis Bus, Arriva a Dopravní a logistická společnost Přerov.

Na problematičnost tendru však už v prosinci poukázaly řidičské odbory (o protestu jsme psali zde). Šoféři protestovali, neboť se báli, že budou biti na výplatách, které činí v průměru 75 až 78 korun na hodinu. Kvůli odborářským protestům kraj několikrát otevírání obálek odložil, poslední termín měl být v úterý.

Odboráři žádali úplné zrušení stávajícího tendru a vypsání nového. Tomu se však kraj brání.

„Pokud bychom na to přistoupili, porušíme zákon a to je pro kraj nepřijatelné,“ vzkázal hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Jeho stanovisko potvrdil i radní Janeček: „Sami od sebe se nechystáme soutěž zrušit. Máme na to právní posudky.“

Odborářům se nelíbily pasáže o penalizaci šoférů za nedodržení ustanovení, třeba za zpoždění. Podle analýzy, aby stanovené časy dodrželi a nebyli penalizováni, by na některých linkách museli jet devadesátikilometrovou rychlostí i přes obec (o analýze více zde). Nelíbí se jim ani to, že kraj tlačí dopravce k zajištění vozového parku mladšího pět let.

„Tímto nešťastným rozhodnutím kraj zlikviduje malé a středně velké dopravce,“ míní zástupce šoférů společnosti Audis Bus Jiří Král.

Řidiči se obávají, že nákupy nových vozů se negativně promítnou i na výplatách. Radní Janeček se chce k analýze předložené odboráři vyjádřit ke konci týdne.