Křižovatka U Koruny v Hradci Králové bude mít uprostřed fontánu a vzhledem má...

Křižovatka U Koruny v Hradci Králové bude mít uprostřed fontánu a vzhledem má připomínat královskou korunu. | foto: vizualizace HB Reavis

Zastupitelé se rozhádali kvůli křižovatce. Vadí cena i přínos Hradci

  • 10
První ostrý názorový střet nové královéhradecké koalice s opozicí způsobila okružní křižovatka U Koruny. Zatímco vedení města si pochvaluje, jak stavba za osmdesát milionů vyřeší dopravu, kritikům vadí cena a obávají se kolon na Gočárově třídě.

Křižovatka je  u bývalého autobusového nádraží, kde se připravuje stavba komerčního paláce Aupark Koruna (více najdete zde). A lze očekávát, že vyvolá debatu i na druhém zasedání zastupitelstva, které bude už v úterý.

Křižovatka U Koruny

  • Pomník neschopnosti vedení města.
  • Dílo, které úspěšně prošlo mnoha posudky.
  • Cirkusový styl architektury.
  • Povedené a zcela logické zakončení Gočárovy třídy.

Těžko se věří, že všechny tyto výroky patří jedinému projektu - okružní křižovatce U Koruny, kterou hradecká radnice začne s odhadovaným nákladem 80 milionů korun stavět na začátku července.

Tentokrát se bude hlasovat o druhu zadávacího řízení a zadávacích podmínek na stavební práce.

„Překvapuje mne, že křižovatka, která má několik let platné stavební povolení, byla představována na mnoha úrovních a nyní se pro ni má vypisovat výběrové řízení na zhotovitele, dnes naráží na takový odpor. Mám pocit, že křižovatka je spíš zástupným problémem a jde o to, že někteří lidé mají potíž s obchodním domem Aupark. Patrně ho tak chtějí zhatit,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Nejhlasitější kritika zní z opozice

Zřejmý problém má se stavbou hlavně hradecká opozice. Vadí jí cena, vzhled i dopravní přínos budoucí křižovatky.

„Okružní křižovatka je neřiditelná a jakákoli kolize totálně ucpe úzký prostor Gočárovy třídy,“ upozornil na rizika Alois Havrda (KSČM). Domnívá se rovněž, že nové dopravní dílo výrazně zpomalí vozy MHD, průjezd záchranářů a zkomplikuje i pohyb chodců.

„Je to pomník neschopnosti vedení radnice reagovat na skutečné potřeby města či mrhání veřejnými prostředky,“ zlobí se Havrda.

Proti tomu argumentuje Vedlich: „Křižovatku jsme konzultovali s mnoha odborníky, máme tři posudky a je projektována velmi moderně. Nemám důvod nevěřit expertům, kteří provedli spoustu analýz a pracovali s předpokládanou intenzitou dopravy a čísly až do roku 2032. Jednoznačně vyplývá, že ze všech směrů je dostatečná dopravní rezerva.“

Středem křižovatky bude tryskat fontána

„Je to poněkud drahá sranda. Za takové peníze by se dala udělat velká spousta věcí,“ kritizuje odhadovaný náklad kolem 80 milionů korun Adam Záruba ze Změny pro Hradec, jenž se domnívá, že Hradec je odborníkům pro smích i kvůli „cirkusovému stylu architektury“.

Naráží tím na vizuální podobu křižovatky U Koruny, jejímž středem má tryskat fontána, což má připomínat královskou korunu.

„Já se obávám, že nejvíce biti budou chodci. Blízko je základní škola a zelená na přechodu pro chodce svítí tak málo, že děti už teď přebíhají mezi auty. Podle mě to s novou křižovatkou bude jen horší,“ myslí si Monika Kmoníčková z Kuklen.

Potíže chodců by vyřešil snad jen podchod či nadchod. O jedné z těchto dvou variant město před lety uvažovalo.

„Samozřejmě by to byla velmi příjemná věc, protože chodců se tady pohybuje opravdu hodně. Jediné řešení by asi bylo, kdyby se Aupark rozhodl podchod pojmout jako součást prodejní galerie,“ říká Richard Zelený, předseda komise samosprávy Pražské Předměstí-sever.

„V současné době o tom s městem nejednáme,“ reaguje ale mluvčí společnosti HB Reavis Magdaléna Drsová.

„Reálnější by asi byl podchod, avšak ten by byl nesmírně finančně komplikovaný. Navíc, kdybychom o něm uvažovali, mohlo by se stát, že centrum a samotná křižovatka vzniknou až o několik let později. My jsme však stavbu křižovatky časově sladili s obchodním centrem, aby dopravní komplikace byly co nejmenší,“ dodává náměstek.