Kluzák, který havaroval u Choustníkova Hradiště. (1. 7. 2012) | foto: ÚZPLN

Piloti kluzáků se neviděli, po srážce mladší z nich poprvé použil padák

  • 0
Vyšetřování červencové srážky dvou kluzáků u Choustníkova Hradiště na Trutnovsku je u konce. Piloti o sobě vůbec nevěděli, když během soutěže stoupali ve stejném proudu. Dvacetiletý pilot, jehož letoun se po střetu neovladatelně řítil k zemi, si navíc poprvé vyzkoušel padák.

Oba piloti se účastnili závodu Pohár Safari 2012, který na letišti v Žirči pořádá Aeroklub Dvůr Králové nad Labem během prvních dvou červencových týdnů. Prvního července k nebi vzlétlo celkem 34 kluzáků.

Jaké kluzáky a kde se srazily

Nad Choustníkovým Hradištěm se srazil francouzský jednomístný samonosný kluzák typu Standard Cirus 11-75 L s jednomístným kluzákem polské výroby SDZ 48 Jantar Standard z roku 1980.

Dráhy kluzáků, které se protnuly nad Choustníkovým Hradištěm. (1. 7. 2012)

Dva z nich do cíle nedoplachtily. Dvacetiletý ani devětačtyřicetiletý pilot se údajně vůbec neviděli, přestože by měli dodržovat bezpečnou vzdálenost, když stoupají ve stejném termickém proudu. Před střetem ani jeden z nich nestihl zareagovat.

Starší pilot rádiem ohlásil srážku a bez problémů přistál na letišti v nedalekém Žirči. Druhému kluzáku s rozpětím křídel 15 metrů se však nárazem roztříštilo zasklení kabiny a začal prudce klopit k zemi.

"Podle výpovědi pilota se kluzák nedal řídit. Zkusil odhodit kryt kabiny, ale pak rozepnul poutací pásy a samovolně vypadl z kabiny," uvádí v závěrečné zprávě Stanislav Suchý, předseda vyšetřovací komise Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Dvacetiletý pilot létá už od roku 2009, ale úplně poprvé vyzkoušel padák. Zatímco jeho kluzák udělal vývrtku, spadl na záda mezi stromy do jabloňového sadu a celý se rozlámal, on přistál do pole s obilím a vyvázl pouze s odřeninami od popruhů padáku. Sbalil padák a na blízké silnici si půjčil od kolemjdoucího mobilní telefon, aby mohl zavolat na letiště.