Vraky aut v Hradci Králové.

Vraky aut v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecký kraj je nejlepším místem pro život, ale hyzdí ho staré vraky

  • 7
Královéhradecký kraj se v nejrůznějších statistikách většinou umisťuje v horní polovině republikových žebříčků. Malou výjimkou je stáří automobilů: kraj má třetí nejstarší vozový park v České republice.

Královéhradecký kraj byl loni vyhlášen jako místo pro nejlepší žití a slušně si vede i na platovém žebříčku, ve kterém poskočil na výborné šesté místo mezi všemi 14 kraji.

O to víc údiv vzbuzuje jiná statistika. Vyplývá z ní, že Královéhradecko je krajem starých vraků. Jeho vozový park totiž patří k nejhorším v zemi. Staršími auty jezdí jen Severočeši v Libereckém a Ústeckém kraji.

Průměrný věk aut v krajích ČR

Praha 13,02

Zlínský 13,51

Středočeský 13,57

Jihomoravský 13,58

Moravskoslezský 13,74

Vysočina 13,81

Olomoucký 13,87

Karlovarský 14,17

Plzeňský 14,37

Jihočeský 14,37

Pardubický 14,45

Královéhradecký 14,51

Liberecký 14,82

Ústecký 15,06

celorepublikový průměr 13,90

Vůbec nejhůř na tom jsou okresy Jičín a Rychnov nad Kněžnou, které se umístily v první desítce okresů s nejstaršími vozy. Průměrné auto v České republice je staré 13,9 roku, v Královéhradeckém kraji ale 14,51 roku.

Podle krajského koordinátora BESIP (Bezpečnost silničního provozu) Petra Hoška je největším problémem zastaralé vybavení aut.

"Pokud jsou staré automobily v dobrém technickém stavu, z hlediska jízdních vlastností toho moc nehrozí. Zdaleka ale nemají takové bezpečnostní prvky jako moderní auta," upozorňuje expert.

Ideální by bylo stáří auta pět až sedm let

Ideálem, zatím nedosažitelným, by podle něj byl průměrný věk automobilů na českých silnicích mezi pěti až sedmi lety.

"To je ale bohužel nereálné," uznává bezpečnostní odborník. Důvod, proč lidé jezdí ve starých vracích, je jednoduchý: peníze.

Tak třeba mladí manželé Jakub a Hana Šikýřovi ze Rtyně v Podkrkonoší jezdí 16 let starým golfem, protože na nové auto momentálně nemají.

"Po technické stránce autu nic nechybí, emise plníme. Trasu delší než 150 kilometrů jezdíme dvakrát třikrát do měsíce. Auto využívá většinou manželka na nákupy nebo na cesty s naší dcerou a psem," říká Šikýř. Podobně jako oni jsou na tom tisíce dalších rodin v Královéhradeckém kraji.

Různé statistiky přitom ale příliš nenasvědčují, že by si obyvatelé kraje omladit svůj vozový park nemohli dovolit. Region je totiž se čtvrtou nejnižší nezaměstnaností a se šestým nejvyšším průměrným platem mezi kraji v lepší polovině.

Hlavně na venkově lidé kupují starší auta

Na tom, že i při takto příznivých číslech je ve stáří automobilů na třetím nejhorším místě, se podle sociologa hradecké Univerzity Miroslava Joukla podílí hlavně venkov.

"Je důležité se zaměřit na to, nakolik je pro lidi v regionu auto potřebné pro dojíždění do práce. Například na vesnicích, v místech s nižšími příjmy a současně s větší nezaměstnaností, kde se vozový park využívá lokálně, spotřebitelé nakupují starší vozidla," vysvětluje sociolog.

Obyvatelé Královéhradeckého kraje podle něj mohou mít i jiné priority do čeho dávat peníze: "Lidé investují víc do bydlení, ale také do řady zájmových aktivit."

Sociolog se s dopravním expertem Hoškem shodují i na tom, že určitý vliv může mít také síť autobazarů, která ovlivňuje spotřebitelské chování. "Pokud má bazar dobrou nabídku a schopné prodejce, vliv to určitě má," míní Hošek.

Královéhradecký kraj má své zástupce i v desítce okresů s nejstaršími auty. Osmé nejhorší je Jičínsko s průměrným věkem automobilu 14,86 let, desátou nejhorší příčku pak ve statistice obsadilo Rychnovsko.

Zatímco dopravní experti by nejraději vozový park v kraji i celé republice intenzivně omladili, policisté ve starých autech tu největší hrozbu nevidí.

"Technický stav starého auta někdy může být lepší než nového. Vše totiž záleží na majiteli, jak se o něj stará," říká krajská mluvčí policistů Ivana Ježková. Podotýká však, že v případě vážnější dopravní nehody mají majitelé nových vozů mnohem větší šanci vyváznout se zdravou kůží.

"Nová auta samozřejmě mají kvalitnější deformační zóny a lepší výbavu. Statistiku zranění nebo dopravních nehod, na něž by mělo vliv stáří auta, ale nevedeme," dodává.