Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stará lanovka na Sněžku se rozjede naposledy, doslouží za šestnáct dnů

  20:54aktualizováno  20:54
Kdo se chce svézt starou lanovkou na Sněžku, ten si musí pospíšit. Třiašedesátiletá lanovkářská stařenka se sice v sobotu znovu rozjede po obvyklé jarní údržbě, ale v provozu bude už jen šestnáct dnů.

Lanovka na Sněžku | foto: Jan Strouhal

V neděli 13. května se horní úsek lanovky zastaví a dělníci jej začnou bourat, aby úbočí nejvyšší české hory připravili na stavbu nové kabinové lanové dráhy.

"Horní úsek budeme ještě nějaký čas po uzavření dál používat pro dopravu dělníků pracujících na úpravách výstupní stanice na Sněžce, ale pro veřejnost už přístupný nebude. Za šestnáct dnů se provoz původní lanovky v celém rozsahu opravdu definitivně uzavře," uvedl náčelník lanové dráhy Jiří Martinec.

Čtěte v sobotu MF DNES: Podle konstruktérů měla lanovka z roku 1949 dávno skončit ve šrotu, přesluhuje už 50 let.

Spodní úsek lanovky z Pece na Růžovou horu bude jezdit až do začátku září.

"V průběhu letošního roku by měla celá původní lanovka zmizet z úbočí Sněžky a chtěli bychom stihnout vybetonovat i patky pro nové sloupy spodního úseku. Příští rok by už měl být plně ve znamení stavby nového zařízení," upřesnil Martinec.

Stavaře čeká ruční práce, stroje do chráněné zóny nemohou

Celý horní úsek lanovky prochází nejpřísněji chráněnou zónou Krkonošského národního parku. Proto je výstavba podmíněna desítkami velice přísných podmínek, jejichž dodržování budou kontrolovat ochranáři.

Stavaři například na horním úseku vůbec nebudou smět používat mechanizaci. Staré patky pro sloupy budou muset odstraňovat ručně a ručně se budou muset betonovat nové.

Nová lanovka povede z větší části stejnou trasou jako ta současná. Na svých místech zůstanou i přestupní stanice na Růžové hoře a výstupní stanice na vrcholu, které projdou pouze rekonstrukcí při zachování současných půdorysů.

Jediným zásadním rozdílem bude posunutí dolní stanice k chatě Lesovna přibližně o dvě stě metrů blíž k centru Pece pod Sněžkou. "V místě nové dolní stanice u Lesovny se už v těchto dnech naplno pracuje na základech. Už je tam díra jak pro panelák," popsal náčelník lanovky.

Lanovkáři konec prožívají s nostalgií

Blížící se konec nejstarší krkonošské lanové dráhy dopadá i na její zaměstnance.

Fotogalerie

"Nedávno jsem na Sněžku jel a úplně jsem z lanovkářů cítil takovou zvláštní nostalgii. Poprvé mě vzali do zázemí lanovky, abych tam udělal ještě pár posledních fotek. Bylo cítit, že to opravdu hodně prožívají," všiml si krajinný ekolog a znalec historie Krkonoš Pavel Klimeš.

"Na jednu stranu mě mrzí, že jsou dny staré lanovky sečteny. Na druhé straně to současné zařízení je už opravdu strašně staré a je potřeba je vyměnit za moderní technologii," konstatoval Martinec.

Smutek peckých lanovkářů může zmírnit to, že některé části staré lanové dráhy budou plnit svoji funkci i nadále.

"O spoustu náhradních dílů včetně sedaček mají zájem provozovatelé podobné lanové dráhy z Bohosudova na Komáří Vížku v severních Čechách. Alespoň část naší staré lanovky tedy bude vozit turisty i nadále," prozradil Martinec.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.