Premiér Bohuslav Sobotka slíbil v půlce dubna peníze pro trať do Solnice, starostové se však bojí o provoz vlaků do hor.

Premiér Bohuslav Sobotka slíbil v půlce dubna peníze pro trať do Solnice, starostové se však bojí o provoz vlaků do hor. | foto: Martin Veselý, MAFRA

České dráhy mají mít konkurenci, tvrdí starostové v Orlických horách

  • 1
Starostové nevzdávají boj o skomírající železniční tratě v Orlických horách, na nichž přestávají jezdit průvodčí. Vyjednávají proto s krajem, aby se trh otevřel pro jiné dopravce.

I když premiér Bohuslav Sobotka nedávno při své cestě lokálkou z Týniště nad Orlicí do Solnice přislíbil na modernizaci trati tři čtvrtě miliardy korun, o osud železnice vedoucí do Orlických hor i podhůří se starostové nadále strachují. Navrhují kraji, aby vypsal soutěž a vybral alternativního dopravce.

Omezování železniční dopravy

Vlaky v Královéhradeckém kraji letos ujedou o 95 tisíc kilometrů méně než loni. Největší propad nastal v roce 2010, kdy v kraji ubylo půl milionu z celkových 5,9 milionu vlakových kilometrů. Kraj dotuje železnici každý rok vyšší částkou - loni zhruba 358 miliony a letos vydá kolem 369 milionů korun, dalších 294 milionů dá na provoz autobusové dopravy.

"Je fajn, že bude trať modernizovaná, ale nezapomíná se na osobní dopravu?" připomíná dlouhodobý problém Petr Hudousek, starosta Rokytnice v Orlických horách, kam vede druhá ohrožená trať.

Ředitelství Správy železniční a dopravní cesty sice slibuje, že kapacita tratě do Solnice se o 100 procent zvýší, avšak mnoho zaměstnanců automobilky v Kvasinách už vlakem do práce dávno nejezdí. Jejich pracovní době nevyhovuje jízdní řád, a tak raději dojíždějí auty.

Třicet starostů z Rychnovska proto začátkem roku sepsalo memorandum, ve kterém vyzvali královéhradecký krajský úřad, aby podpořil rozvoj železniční dopravy v regionu i jeho napojení na hradeckou aglomeraci a nerušil další spoje.

"Zmíněné tratě Častolovice -Solnice a Doudleby nad Orlicí -Rokytnice v Orlických horách považujeme za významné a žádné omezení veřejné dopravy se na nich nechystá, spíše naopak," říká krajský radní pro dopravu Karel Janeček a mírní obavy z omezování železnice, které podle starostů směřuje k jejímu postupnému zániku.

"Postupně sbíráme požadavky starostů, které budeme vyhodnocovat, případně zapracovávat, nejprve ale musíme porovnat jejich dopad a přínos pro většinovou skupinu cestujících. Je důležité připomenout, že změna v uspořádání železniční dopravy může mít vliv i na dopravu autobusovou," pokračuje Janeček.

Večer do Rokytnice? Problém

K jednání o novém jízdním řádu přizval starostu Rokytnice, který zastupuje dobrovolný svazek obcí mikroregion Rychnovsko.

"Probírali jsme nový jízdní řád naší trati, ale nedohodli jsme se, protože změny navrhované krajem by dopravní obslužnost v některých dnech naopak zhoršily," řekl starosta Hudousek.

Obyvatelé Rokytnice mají největší problém dostat se domů večer, když skončí v práci. Do zimní změny jízdních řádů se proto kraj snaží zařadit odjezd večerního vlaku z Doudleb nad Orlicí na Rokytnici, který bude odjíždět ve 20 hodin.

"Nejde o to přidat nějaký spoj, ale je třeba přistupovat k provozu regionálních tratí s rozumem. Obávám se však, že toho České dráhy nejsou schopny, to umějí jen na trati Praha - Ostrava, kde bojují s konkurencí. Ale tady je nedonutíte, aby si na osobních odděleních velkých firem zjistili, kolik lidí a kdy potřebuje spoj," namítá starosta Rokytnice.

"České dráhy jsou dopravce a v jednotlivých krajích zajišťují dopravní obslužnost na základě objednávky krajských úřadů," namítá mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Starosty v jejich obavách utvrzuje skutečnost, že už od března v motorácích z Doudleb do Rokytnice nejezdí průvodčí. Domnívají se, že konec průvodčích je předzvěstí postupného zániku trati.

"Je to součást úsporných opatření dohodnutých pro období 2014 s objednatelem, tedy krajem. Vlakový doprovod zůstal u ranního vlaku, tedy u školních spojů, a v letní sezóně u téměř všech spojů," vysvětluje mluvčí drah.

Vlaky bez vlakvedoucích jezdí už 20 let, dnes se to praktikuje u více než 20 procent všech osobních vlaků v republice. Rokytnický starosta navrhuje vypsat soutěž:

"Neustále s krajem vedeme dialog, ale ještě jsme krajské orgány nepřesvědčili, že je potřeba se připravit na pád monopolu Českých drah a vysoutěžit alternativního dopravce."

"Případné vypsání soutěže na provozování tratí by se muselo pečlivě zvážit jak po stránce ekonomické, tak legislativní," míní radní Janeček.

Kraj má na podobné úvahy ještě sedm let, smlouvu s Českými drahami na provozování regionálních tratí uzavřel do konce roku 2021.