Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Politiky zaráží šnečí tempo stavby D11, Poláci slibují raketovou akci

  8:39aktualizováno  8:39
Na začátek dostavby dálnice D11 k Hradci Králové reagovali i Poláci. Budování jejich silnice S3 k hranicím má být na rozdíl od české strany raketově rychlé. Na příliš pomalé tempo dostavby české dálnice upozorňují i někteří krajští zastupitelé.

Stavba dálnice D11 k Hradci Králové. (listopad 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Dostavbu posledního 2,5 kilometru dlouhého úseku D11 do Hradce Králové letos v červenci fanfarónsky zahájil premiér Sobotka (více najdete zde) a jen o měsíc později Poláci ohlásili stavbu 36kilometrového úseku rychlostní silnice S3 z Legnice do Bolkowa, která má v blízké budoucnosti pokračovat až k hraničnímu přechodu v Královci u Žacléře.

Dálnice D11, která před osmi lety „zamrzla“ v polích u Plačic, má být podle slibu dokončena do Hradce 31. července 2017. Tempo výstavby v Polsku ale má být přímo raketové.

Poláci odhadují, že na 36 kilometrů autostrády budou od příštího roku potřebovat přinejhorším 33 měsíců bez období od 15. prosince do 15. března, kdy kvůli zimě práce zastaví.

Krajští zastupitelé kritizují pomalé tempo dostavby D11

„Jezdím po světě a vidím, jak rychle to jde jinde. To, co předvádí stát a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je naprostý diletantismus a neschopnost,“ kritizuje krajský zastupitel Vladimír Derner (KDU-ČSL).

Fotogalerie

„Sám jsem byl zaskočen, že termín dokončení je tak vzdálený. To není normální a podle mého názoru by se dal zkrátit,“ přidává se zastupitel Miloslav Plass (ODS).

Hlemýždí tempo výstavby hradecké dálnice výmluvně ilustruje i místo, odkud Sobotka v létě pokynul bagrům. Po více než čtyřech měsících se D11 pohnula jen o několik desítek metrů (fotogalerii najdete zde). 

A nepřekvapily ani další průtahy: navzdory červencovému ujištění, že dohoda se statkářkou Havránkovou o směně pozemků se počítá na dny, majitelka půdy konečnou dohodu podepsala teprve koncem listopadu (více čtěte zde).

Se zdržováním a pomalostí stavby k Hradci ostře kontrastuje i dokument, který nedávno stvořil nyní už bývalý ministr dopravy Antonín Prachař. Ten slíbil, že do roku 2016 se začne budovat pro Hradec zásadní úsek rychlostní silnice R35 Opatovice - Ostrov, ale i dálnice z Hradce nejen do Smiřic, ale až do Jaroměře.

Nový šéf dopravního resortu Dan Ťok se sice k „Prachařovu seznamu“ ještě nevyjádřil, ale hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD) se náhlé změny priorit neobává. 

V úseku do Jaroměře se stále jedná o pozemcích

„Přípravné práce na D11 a R35 jsou tak daleko, že musí být realizovány. Ale abych se ujistil, že vše bude pokračovat, jak má, požádám pana ministra v nejbližší době o schůzku,“ říká hejtman, který se tento týden setkal i s vedením kritizovaného ŘSD. Co bylo předmětem jednání? Pozemky v úseku D11 do Smiřic i Jaroměře. ¨

„Výkup největší části pozemků je v jednání s jejich majiteli. V sedmi případech dojde k vyvlastnění,“ pokračuje Franc, jenž na rozdíl od opozičních krajských zastupitelů nemá ke stavbě dálnice k Hradci a k přípravám jejího budování k Jaroměři výhrady. 

„Jsem spokojen s nasazením všech pracovníků ŘSD. Spolupráce ŘSD, kraje a úřadů měst Jaroměř a Hradec je dobrá,“ pochvaluje si Franc. Podle něj se termín roku 2016 coby začátku prací v úsecích Hradec - Smiřice - Jaroměř blíží realitě: 

„V optimistické variantě budou pozemky vyvlastněny a vykoupeny v polovině roku 2015. Po získání stavebního povolení začne ŘSD s přípravou výběrového řízení na zhotovitele. Ten by mohl být vybrán ve druhé polovině roku 2016, kdy by s ním mohla být také podepsána smlouva a oba úseky by se mohly začít stavět najednou.“

Výrazný nepoměr mezi dobou výstavby českých 2,5 kilometru dálnice k Hradci a polských 36 kilometrům nezaráží znalce poměrů. Naznačuje, že to může být jen škádlení s čísly. 

„Už jsem byl svědkem oboustranných výmluv a naschválů, zkrátka když Češi ve stavbě polevili, Poláci udělali totéž. Ostatně už v roce 2009 prohlašovali, že svou silnici dovedou k hranicím v roce 2012, teď se ale zdá, že se to konečně rozhýbalo na obou stranách,“ komentuje vývoj krajský zastupitel a starosta Žacléře Miroslav Vlasák (ODS).

Také on se diví, že dotažení komunikace k Hradci bude trvat tři roky. „V žádném případě se nedá mluvit o rychlém tempu, ale aspoň vidím nějaké termíny. Chci být optimista a věřím, že budou dodrženy,“ dodává Vlasák. Podle něj mají Poláci navrch v projektové připravenosti.

A právě zanedbané přípravy jsou prý zásadní českou slabostí. Ilustruje to dění na ŘSD, které letos vyčerpalo pouhou pětinu z více než dvou miliard korun, které dostalo na projektování nových úseků, kromě jiných i na R35. 

„Projektování mohlo dávno běžet, ale zbytečně stojí. Je to doklad toho, že ŘSD nefunguje,“ míní Petr Svoboda ze Sdružení pro výstavbu silnic.





Hlavní zprávy

Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel
Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel

Nepropásněte šanci a pořiďte vašemu dítěti kvalitní kolo za zlomek ceny.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.