Křižovatka Mileta v Hradci Králové

Křižovatka Mileta v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal

Stavba přetížené křižovatky Mileta v Hradci začne až za dva roky

  • 2
Přestože přestavba hradecké křižovatky Mileta za více než 400 milionů korun měla být hotová už v srpnu 2006, akce ve skutečnosti začne nejdříve v roce 2017. Bude ale stát jen čtvrtinu původně uvažované ceny.

Když v roce 2011 tehdejší krajský radní pro dopravu Josef Ješina navrhl Hradci takzvanou vyhnívací taktiku a radil nejdříve počkat, co s městem udělá dokončená dálnice D11 a až poté se pustit do stavby křižovatky Mileta, někteří představitelé radnice ho měli za zpátečnického škůdce.

Jenže po čtyřech letech je jasné, že Ješina nemluvil do větru. Zatímco dálnice má být hotová nejpozději v červenci 2017, nejfrekventovanější křižovatka v Královéhradeckém kraji se tou dobou bude možná ještě potýkat s papírovými bitvami.

Navzdory tomu, že se o její úpravě mluví už skoro 30 let, i tomu, že se 11 let připravoval nyní již mrtvý projekt na její gigantickou mimoúrovňovou verzi odhadem za 400 milionů korun.

„Spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic připravujeme návrh na celkovou změnu platného územního rozhodnutí. Kvůli procesům, které vyplývají ze stavebního a dalších zákonů můžeme zahájení stavby očekávat nejdříve v roce 2017,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

„Po vydání změny územního rozhodnutí bude zažádáno o vydání stavebního povolení,“ doplňuje ředitel hradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Marek Novotný, podle kterého chce ŘSD v příštím roce alespoň zahájit výběrové řízení na zhotovitele a v jeho závěru nutné přípravné práce.

S tranzitem má pomoci dostavba R35

Přitom se alespoň podle plánů ŘSD blíží výstavba díla, od kterého si zvlášť Hradec slibuje spásu a které bude s jistotou znamenat i výrazně menší zátěž pro široké okolí Milety.

Už příští rok se má začít budovat sedmadvacetikilometrový úsek silnice R35 mezi Opatovicemi a Ostrovem asi za 10 miliard korun. Stát zatím trvá na tom, že hotovo bude v roce 2019, tedy zhruba ve stejném období jako proměna hradecké křižovatky.

„Řešením není přestavba Milety, ale pokračování R35, která odvede drtivou většinu tranzitní dopravy. K naší smůle však kraj i radnice dlouhá léta viděly jediné řešení ve stavbě nové Milety a dostatečně neprosazovaly R35. To je neodpustitelný dluh,“ uvádí pod podmínkou anonymity jeden z dopravních expertů.

Právě i příslib stavby R35 si vynutil zásadní změny v projektu Milety. Zatímco podle původních vizualizací měla mít průměr 90 metrů, byla trojúrovňová a součástí byly čtyři podchody i cyklistické stezky, nová křižovatka má být průsečná a se třemi podchody.

Ale hlavně: pořídí se odhadem za pouhou čtvrtinu uvažované sumy 415 milionů korun a v ceně bude i přestavba křižovatky mezi Hradeckou a Zborovskou ulicí, která umožní napojení fakultní nemocnice a současně Benešovy třídy.

„Bude to sice poněkud omezené, ale zároveň funkční dopravní řešení,“ slibuje Novotný.

Další změnou bude systém financování: náklady na křižovatky si nejspíš mezi sebe rozdělí kraj a město, ŘSD zaplatí sítě. „Záleží například na vysoutěžené ceně, ale předpokládaná výše investic kraje bude přibližně 60 milionů korun,“ říká mluvčí hejtmanství Martin Holek.

Ke změně však může dojít už za necelé dva týdny. „O rozdělení finančních nákladů bude rozhodnuto na základě Memoranda o spolupráci mezi jednotlivými investory stavby. Schůzka je naplánována na 18. srpen,“ pokračuje šéf hradecké pobočky ŘSD.

Již dříve uznal námitky některých odborníků, že stavba nové Milety by byla na nic bez rozšíření křižovatky u vysokoškolských kolejí Na Kotli: „V porovnání s Miletou se upraví pokud možno co nejsnadnějším způsobem tak, aby měla co největší kapacitu.“