Vizualizace náchodského autobusového nádraží | foto: archiv Městský úřad Náchod

Stavbu nového terminálu v Náchodě ohrozily staré nádražní toalety

  • 7
Ministr dopravy Zdeněk Žák a generální ředitel Českých drah Petr Žaluda řešili absurditu, která mohla ohrozit stavbu nového autobusového terminálu v Náchodě. Projekt za desítky milionů se zasekl kvůli starým toaletám.

Budování nového dopravního terminálu na místě letitého autobusového nádraží se mělo stát synonymem rychlé, transparentní, moderní a přitom poměrně levné stavby, která bude ozdobou celého města.

Místo toho však začala vznikat obrovská blamáž, jež mohla aspirovat na obzvlášť vypečenou historku Sekorovy Kroniky města Kocourkova. Projekt odhadem za 63 milionů korun absurdně ohrožovala malá investice do bourání starých záchodů, demolice pár metrů železničního peronu a přeložky kanalizační sítě.

České dráhy odmítaly práce za zhruba půl milionu objednat, čímž by celý projekt zablokovaly. Až do úterního podvečera vše vypadalo jako zcela neřešitelný stav.

"Je to prostě neuvěřitelná a schizofrenní situace," poznamenal náchodský starosta Jan Birke ještě předtím, než zkusil poslední možnost: promluvit si přímo s novým ministrem dopravy Zdeňkem Žákem a nejvyšším šéfem Českých drah Petrem Žaludou.

Obrat: stavět se začne ještě o prázdninách

"A najednou to šlo. Věřím, že nejpozději začátkem srpna začneme stavět," pochvaloval si Birke.

Ačkoli ředitel ČD slíbil Náchodu pomoc, do všeho se ještě může vložit byrokratický aparát, který dosud náchodskou investiční akci roku brzdil. Stále se totiž neví, komu bude patřit železniční nádraží sousedící s novým terminálem.

Vizualizace náchodského autobusového nádraží
Vizualizace náchodského autobusového nádraží
Vizualizace náchodského autobusového nádraží

Vizualizace náchodského autobusového nádraží

Dráhy se už několik měsíců snaží převést většinu výpravních budov do majetku Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), avšak navzdory uplynulému času se celá transformace zasekla již na startovní čáře.

"Převod se připravuje, ale o tom, zda vůbec bude, za jakých podmínek a v jakém časovém horizontu, rozhodne vláda. Každopádně do tohoto okamžiku mají České dráhy pozastaveny veškeré investice do rekonstrukcí výpravních budov," zdůvodnila mluvčí ČD Kateřina Šubová.

K náhlému obratu přispěl i zoufalý tah náchodských zastupitelů, kteří v pondělí odhlasovali, že drahám na nejnutnější opravy a demolice půjčí. "Ukázalo se, že to zásadním způsobem změnilo celou situaci, která se zdála být neprůchodná," řekl Birke.

Proměnou projde i zanedbaný park

Pointa velké blamáže je až překvapivě snadná. Náchod jen musí pořídit mobilní toalety, které dočasně nahradí dosluhující záchody ve výpravní budově. "V tu chvíli prý dostaneme povolení zbourat nádražní toalety, udělat přeložku kanalizace a začít stavět," interpretuje Birke slib Žaludy.

Velkou proměnou má projít i zanedbaný park před nádražím, jehož úpravy byly vyčíslené asi na milion a Náchod získal dotaci z ministerstva životního prostředí. Terminál má nabídnout čtyři příjezdová a deset odjezdových stání a přístřešek ve tvaru písmene S pokračující směrem do města jako krátká kolonáda.