Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci staví lanovku na Šerlich. Turisty rozčílil „tankodrom“ u hranic

  11:51aktualizováno  11:51
Stavaři „rozorali“ hraniční pásmo na polském území kvůli nové sjezdovce na Šerlich v Orlických horách. Pro turisty je to šok, ani česká ochrana přírody nejásá.

Polská firma buduje na Šerlichu horní stanici Nartorama Skyway Express, která povede ze Zieleniece a nahradí starší vlek. (18. 9. 2014) | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Zatímco Češi si přírodu na hřebenech Orlických hor střeží, hned za hraničními patníky v Polsku panuje před zimou čilý stavební ruch. Znovu o sobě dává vědět rozrůstající se lyžařské středisko v polském Zielenieci, kde je v provozu už přes dvacet vleků.

Společnost Nartorama buduje rychlou šestisedačkovou lanovku, která vyveze lyžaře až na hřeben. Pak je novým krátkým vlekem dotáhne po rovině až skoro k české Masarykově chatě, odkud budou pokračovat po připravované modré sjezdovce až do Zieleniece. Vše vzniká na polském území, kde není chráněné území.

Největší údiv turistů budí zplanýrovaný stometrový úsek u Masarykovy chaty, kde bude začínat modrá sjezdovka. Na „tankodrom“ upozornil redakci čtenář MF DNES, stejně mluví i lidé na místě.

„Koncem srpna jsem tu byl s vnuky, ale to se ještě nic nedělo. A teď je tu tahle rozoraná cesta mezi chatou a českým parkovištěm! Chybí sebemenší informace, co se tu vlastně staví. Vyžádám si veškeré dokumenty podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Nemůžu pochopit, jak s tím mohla souhlasit Správa Chráněné krajinné oblasti Orlické hory. Oni zasahují v Deštném do obydlené části obce, proto mi nejde na rozum, jak tohle dopustili zrovna na hřebenech,“ zlobí se penzista z Pardubic. Jméno nechce uvést, protože právě odešel z veřejné správy, v níž pracoval jako úředník.

Polské území není chráněné jako u nás

Správa Chráněné krajinné oblasti Orlické hory se brání, že má jen omezené možnosti zasahovat do staveb na cizím území. Je to složitější o to, že Poláci svou část hor zvlášť nechrání. Jen v případech, kdy hrozí přeshraniční vliv, může česká strana požadovat mezinárodní posouzení vlivu na životní prostředí EIA, ale zrovna u této lanovky se velký vliv nepředpokládal.

K záměru stavby ochranáři dali před třemi lety své podmínky, které směřovaly k snížení jejího vlivu na krajinný ráz. Požadovali co nejmenší výšku horní stanice lanovky, zachování lesa v jejím okolí, a aby noční bodové osvětlení mířilo k zemi.

Fotogalerie

Před dvěma lety se vyjadřovali k variantám stavby, a pak už se najednou stavělo. Letos se česká strana musela dožadovat, aby si u ní polský investor dojednal výjimku na vjezd s technikou mimo cesty.

Poláci srovnali terén budoucí sjezdovky

Podle ochranářů firma to, co požadovali ve svých podmínkách, celkem dodržela. Zaskočily je však zemní práce mezi Masarykovou chatou a parkovištěm, tedy stejná věc, jakou kritizují i laici.

Trasa sjezdovky se má podle projektu uhýbat směrem k Zielenieci, ale Poláci srovnali terén v hraničním pásmu ještě o kus dál, až k českému parkovišti. Firma má tamní pozemky v nájmu.

„Poláci nás dříve ujistili, že jen vyklestí nějaké smrčky, ale že o velké zásahy nepůjde. Skrývka zeminy v trase sjezdovky se nám nelíbí, je to zbytečný zásah. Kdyby to někdo chtěl udělat na českém území, nesouhlasili bychom. Tyto stavby se však špatně hodnotí v průběhu výstavby,“ podotýká Radka Jakoubková, která se na Správě Chráněné krajinné oblasti Orlické hory v Rychnově nad Kněžnou zabývá krajinným rázem.

Ochranářka před týdnem připustila, že úřad nemá dokumenty, podle nichž by zkontroloval, zda investor dodržel projekt. Minulý pátek se sešla se zástupcem Nartoramy.

Nová lanovka na Šerlich

Lanovka Doppelmayr nahradí třicet let starý vlek a firma slibuje, že Nartorama Skyway Express bude nejmodernější v Polsku. Má umožnit jízdu na sedačkách pro šest osob v kombinaci s dvěma kabinami.

V okolí se rozšíří i sjezdovky, takže areál nabídne 7,6 kilometru upravených tratí. Podle Hekierta firma v letech 2012 až 2014 investuje v přepočtu 118 milionů korun, z toho 23 milionů poskytne Evropská unie.

Otevření lanovky a dvou nových dvoukilometrových sjezdovek se plánuje na prosinec.

Ochranáři teprve zváží, jestli kvůli stavbě na Šerlichu podniknou další kroky. „Firma si nechala zpracovat posouzení vlivu na životní prostředí EIA a to nám již zaslala. Materiál nyní studujeme,“ říká ochranářka Radka Jakoubková.

Poláci tvrdí, že mají všechna povolení

Společnost s ručením omezeným Nartorama tvrdí, že má vše v pořádku.

„Máme veškerá polská povolení pro stavbu, zprávu EIA i podmínky odsouhlasené českou ochranou přírody. Spor vznikl ohledně hraničního pásu, kudy vedla dřív turistická stezka. Byly tam kořeny po vývratech, my jsme jen vyrovnali terén a nic tam stavět nebudeme. Až se to oseje trávou, bude to stejné jako dřív,“ namítá Ryszard Hekiert z Nartoramy.

Ochranáři požadují, aby firma nechala novou sjezdovku osít původními druhy trav, které pocházejí právě z vrcholových partií hor a kvůli nimž evropská Natura chrání horské louky na české straně.

Obávali se přeshraničního vlivu, pokud by firma použila trávu z podhorských oblastí nebo tam zavlekla invazivní druhy. Až se příští rok pokosí louky v okolí Masarykovy chaty, takzvané „zelené seno“ se převeze na novou sjezdovku a trávy se tam vysemení.

Ochránci přírody se zabývali jinou lanovkou v roce 2009, která zasáhla nepovoleně až na české území na Šerlichu. Lidé si tam zkracovali cestu přes rezervaci Bukačku, proto ochranáři vytyčili jednu oficiální stezku a osadili tabule, které upozorňují na chráněné území. Informační tabule se objeví i u nově budované lanovky.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.