Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trasa stavby R11 k Polsku platí, ale začne se nejdříve za čtyři roky

  13:02aktualizováno  13:02
Ministerstvo dopravy poprvé zveřejnilo přibližné termíny, kdy by se mohla začít stavět silnice R11 z Jaroměře k polským hranicím. Trasa, proti níž se bouří některé obce i ekologové, je neměnná.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

„Loni bylo dokončeno zpracování technicko-ekonomického hodnocení ve třech variantách a všechny vyšly jako ekonomicky obhajitelné. Je rozhodnuto, že úsek Jaroměř - Trutnov bude dál připravován jako 25,5/120 (šířka silnice/povolená rychlost, pozn. red.) a Trutnov - státní hranice v kategorii R21,5/100,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

I kdyby našli hrob faraona, trasa silnice k Polsku platí

I kdyby archeologové při vykopávkách pod uvažovanou silnicí R11 narazili na hrobku faraona či jantarovou komnatu a vzápětí ji nechali beztrestně zalít betonem, kritika stavby komunikace z Jaroměře k polským hranicím zesílí už jen stěží.

Své výhrady měli ekologové, ekonomové, památkáři, meteorologové, protesty se netají ani některé obce a na jejich stranu se dokonce přidali i dopravní experti, kteří jsou spoluautory dokumentu pod názvem Dopravní sektorové strategie. 

Tato studie odsoudila erjedenáctku do role komparzu prý mnohem lépe připravených dopravních staveb, například dálnice D11 do Jaroměře, silnice R35 či připravovaných obchvatů Doudleb nad Orlicí, Nové Paky a Jaroměře.

Jenže už jen málokdo ví, že na expertizu z roku 2011 (více o ní najdete zde) reaguje jiná studie, která je podstatně čerstvější a některé připomínky se pokouší vygumovat. Kritice neunikla například příliš velkorysá šířka silnice, která původně měla mít velmi podobné parametry jako dálnice D11.

Podle něj profil budoucí silnice umožní i případný provoz „2+1“ jízdního pruhu, který navrhovali odpůrci čtyřpruhu. 

„Podle mě by z Jaroměře stačil střídavý dvoupruh s rezervou pro případ, že by se časem ukázalo, že silnice kapacitně nedostačuje,“ navrhuje Martin Hanousek ze Strany zelených. 

První se začne stavět úsek z Trutnova k hranici s Polskem Po dlouhých letech dohadů jsou známy alespoň přibližné termíny zahájení stavby a cena. 

Dopravní resort musel zareagovat na překotné dění v Polsku, kde se již letos začne velkou rychlostí stavět 33 kilometrů silnice S3 do Bolkowa, odkud už je to jen pouhých 30 kilometrů k hranici (více čtěte zde). 

Začne se nejdřív v roce 2019

Špatnou zprávou je, že úsek Jaroměř - Trutnov přijde na řadu nejdříve v roce 2022 (bude stát odhadem 12,3 miliardy), ale silnice z Trutnova do Královce (13,1 miliardy) se možná začne stavět „už“ v roce 2019.

„Obě stavby jsou ve stejném stavu projektové přípravy. V listopadu byl schválen záměr projektu a v roce 2015 se bude zpracovávat dokumentace pro územní rozhodnutí,“ pokračuje Neusar.

Sžíravou kritikou R11 se ale netají někteří starostové, kteří mají pocit, že jejich připomínky k trase silnice vyznívají do prázdna.

Kdy se začnou stavět silnice v hradeckém kraji

  • 2015
    D11 Hradec Králové - Smiřice (15,2 km, 9,6 miliardy) 
    R35 Opatovice - Časy (12,6 km, 6,8 miliardy) 
    R35 Časy - Ostrov (13,5 km, 5,5 miliardy) 
  • 2016
    D11 Smiřice - Jaroměř (7,4 km, 4,7 miliardy) -
  • 2019
    R11 Trutnov - státní hranice (21 km, 13,1 miliardy) 
  • 2022
    R11 Jaroměř - Trutnov (19 km, 12,3 miliardy)

„Mám pocit, že se na nás všichni vykašlali. Vyvíjeli jsme spoustu aktivit a přestože naše výhrady stále trvají, už jsme to vzdali, protože jsme nikde nenašli pochopení,“ stěžuje si starosta Choustníkova Hradiště Vratislav Vopálka. 

S trasou silnice R11 mají dlouhodobé problémy i Kocbeře. 

„Vede v těsné blízkosti našeho jediného vodního zdroje i v bezprostřední blízkosti samotné obce. Nyní mám informace, že se tou silnicí konečně někdo začíná zabývat, tak snad máme naději,“ doufá starostka Kocbeří Eva Rezková. 

„Nám trasa nevadí a myslím si, že o prospěšnosti silnice nemůže být sporu. Ale je pravda, že nám může nám přinést vyšší hladinu hluku,“ říká starosta Kuksu Jiří Beran.

Kocbeře či Choustníkovo Hradiště navrhovaly přeložení trasy směrem na východ, ale bez úspěchu. „Byla to stejně dlouhá trasa s přibližně stejně velkým záborem půdy. Jenže náš návrh nikdo nevzal v úvahu,“ mrzí Vopálku.

Trasa je jasná, i když provokuje obce, ekology i silničáře

„O vedení v terénu bylo rozhodnuto na základě technicko-ekonomické studie. Již se to nebude přehodnocovat, protože v případě změny by se příprava vrátila na začátek a došlo by tak ke značnému zdržení,“ nemá dobrou zprávu pro nespokojené obce, ale ani pro ekology, kteří upozorňují na dopad stavby na populaci chráněných obojživelníků, ptáků a rostlin, mluvčí ministerstva dopravy. 

V ohrožení se však ocitá i zdroj pitné vody pro několik tisíc lidí - Janská studánka u Kocbeří. 

„To je zcela zásadní věc, kterou se nepodařilo vyřešit. Na této silnici prý nebude povolen provoz vozů převážejících chemikálie, ale to si v praxi nedovedu představit,“ míní Hanousek.

K zástupu kritiků se přidali rovněž meteorologové a silničáři, kteří upozorňují, že zimní klimatické podmínky v kombinaci s prudkými stoupáními znemožní plynulý provoz. Problémy s R11 však mají i odborníci, od kterých se připomínky tolik nečekaly. Narušení okolí Kuksu a unikátního Braunova betléma se totiž obávají památkáři.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.