Opravená silnice na Trutnovsku

Opravená silnice na Trutnovsku | foto: archiv KÚ Královéhradeckého kraje

Stavba silnice R11 je v ohrožení, Poláci by raději jezdili do Králík

  • 17
Chystané dopravní spojení po dálnici a rychlostní silnici R11 z Hradce Králové na hraniční přechod v Královci dostává po letech příprav nečekanou konkurenci. Polští aktivisté si přejí raději spojit Vratislav s Králíky.

Kampaň před květnovými prezidentskými a říjnovými parlamentními volbami v Polsku budou s velkým napětím sledovat české ministerstvo dopravy či mnoho starostů v Královéhradeckém kraji. Jedním z horkých volebních témat v Polsku je tlak na dostavbu silnice S8 od Vratislavi do Králík.

„Je to občanská iniciativa a také se toho chopila samospráva. Voliči o tom začínají mluvit a asi kolem toho bude hodně rámusu,“ myslí si Sergiusz Najar, který působil na polském ministerstvu infrastruktury a nyní žije v Martínkovicích.

Podle něj je zásadní věcí dostavba české dálnice D11 i to, aby se v plánovacím období do roku 2020 našly peníze na její propojení do Polska (více o D11 čtěte zde).

Polská S8 teď hýbe veřejným míněním u sousedů, kteří v ní vidí záruku bezpečného cestování, ale i prostředek k přílivu investic a k boji s nezaměstnaností. 

„Poláci by opravdu nejraději měli přímé spojení na jih, protože často cestují například do Říma. Nechtějí jezdit z Vratislavi na Trutnov, ale přímo na Králíky. Je to konkurenční projekt,“ tvrdí ředitel náchodského jednatelství Krajské hospodářské komory Královéhradeckého kraje František Molík.

Starosta: Komplikuje nám to situaci

Podle starosty Náchoda Jana Birkeho to bude otázka hlavně mezivládní dohody, která by měla vyjasnit situaci na polské straně. Chce informovat českého ministra dopravy Dana Ťoka i premiéra Bohuslava Sobotku, který by měl ještě v březnu dorazit do Hradce Králové na jednání o D11.

„Nám všem tento konkurenční projekt do jisté míry komplikuje situaci. Silnice S3 se v Bolkówě zastaví v polích 35 kilometrů od hranic. Až se přijde ptát Evropská komise, jak se bude jezdit dál, bude se na to složitě odpovídat. Když pak Evropská komise přijede druhý den do České republiky, zjistí, že i D11 končí v polích. To se nesmí stát,“ míní poslanec a starosta Birke.

Poláci jsou podle něj mnohem dál v přípravách, navíc mají zákony, které dovolují rychlé výkupy i vyvlastňování. „Z polské strany jsou momentálně tři varianty: S3 do Bolkówa, současný tah mezi Vratislaví a Náchodem a dál S8. Veřejnost se leckdy soustředí na sci-fi, což dokáže zcela uspat reálné projekty. Česká strana jede podle strategických plánů, ten rozpor by měla řešit vláda,“ myslí si Birke.

Poláci vloni v srpnu ohlásili stavbu 36 kilometrů rychlostní silnice S3 z Legnice do Bolkówa, která má v blízké budoucnosti pokračovat až k hraničnímu přechodu v Královci u Žacléře. Odhadli přitom, že jim na to stačí 33 měsíců bez tříměsíční zimní přestávky.

Poláci plánují další blokády

Zato podle české studie z roku 2010 to vypadalo, že spojení na polskou hranici pomocí R11 je zbytečné a že by se mohla dočkat výstavby až kolem roku 2032. Současné ministerstvo dopravy obrátilo, avšak stavba naráží na to, že je nepřipravená (více o R11 čtěte zde)

Nezačalo se ještě pracovat na projektové dokumentaci k územnímu rozhodnutí a není ani studie proveditelnosti. Úsek Jaroměř–Trutnov přijde na řadu nejdříve v roce 2022, ale silnice z Trutnova do Královce se možná začne stavět „už“ v roce 2019.

Obyvatelé sousedního Dolního Slezska pohrozili dalšími blokádami „silnice smrti“ E67 mezi Vratislaví, Kladskem a Náchodem. V březnu jich plánují hned pět. Podobně už v prosinci blokády upozorňovaly na nebezpečnost mezinárodního tahu a na potřebu dostavby rychlostní silnice S8 z Vratislavi na Králíky.