Přestože mnoho lidí upozorňuje na riziko, že autostráda zničí přírodu Českého ráje, a vlastníci pozemků se svých polí také nechtějí vzdát bez boje, stavba rychlostní silnice R35 z Moravy přes Hradec Králové a Liberec nikdy nebyla blíž než nyní.
V Královéhradeckém kraji je sice hotový jen titěrný tříkilometrový úsek od dálnice D11 ke kruhové křižovatce u Opatovic, ale už za rok a půl by se mohla začít budovat trasa R35 od konce dálnice k Holicím. A co víc: tato komunikace je velmi důležitá pro nového ministra dopravy Zbyňka Stanjuru a Evropská unie ji považuje za prioritní dopravní stavbu mezi roky 2014 a 2020.
Stavba vázne u Litomyšle i v Českém ráji
Kromě poněkud váznoucího výkupu pozemků a hádek o podobě trasy kolem Vysokého Mýta a Litomyšle však stavbu "špiní" rovněž dohady o Český ráj. Kritici se obávají zničení chráněného území i zdejšího genia loci.
"Také já docela chápu obavy z toho, že nezaměnitelná barokní krajina kolem Jičína by dostala velkou ránu," říká například bývalá starostka Železnice Olga Jakubcová.
Avšak starosta Jičína Jiří Liška s ní nesouhlasí. "Když mohou Rakušané nebo Švýcaři stavět silnice bez negativních dopadů v nádherných Alpách, proč my bychom nemohli něco podobného dokázat v údolí Českého ráje? To by přece neměl být tak velký problém," argumentuje Liška.
Podle něj je takzvaná severní trasa nejvýhodnější: "Je logická, protože spíš kopíruje současnou silnici. Bylo by hezké, kdyby se konečně začalo stavět."
Ministr chce stavbou ulevit dálnici
Ministr Stanjura má pro Lišku i všechny ostatní příznivce nové rychlostní silnice dobré zprávy: "Chci ulevit D1. Vybudování R35 bude lepší než budovat na D1 třeba osm proudů. To by podle mého měla být klíčová priorita."
Nyní je před ním zásadní úkol: "Budu muset přesvědčit kolegy ve vládě i v opozici, že silnice R35 je prioritou, nikoliv jen přáním ministra. Musí být shoda napříč politikou. A 18 měsíců, které zbývají této vládě, musíme k přípravě R35 maximálně využít."
Poslední a nejnadějnější varianta klíčové komunikace počítá u Jičína se severní trasou. Původně tu sice měla stát rovnou dálnice, ale kvůli nižší vytíženosti politici rozhodli o rychlostní silnici, která by podle předběžných propočtů měla přijít asi na 20 miliard korun.
Proti severní variantě se zvedla vlna protestů
Potíž je, že proti severnímu koridoru se včetně někdejší starostky Železnice vyslovila většina obcí na předpokládané trase. Konalo se několik protestů a pod petice se v minulosti podepsalo přes deset tisíc lidí.
"Pro nás je severní varianta nepřijatelná stejně jako původní dálnice, protože my tady dvoupruhovou silnici první třídy už máme. Kapacita silnice není zcela využitá, intenzita dopravy klesá a výstavba jakékoli další silnice je v tento okamžik naprosto neopodstatněná," komentovala vládní studii Martina Pokorná, turnovská zastupitelka za Stranu zelených, která je jedním z nejhlasitějších odpůrců chystané stavby.
Ekologové chtějí prosadit třetí - jižní - variantu, která by stála podle odhadů necelých 15 miliard korun. Je dlouhá 64 kilometrů, ale podle odborníků neřeší dopravu v Královéhradeckém i Libereckém kraji, protože vede středními Čechami. Ministerstvo ji nepodporuje a nepočítá s ní ani Středočeský kraj.
Už v příštím roce se R35 může pohnout ve dvou úsecích: Opatovice - Časy a Časy - Ostrov. Peníze jsou rovněž na další výkup pozemků na této trase: ministerstvo už vyčlenilo 100 milionů korun.