Kvůli stavebnímu provozu jsou podle starostky v obci po třech měsících rozbité silnice, rozpadlé patníky a nabourané ploty.

Kvůli stavebnímu provozu jsou podle starostky v obci po třech měsících rozbité silnice, rozpadlé patníky a nabourané ploty. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Velká stavba trati ničí Čeperku. Jinak to ale nejde, tvrdí železničáři

  • 4
Lidem v obci Čeperka na pomezí Pardubického a Královéhradeckého kraje znepříjemňuje život velká železniční stavba - budování druhé koleje mezi krajskými městy. A ještě několik měsíců se stav nezmění. Podle železničářů totiž vše probíhá podle plánů, které měnit nehodlají.

Auta ohrožující děti i seniory, hluk a zničené silnice. Tak starostka obce Čeperka Kristina Vosáhlová popisuje práce na zdvoukolejnění železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, na němž od června v obci a jejím okolí pracuje Správa železniční dopravní cesty.

Její zástupci se ale brání, že všechny práce jedou podle dohodnutých smluv a norem.

„Projektant, který plánoval stavbu, nikdy nemohl být v Čeperce a zřejmě se ani nepodíval do mapy. Došlo by mu totiž, že stavba prochází středem obce s tisícem obyvatel a polovina z nich musí denně překonávat cestu přes trať. Všichni, včetně dětí a starších lidí, chodí už třetí měsíc mezi nákladními auty po zablácených komunikacích a rozbitých chodnících,“ rozčiluje se starostka.

Stavba podle starostky poničila zdejší silnice

Kvůli stavebnímu provozu jsou podle ní po třech měsících rozbité silnice, rozpadlé patníky a nabourané ploty.

„Ani jedna komunikace není připravena na zátěž takového počtu vysokotonážních vozů. Žádná komunikace nemá dostatečné štěrkové podloží, které by tuto zátěž uneslo,“ popisuje Vosáhlová.

Správa železniční dopravní cesty ale ujišťuje, že následná rekonstrukce komunikací je zakotvena ve smlouvě o dílo mezi Správou a stavební společností a náklady na jejich opravu jsou součástí celkových nákladů stavby.

„Jinými slovy obec tyto opravy nebudou stát ani korunu. Paní starostka byla s touto skutečností seznámena již na začátku stavby,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Stavba podle něj povolené hlukové limity kromě jednoho večera nepřekračuje.

„Do dnešního dne si na jejich překročení nikdo nestěžoval, nebyla nám předložena ani žádná měření tuto skutečnost rozporující. Z důvodu havarijního stavu mostu bylo v noci zatloukáno pažení, zde mohl být povolený hluk překročen. Výstavba další části pažení po schůzce s paní starostkou se uskutečnila v denních hodinách 18. října,“ vysvětluje mluvčí SŽDC.

Podle starostky Vosáhlové by bylo nejjednodušší provoz na trati dočasně přerušit, a to i kvůli bezpečnosti obyvatel Čeperky.

„Provizorní nástupiště je 1,5 metru široké a nízké, takže je nebezpečné. To, že se staví za provozu, pro nás znamená prodloužení doby, kdy bude obec devastována,“ stěžuje si starostka.

Obyvatelé to musí vydržet až do prosince příštího roku

„Výluka by stavbu nijak neurychlila. Stavba je rozfázována na dva roky a není možné po tuto dobu vyloučit železniční provoz mezi dvěma krajskými městy. Provizorní nástupiště bylo Drážním úřadem uvedeno do zkušebního provozu a je zhotoveno dle platných norem,“ vysvětluje Illiaš.

Obyvatelé Čeperky podle něj budou muset vydržet až do prosince příštího roku, kdy by měla stavba v obci skončit.

„Relativní klid v Čeperce bude už od 30. dubna 2015, kdy skončí práce na druhé koleji, do 25. července 2015. Od toho dne začneme s rekonstrukcí první koleje, která by měla trvat do konce října,“ popsal harmonogram mluvčí.

Zdvoukolejnění trati mezi krajskými městy by město stát zhruba 1,4 miliardy korun, 85 procent by mohla přispět Unie. Vlaky by po ní měly jezdit každých 20 minut a rychlík by měl cestu zvládnout za 11 minut.