Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22....

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stát mění názor, silnice R11 do Polska už není „zbytečná“

  • 3
Studie odsoudila silnici R11 k polským hranicím jako ekonomicky a ekologicky nevýhodnou. Mezinárodní ostudu se nyní snaží hasit hejtmanství i ministerstvo dopravy.

Když si ministerstvo dopravy nechalo před čtyřmi lety zpracovat hodnocení užitečnosti plánovaných silnic, o mnoho starostů Královéhradeckého kraje či dopravních expertů se pokoušely mrákoty. 

Hned na druhém místě sice našli dálnici D11 do Jaroměře a v popředí figurovala i R35 z Moravy, jenže na chvostu se krčila rychlostní silnice R11, která má na dálnici navázat a v Královci u Trutnova se spojit s polskou silnicí S3.

Poláci chtějí dokončit silnici do čtyř let

Termín slavnostního otevření silnice v Královci v původně uvažovaném roce 2032 by zcela jistě znamenal mezinárodní ostudu. Vždyť Poláci nejenže již vysoutěžili úsek S3 z Legnice do Bolkowa, ale k všeobecnému překvapení vyhlásili do světa, že na stavbu zbrusu nových 36 kilometrů budou od tohoto roku potřebovat pouze 33 měsíců vždy bez období od 15. prosince do 15. března, kdy kvůli zimě práce na čtvrt roku zastaví (více čtěte zde). 

A co víc: přibližně stejně dlouhý úsek z Bolkowa do pohraniční Lubawky má být opět synonymem bleskového díla a sami Poláci operují s nejzazším termínem pro dokončení již v roce 2019. Jen malou útěchou pro českou stranu může být fakt, že původně chtěli v Lubawce českou silnici vyhlížet už v předminulém roce.

Podle studie, jež R11 odsoudila na 56. místo a tedy do role jasného outsidera (více najdete zde), nemělo cenu, aby komunikace směrem na sever vznikla dříve než v roce 2032. A mezinárodní problém byl rázem na světě.

Požár, o který se postaral dopravní resort pod vládou Gustava Slamečky, se nyní snaží hasit „nové“ ministerstvo a sekunduje i hejtmanství. Minulý týden žhavý problém R11 rozebírali i hejtman Lubomír Franc s ministrem dopravy Danem Ťokem. 

A přestože se Ťok v úřadu teprve rozkoukává, zdá se, že kontroverzní expertiza z roku 2010 nejspíš skončí v koši.

„Pan ministr mě ujistil, že ministerstvo dopravy, ale i Ředitelství silnic a dálnic budou pracovat na tom, aby bylo co nejdříve získáno územní rozhodnutí i u nás, na české straně,“ ulevilo se po schůzce s Ťokem hejtmanovi.

Poláci operují s nejzazším termínem pro dokončení silnice již v roce 2019. 

„Až ji tam Poláci skutečně dovedou a na naší straně ji nebude na co napojit, bude to pěkná mezinárodní ostuda,“ přemýšlí trutnovský starosta Ivan Adamec, který silnici R11 pokládá za strategickou pro celý Královéhradecký kraj.

„Česká dálnice by na hranicích rozhodně neměla být později než polská. A navíc může plnohodnotně sloužit pouze v případě, když povede dál na sever,“ zdůrazňuje někdejší krajský radní pro dopravu Josef Ješina.

Hejtman jednal s ministrem i o R35 a D11

Franc potřeboval od Ťoka slyšet nejen to, zda uspíší výstavbu R11, ale také, jestli se ztotožňuje s plánem jeho předchůdce Prachaře, jenž nastínil, že do roku 2016 začne stavba rychlostní silnice R35 z Opatovic do Ostrova, ale také dálnice D11 z Hradce přes Smiřice až do Jaroměře (více čtěte zde).

„Velká část pozemků k výkupu je v jednání s jejich majiteli a v případě sedmi pozemků dojde k vyvlastnění,“ říká hejtman, podle něhož by potřebná půda pro dálnici mohla být k dispozici zhruba v polovině letošního roku.

„Po získání stavebního povolení začne ŘSD s přípravou výběrového řízení na zhotovitele, který by mohl být vybrán ve druhé polovině roku 2016 a oba úseky by se mohly začít stavět najednou v tom samém roce,“ souzní Franc s Prachařovými plány.

Už na příští týden je v hejtmanově diáři naplánovaná i schůzka s šéfem ŘSD Janem Kroupou. Možná se jej i zeptá, jak je možné, že ŘSD loni vyčerpalo pouhou jednu pětinu z více než dvou miliard korun připravených na projektování nových úseků včetně R35.