Cyklostezka z Hradce Králové na Kuks

Cyklostezka z Hradce Králové na Kuks | foto: Martin Veselý, MAFRA

Do Špindlu i na Potštejn, stavby atraktivních cyklostezek se přiblížily

  • 1
Už v příštím roce nejspíš začnou v kraji stavby mnoha desítek kilometrů cyklostezek. Z Kuksu po nich bude možné dojet až do Krkonoš, z Jaroměře do Polska, z Jičína do Potštejna a vzniknou i první metry úseku mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Ohromná popularita cyklostezky z Hradce Králové do Kuksu, kterou jen vloni zkusilo téměř čtvrt milionu lidí, v kraji nastartovala přípravu pro stavbu mnoha desítek kilometrů dalších cyklotras.

Protažení asfaltu z Kuksu do Špindlerova Mlýna anebo z Jičína přes Hradec do Potštejna není přitom plánováno až pro příští (cyklo)generace. Některé úseky by mohly přijít na řadu už příští rok. „To by měly být k dispozici peníze z evropských fondů a mohla by začít i výstavba,“ řekl náměstek hejtmana Otakar Ruml.

Ještě před několika lety se o pokračování stezky z Kuksu mluvilo velmi potichu, cílem mělo být Vrchlabí (více o cyklostezce čtěte zde). Nyní už je celá trasa zakreslená, a dokonce má vést téměř až k prameni Labe nad Špindlerovým Mlýnem.

„Troufám si tvrdit, že do dvou nebo tří let by celá stezka mohla být nejméně z 80 procent hotová,“ uvedl vrchlabský místostarosta Alfred Plašil. Ten neočekává ani příliš velké obvyklé potíže s výkupem půdy: „Samozřejmě existují i velmi náročné úseky, kde s majiteli budou problémy, ale těch je jen asi desetina.“

Z Jičína až na Potštejn

Většinu úseků bude nutné vybudovat, ale zbytek povede po stávajících silnicích a jiných stezkách. „Stavět se budou i složité podchody a přemostění,“ upozornil předseda Královéhradecké Labské, starosta Smiřic a jeden z autorů koncepce Luboš Tuzar.

Stejně ambiciózní i rychle realizovatelný je rovněž projekt stezky od Jičína přes Hradec Králové až do Potštejna.

„Vůbec to nejsou nějaké vzdálené plány. Ještě letos začneme stavět úsek, který je sice dlouhý asi jen 400 metrů, ale díky němu spojíme další dva a vytvoříme stezku o délce téměř čtyř kilometrů,“ řekl místostarosta Jičína Petr Hamáček.

Zároveň sdělil, že město už získalo od hejtmanství dotaci na přípravu i výkup pozemků.

Na to, že se o ní vážně mluví teprve dva roky, obdivuhodný spád nabral také projekt stezky z Jaroměře přes Českou Skalici do Náchoda včetně dvacetikilometrového okruhu kolem nádrže Rozkoš. Rovněž toto dílo by se mohlo začít stavět už v příštím roce.

Výstavba 40kilometrového pásu z Jaroměře začne v roce 2017

Díky již dokončeným úsekům by se jednou mohlo na kole bezpečně jezdit z Hradce Králové až do polských lázní Kudowa Zdroj (více o projektu čtěte zde). Takzvaná Kladská stezka by neměla být dražší než 80 milionů korun a jejím velkým kladem jsou výkupy půdy, které jsou již z velké části vyřešené.

Starostové obcí v trase nové stezky jsou přesvědčeni, že i kdyby se nyní objevily nečekané potíže, výstavba zhruba 40kilometrového asfaltového pásu z Jaroměře začne nejpozději v roce 2017. „Já jsem optimista. Myslím, že to můžeme stihnout ještě dříve,“ řekl starosta Náchoda Jan Birke.

Možná již brzy vzniknou základy příhraniční stezky, která na papíře spojuje Orlické hory s Krkonošemi. Připravuje se totiž stavební dokumentace na úseky z Pastvin do Letohradu a Žamberka a dál až do Rokytnice v Orlických horách.

„Potřebujeme ale sehnat zásadní zdroje, bez nich se nepohneme. Jsme schopni pouze dofinancovat menší částky,“ zdůraznil starosta Letohradu a předseda sdružení obcí Orlicko Petr Fiala. Rok 2016 by v „rodném listu“ mohla mít i stezka spojující Hradec s Pardubicemi. Nejspíš za rok začne stavba úseku do Vysoké nad Labem, který již získal územní rozhodnutí (více o stavbě čtěte zde).