Stavba obchvatu. Ilustrační foto

Stavba obchvatu. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Stavějte dálnici opačně: od hranic k Hradci, žádají místní podnikatelé

  • 17
Hospodářská komora v Královéhradeckém kraji navrhuje otočit dostavbu dálnice v regionu a začít napojením Trutnova na polskou dálniční síť. Pomohlo by to prý podnikům v regionu i celému kraji. Ministr dopravy o tom bude jednat s polským protějškem.

Autem po dálnici z Hradce Králové přes Jaroměř do Polska se řidiči svezou až někdy v roce 2030, což je plánovaný termín dokončení autostrády k polským hranicím. Jenže na Trutnovsku postrádají lepší silnice, které by na sever regionu přivedly nové investory, díky nimž by vznikla nová pracovní místa a zlepšilo se postavení exportujících firem.

Místní hospodářská komora sdružující firmy a podnikatele proto navrhuje začít stavbu dálnice ze zcela opačného konce. "Doporučujeme urychlenou výstavbu relativně krátkého úseku dálnice od polské hranice pod Trutnov. Královéhradecký kraj bychom tak propojili s dálniční sítí severní Evropy a Ruska. Otevřeli bychom kraj od severu a zpřístupnili ho investorům," míní předseda Krajské hospodářské komory Královéhradeckého kraje Stanislav Sedláček.

Autostráda by totiž navázala na už přichystanou stavbu dálnice S3 v Polsku a obě silnice by se mohly v budoucnu stát součástí koridoru spojujícího jižní a severní Evropu. Umožnila by i lepší napojení na dálnice směřující napříč Polskem a spojující západní Evropu s východní.

Automobilka by silnici přivítala, usnadnila by export do Polska

Třeba automobilka Škoda Auto, která má závod ve Vrchlabí, by silnici uvítala. "Polsko patří mezi naše nejvýznamnější evropská odbytiště. Jako největšímu exportérovi by nám lepší dopravní spojení s okolními zeměmi ulehčilo logistiku," uvedl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

"Do regionu odmítají přicházet investoři, protože se sem těžce dostávají. Není tu ani vícekapacitní železnice, natož silnice. Dostupnost je pro naše město velký problém a jediná rozvojová osa je dálnice či rychlostní komunikace k hranici. To je obrovská příležitost," řekl také starosta Trutnova Ivan Adamec.

Nápad komory podporuje Královéhradecký kraj a Sedláček ho už přednesl i ministru dopravy Pavlu Dobešovi. "Ten sdělil, že bude jednat s polským ministrem dopravy. Podle mých informací k tomu ještě nedošlo," dodal Sedláček.

Nicméně ministerstvo dopravy zatím s řešením navrhovaným komorou nepočítá. "Návrh je zajímavý, ale neslučuje se s naší dlouhodobou koncepcí a my o něm oficiálně nevíme," uvedl Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva. Úřad se zatím hodlá držet svého harmonogramu a stavět dál postupně od Hradce. "Platí i harmonogram dostavby v roce 2030," dodal Illiaš.

Poláci plánují ukončit svoji dálnici ještě před hranicemi

Představitelé komory záležitost vysvětlují i polským politikům. Poláci totiž chtějí zastavit stavbu autostrády několik kilometrů před obcí Lubawka nedaleko hranic. Dál stavět nebudou, dokud nebudou znát termín dostavby silnice na české straně.

Podle náměstka hradeckého hejtmana Helmuta Dohnálka však kvůli tomu, že Češi nepostaví dálnici na hranice dřív, mohou Poláci přijít o peníze, které už mají na svůj úsek vyčleněné.

"Poláci už mají svůj úsek dálnice připravený ke stavbě, mají projekty, stavební povolení i peníze. Pokud ale česká strana nic nepodnikne, hrozí, že polské ministerstvo dopravy peníze na stavbu zase sebere. Jejich část dálnice by totiž končila na hranici a dál nevedla," vysvětluje Dohnálek.

Kdyby se na variantě navrhované komorou začalo intenzivně pracovat, za několik málo let by se mohlo stavět. Minimálně to by podle Dohnálka bylo pro Poláky signálem, že mohou dálnici dostavět: "Opozdili bychom se třeba jen o několik málo let. Zatím jim říkáme, že zpoždění bude dvacet let a možná i víc."