Na hradeckém letišti opravují nadšenci ze skupiny Czech Flying Legends vojenský...

Na hradeckém letišti opravují nadšenci ze skupiny Czech Flying Legends vojenský letoun MiG-15. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nadšenci v Hradci připravují k letu stíhačku MiG-15. Druhou v Evropě

  • 13
Skupina nadšenců dává v hangáru na hradeckém letišti dohromady slavný MiG-15, vojenský letoun, který v Hradci létal skoro třicet let. V Evropě jsou už jen dva letuschopné kusy - jeden v Polsku a druhý nyní v Hradci. Stíhačka se nad Hradcem znovu proletí už za měsíc na letecké přehlídce CIAF.

Létal v korejské válce, byl jediným strojem, který v poválečné historii Československa sestřelil proudovou stíhačku, stal se osudným prvnímu člověku v kosmu Juriji Gagarinovi a dodnes střeží vzdušný prostor Severní Koreje.

Historie stíhačky MiG-15 v Hradci

V Hradci Králové létaly migy, patřící do 30. stíhacího a bombardovacího leteckého pluku zvaného „Ostravský“, od 50. let až do roku 1982. 

Řeč je o proudovém stíhacím letounu MiG-15.

V 50. letech továrna Aero Vodochody vyrobila téměř dva tisíce kusů v sovětské licenci, v současné době ale v Evropě, přesněji řečeno v Polsku, zůstal jen jediný letuschopný exemplář.

Druhý, který sloužil v polské armádě jako cvičné letadlo, už brzy vzlétne nad letiště v Hradci Králové. Na jaře ho tam složený ve velkém kontejneru přivezli čtyři nadšenci, kteří nyní legendární stroj téměř šroub po šroubku dávají dohromady, aby ho na podzim mohli předvést publiku.

Sběratel Josef Miřácký (vlevo) a pilot Roman Svoboda opravují spolu s dalšími...
Na hradeckém letišti opravují nadšenci ze skupiny Czech Flying Legends vojenský...

„Byl to velký sen, je to totiž první pořádná stíhačka, kterou jsme jako kluci obdivovali. A vydrželo nám to,“ rozesměje se Josef Miřácký ze skupiny Czech Flying Legends, která MiG-15 dává v hangáru na hradeckém letišti dohromady.

„Tato licenční letadla z Aera Vodochody jsou mezi sběrateli hodně žádaná, protože jejich kvalita je úplně jiná než u ruských originálů. Na světě jich je nyní letuschopných mezi deseti a patnácti, většina ve Spojených státech,“ vysvětluje Miřácký.

Stíhačku koupili od sběratele z Ameriky

Stíhačku koupil se třemi kolegy v roce 2013 od amerického sběratele, ale trvalo rok, než vyřídili všechna potřebná povolení pro převoz do České republiky.

„Kontejner nám pak ještě dva měsíce zadržovali němečtí celníci v Hamburku, kteří nedokázali pochopit, proč někdo v Čechách kupuje z Ameriky ruské letadlo,“ vzpomíná na peripetie Miřácký. Zatímco celníci stroj z gruntu prozkoumávali, majitelům naskakovala částka za pronájem kontejneru.

„Časově je to náročný koníček, éro jsme přivezli 28. března a od té doby na něm každý den intenzivně pracujeme, soboty, neděle, pořád. Vše se muselo do šroubku rozebrat, udělat prohlídky všech dutin, defektoskopie. Máme totiž odpovědnost vůči lidem, kteří budou pod námi na zemi. To, co by se mohlo pokazit, jsme proto nahrazovali novými komponenty,“ popisuje Miřácký.

Například pneumatiky se stále dají koupit originální u amerického výrobce GoodYear, jedna však vyjde na 30 tisíc korun. Stroj v hangáru dávají dohromady certifikovaní technici z Polska, kteří s ním mají dlouholeté zkušenosti.

Poprvé zkušebně vzlétnout by hradecký MiG-15 měl do několika týdnů. A to na zářijové letecké přehlídce CIAF na místním letišti.