Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Antimonopolní úřad odmítl stížnost odborářů, stávková pohotovost trvá

  13:20aktualizováno  13:20
Již podruhé rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve prospěch Královéhradeckého kraje, jehož tendr na zajištění autobusové dopravy v regionu na příštích 10 let napadají odbory. Podle nich podmínky soutěže diskriminují hlavně řidiče linkových autobusů.

Hradecký hejtman Lubomír Franc jednal s odboráři o tendru na autobusovou dopravu na příštích 10 let. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ani u druhého podnětu odborů pracovníků v autobusové dopravě ÚOHS neshledal žádné pochybení kraje, kvůli němuž by započal správní řízení. Pětimiliardový tendr na výběr nových dopravců tak může pokračovat.

„Jsme za toto rozhodnutí rádi. Odborům jsme vyšli vstříc v maximální možné míře, kterou nám zákony dovolují, a více už udělat nemůžeme. Měli bychom teď dostat šanci v klidu vysoutěžit nové dopravce. S těmi mohou odbory na základě našeho kompromisu lépe vyjednávat o platových podmínkách řidičů,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.

Fotogalerie

Odboráři u antimonopolního úřadu kritizovali postup kraje při jednání se zástupci odborů jednotlivých dopravců, ale zejména zadávací podmínky tendru, které jsou podle nich diskriminační. Rozhodnutím úřadu proto moc potěšeni nejsou (o kritice jsme poprvé psali zde).

„Reakcí ÚOHS jsme zklamáni, ale nerezignovali jsme a připravujeme další kroky. Stávková pohotovost trvá,“ uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Vedení kraje tendr před měsícem přepracovalo na základě několika setkání s odboráři. Autoři zadávací dokumentace přehodnotili nějaké sankce a zapracovali do ní také některé mzdové požadavky. Zrušit tendr tak, jak si přáli odboráři, však představitelé kraje rázně odmítli. A právě mzdové požadavky jsou asi tím nejzásadnějším (o ústupcích kraje čtěte zde).

Rozhodujícím kritériem, podle nějž se krajští úředníci budou mezi nabídkami rozhodovat, je cena nabídky. Šoféři se bojí, že ji odskáčou nízkými platy. Nyní je průměrný základní plat řidiče linkového autobusu 12,5 tisíce korun.

Přepracované zadávací podmínky stále prověřuje tým právníků, který si odboráři najali. „Na jejich analýzu stále čekáme, na stole ji budeme mít za 14 dní,“ uvedl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka, který nevylučuje ani již dříve slibovanou jednodenní stávku. Její vyhlášení však bude záležet právě na výsledku právní analýzy.

Řidiči na sebe upozornili již 5. ledna, kdy někteří vyjeli v reflexních vestách. Cestujícím rozdávali letáky s popisem situace a s požadavky odborů. Byť řada cestujících šoférům vyjádřila podporu, akce na další postup kraje velký vliv neměla (o protestní jízdě jsme psali zde).

Výběrové řízení má zajistit autobusové dopravce v kraji pro období 2017 až 2026 a má stát až 5,5 miliardy korun. Kraj chtěl původně obálky s nabídkami otevírat 8. prosince loňského roku, avšak kvůli nenadálým protestům odborářů termín několikrát odsunul. Nejnovějším datem je 5. duben.

Podívejte se na protestní jízdu řidičů autobusů v lednu 2016:





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.