Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žádný motokros, jen kratochvíle pro známé, hájí majitel dráhu

  10:45aktualizováno  10:45
Jezdci na motokrosových motorkách rozčilují obyvatele České Skalice. Objevili se před dvěma měsíci na dráze vybudované na pozemcích soukromého majitele při obchvatu města. Úřady to prověřují, ale řešení je v nedohlednu.

U obchvatu České Skalice při odbočce na Říkov majitel vybudoval dráhu pro motorkáře. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Zarostlý dolík při obchvatu České Skalice je už týdny jádrem sporu mezi usedlíky a motorkáři. Nový vlastník si tam upravil z hromad hlíny dráhu, kam se sjíždějí jeho známí i další zájemci.

Hluk však obtěžuje nejen obyvatele v okolí, ale i ty na vzdálenějších adresách. Zvířený prach zase může být nebezpečný řidičům aut, kteří projíždějí po silnici první třídy. Podle radnice areál vznikl bez povolení.

Fotogalerie

„Závodní motorky vydávají strašný hluk, sjížděly se jich tam spousty. Čím bylo lepší počasí, když byl víkend a svátek, tím víc se tam jezdilo. Dopoledne, když jsme v práci, je klid, ale když přijdeme domů a chceme si odpočnout, hlučí motorky. Kravál jde tím směrem, kam fouká vítr, takže někdy se zdá, jako by jezdili dva metry od vás. Je to něco strašného,“ popsala pod podmínkou anonymity jedna z obyvatelek, která si stěžovala na radnici.

Žena líčí, že například 1. května se v areálu sjelo asi třicet motorek. Když se ale o problému začalo veřejně mluvit, dost se to zmírnilo. Nevadilo by jí, kdyby dráhu využíval majitel se synem, pokud by vynechali sváteční dny. Bojí se však situace, že by získal povolení od úřadů, která by ho nijak neomezovala.

Ve všedním odpoledni je na dráze úplný klid. Stojí tam traktor a několik aut, mladý muž chystá plastové trubky a prolézá keře okolo trati. Majitel novinářskou návštěvu zrovna nevítá, prý mu sem kvůli nechtěné medializaci začali přijíždět i úplně cizí motorkáři.

„Sám teď jezdím jinde“

„Dohodli jsme se s městem, že se dohodneme. Pochybuji, že by mi to v tomhle státě úřady zlegalizovaly, zkouším to připravit, ale byly by to nejspíš milionové náklady. Pokud někdo někdy viděl skutečný motokrosový areál, nemůže tvrdit, že jde o totéž. Tohle je jen kratochvíle, prostě jsme to tady upravili asi s dvaceti kamarády. Sám teď ale jezdím jinde,“ tvrdí majitel pozemků náchodský podnikatel Milan Fiedler.

V posledním roce koupil pozemky nedaleko odbočky do Říkova, u továrny Gondella. Na českoskalickém a říkovském katastru má asi tři hektary. Motorkářská dráha je však nejen na jeho pozemcích, ale i na pozemku Gondelly a také na původní cestě patřící městu, kterou přerušil obchvat.

Město vyzvalo majitele už koncem dubna, aby městský pozemek vyklidil. Radním pak v květnu doručil žádost, podle níž chce cestu o výměře 932 čtverečných metrů odkoupit, protože pro město jde o nepotřebný majetek, o který se nijak nestaralo. Nechal vypracovat znalecký posudek a zdvojnásobil cenu na 56 tisíc korun, ale zastupitele nepřesvědčil.

Pouze jediný zastupitel prosazoval prodej. „Polní cesta, která nevede nikam a je zatížená věcným břemenem, to je právě případ pozemku, kterého by se město mělo zbavit, ne si ho schraňovat, lpět na něm. Viděl bych to odděleně od kup hlíny a rádoby motokrosové dráhy. Že pozemek prodáme, zbavíme se problémů, které vzniknou třeba u hygieny nebo stavebního úřadu. To už ať si majitel řeší sám,“ navrhoval Jaroslav Ošťádal (bezpartijní za KSČM) a odhadl, že trať nevadí 90 procentům obyvatel, jenže ti prý mlčí.

Nakonec uspěl návrh místostarosty Tomáše Hubky (ODS), že o cestě není potřeba rozhodnout hned. „Pokud bude druhá strana ochotna respektovat pravidla, omezení, provozní řád, do té doby bychom snad ani nemuseli o odprodeji pozemku rozhodovat, protože administrativně se tato věc bude řešit dlouho,“ míní místostarosta.

Vlastník za sebe nechal mluvit pouze právníka, ten však jeho záměry v areálu příliš neujasnil, prý je ve hře více variant. „U motorkářské dráhy lze řešit provozní dobu,“ uvedl před zastupiteli právník Jan Petráš. Na cizí motorkáře, kteří vjíždějí na pozemek bez svolení a zábrany prý snadno překonají, podle něj majitel bude podávat trestní oznámení.

Areálem se už zabývají státní úředníci. Že u obchvatu je stavba bez povolení, město oznámilo stavebnímu úřadu a ten prověřuje, jestli je legální. Radnice už oslovila také odbor životního prostředí Městského úřadu v Náchodě, protože má pochybnosti o neoprávněném nakládání s ornou půdou a ochraně vodního díla, protože se v místě nachází i nedokončený rybník.

Skaličtí zastupitelé nedávno schválili nový územní plán, zrovna území s motorkářskou tratí je v něm vedeno jako nezastavitelné území. Jeho změna by trvala třeba až pět let.

Město žádá provozní řád

Na radnici si na hluk už stěžují lidé z Říkova, Zájezda, z lokality Na Kamenci i z dalších míst. „Já bych si přál, aby vlastník začal respektovat, že lidi obtěžuje hluk, a přišel za námi a předložil provozní řád, abychom věděli, kdy se tam jezdí a kdy ne. My bychom to pak mohli vysvětlovat obyvatelům, že je čas na práci i na rekreaci a že třeba v sobotu v půl desáté večer už nebudou slyšet motorky. Papíry ať si majitel vyřídí s úřady,“ řekl starosta Martin Staněk (Sdružení nezávislých kandidátů).

Podle něj by radnice neměla s areálem žádný problém, pokud by byl povolený, zkolaudovaný, měl parkoviště, přístupovou plochu, místo první pomoci, občerstvení a vlastník vyřešil i hrozbu úniku ropných látek, protože nedaleko jsou vrty pitné vody pro město i obce.

Město se v květnu obrátilo na krajské hygieniky, aby posoudili dopad na zdraví obyvatel. Uskutečnilo se tam místní šetření. Mluvčí Krajské hygienické stanice v Hradci Králové Veronika Krejčí k tomu sdělila:

„Motokrosová dráha nebyla k danému účelu zkolaudována, jde tedy o záležitost, kterou musí řešit město. Primárně je třeba vyřešit legalitu motokrosové trati, její umístění v rámci územního řízení a povolení provozu ve stavebním řízení.“

Hygienici by se vyjádřili k umístění stavby a provozu v povolovacím řízení. Pokud by šlo o černou stavbu, stavební úřad by měl nařídit její odstranění. Podle vedení města majitel odbývá nyní výhrady tvrzením, že nejde o stavbu a že v místě jde jen o rekreační ježdění.

Hygienici i další úředníci se mohou opřít o rozhodnutí ombudsmanky z roku 2011, které se týkalo nelegálně provozovaných motokrosových drah v Chlístově na Táborsku a v Krásné Lípě u Chomutova. Podle stavebního práva je třeba mít stavební povolení i k terénním úpravám pozemku pro takové sportoviště. Další orgány státní správy pak posuzují soulad s ochranou přírody a krajiny, s ochranou zemědělského půdního fondu či před hlukem a podobně, podmínkou je i soulad s územním plánem.

Veřejná ochránkyně práv označila za alarmující, že v Chlístově se motokrosová dráha provozovala bez povolení několik let. Podle ombudsmanky v těchto případech selhávala státní správa, úředníci mohli za provádění terénních úprav i za provozování areálů uložit statisícové pokuty, ale třeba v případě Chlístova dlouhodobě nic nečinili, i když trať ležela dokonce v přírodním parku Jistebnická vrchovina.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Strážník kontroluje opilou ženu za volantem (20.7.2017).
Se čtyřmi promile usnula za volantem, v autě měla otevřené krabice od vína

Otevřené krabice od vína našli strážníci na sedadle spolujezdce, když kontrolovali spící řidičku v Hradci Králové. Žena, která v takovém stavu řídila,...  celý článek

Bludiště v kukuřici v Hradci Králové.
VIDEO: Podívejte se do kukuřičného bludiště kousek od centra Hradce

Nedaleko centra Hradce Králové, v poli naproti bývalé Gumovce, vzniklo bludiště v kukuřici. Otevřela ho tam firma z Rychnova nad Kněžnou, která po celém Česku...  celý článek

Každý, kdo branou projde či projede na kole, přispěje pěti korunami na nákup...
Nezastavitelní míří do Adršpašsko-teplických skal, pomoci může každý

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému okolí. To spojuje lidi zapojené do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.