Magistrát v Hradci Králové

Magistrát v Hradci Králové | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Hlučná myčka či kufr na Labi. Mezi stížnostmi v Hradci jsou i kuriozity

  • 1
Za posledních šest let nejméně písemných stížností loni doputovalo na adresu radnice v Hradci Králové. Primátor soudí, že to svědčí o lepší komunikaci. Mezi připomínkami obyvatel je i spousta kuriozit, třeba stížnost na střelbu po labutích nebo hlučné vlaky.

Úředníci loni řešili 106 připomínek, více než z poloviny je však vyhodnotili jako neopodstatněné. Zpráv MMS s popisem či fotografií nepořádku mail mms@mmhk.cz evidoval 133.

Stejně jako v jiných letech se mezi stížnostmi najdou i kuriozity. Jeden Hradečák například upozornil na kufr plující po Labi, jiným vadila příliš hlučná myčka, zapomenutá bezpečnostní páska na stromě u univerzity nebo sousedské spory, na které však magistrát nemá žádné páky.

Menší počet písemných výtek těší hlavně úředníky odboru interního auditu, kteří na ně odpovídají doporučenými dopisy. Právě tyto zpětné reakce stojí radnici na poštovném kolem deseti tisíc korun ročně.

„Odpovídáme často i opakovaně. Pokud víme, že řešení stížnosti bude trvat delší dobu, posíláme oznámení, že jsme stížnost přijali. Ročně se to tak dělá až u 250 odpovědí. Největším vydáním je ale práce kvalifikovaných úředníků, kteří se často musí zabývat neoprávněnou stížností,“ říká vedoucí odboru Jaroslava Fikrová.

Hradecký primátor Zdeněk Fink se domnívá, že za úbytek stížností si radnice zaslouží pochvalu: „Radnice podle mě lépe komunikuje, ať už prostřednictvím komisí místních samospráv, informačních prostředků města, nebo i primátorských odpolední.“

Zdůrazňuje velký podíl svých náměstků: „Každý má u vedení města včetně všech náměstků dveře otevřené a hodně nepříjemností se tak vyřeší a objasní právě na společných setkáních. Lidé pak už zřejmě necítí potřebu upozorňovat na problém ještě jednou písemně.“

V Jiráskových sadech údajně někdo střílel na Labutě

Zatímco třetinu podaných stížnosti se úředníkům podařilo vyřešit ve lhůtě deseti dnů, textové nebo fotografické MMS podněty magistrát přeposílá subjektům, které mohou rychle zjednat nápravu.

„V loňském roce občané na magistrát poslali 133 MMS podnětů, které byly řešeny v jiném režimu než standardní stížnosti či petice, jichž úřad vloni obdržel dvacet,“ upozorňuje mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

Pozoruhodných stížností již magistrát za několik let nasbíral opravdu velký počet, často i od stejného člověka. Starší Hradečák například již mnohokrát upozorňoval na anténu, pomocí které je prý sledován a odposloucháván, a žádá, aby zařízení zakázal stavební úřad.

Nezapadne ani stížnost seniorky, jež už desítky let žije u železniční tratě na Pouchově a jíž provoz nikdy nevadil, avšak nyní má pocit, že vlaky jsou hlučnější než dříve. Kárání od obyvatel neunikly ani technické služby. Nejen za neuklizený sníh, ale paradoxně také za příliš časté sekání trávy.

Jeden ze stěžovatelů se zaměřil i na osvětlovací stožáry na fotbalovém stadionu, při opravě jednoho jižního lízátka se mu nelíbilo, že se rozsvítilo druhou noc po sobě. Varování však dorazilo i z Jiráskových sadů, kde údajně někdo střílí na labutě. Jindy jsou však stížnosti oprávněné. Několik připomínek mířilo na chybějící koše na psí exkrementy.