Učitelé z Hořic si stěžují, že u hodnotitelů neprošla nadprůměrná slohová práce a špatně posuzovali i práce studentů s poruchou učení (Ilustrační snímek).

Učitelé z Hořic si stěžují, že u hodnotitelů neprošla nadprůměrná slohová práce a špatně posuzovali i práce studentů s poruchou učení (Ilustrační snímek). | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nadprůměrný sloh u maturity propadl, šanci neměl ani student dyslektik

  • 326
Protestů proti hodnocení státních maturit přibývá. Řada z nich se týká přísného posuzování slohových prací. Například v Hořicích v Královéhradeckém kraji si učitelé stěžují, že hodnotitelé nechali propadnout studenta s prací, která je podle nich nadprůměrná, nebo dva studenty s poruchami učení, k nimž podle pedagogů dostatečně nepřihlédli.

Mají už po maturitách, ale místo toho, aby se chystali na léto, sepisují učitelé se studenty odvolání proti výsledkům státní maturity z češtiny.

Učitelé na Gymnáziu a Střední škole v Hořicích protestují především proti hodnocení slohu. "Náš student osmiletého gymnázia Lukáš Chalupa napsal naprosto solidní práci bez zásadních chyb, a přesto nezískal dostatečný počet bodů. Práce byla hodnocena devíti body, a to je málo, aby uspěl, musí jich dostat dvanáct," řekla učitelka češtiny Šárka Šandová.

"Text byl údajně primitivní a nesplnil podmínky slohového útvaru. Velice málo bodů dali studentovi i za pravopis. Práce však podle nás naprosto splňuje všechny podmínky, řekla bych, že je dokonce nadprůměrná," kroutí hlavou nad posudkem hodnotitele.

Student podal žádost o přezkoumání výsledků a češtinářka mu k tomu navíc sepsala posudek, kde vyvrací výsledky bod po bodu.

V Hořicích však protestují studenti a učitelé i proti dalším výsledkům slohových prací. "Z každé třídy nám někdo maturitu ze slohu neudělal, ale nejsme jediní. Ve vedlejší škole pohořeli i studenti s papírem z pedagogicko-psychologické poradny, ke kterému měli hodnotitelé víc přihlédnout," otevírá Šárka Šandová horké téma na místní Střední odborné škole, která sídlí ve stejných budovách jako gymnázium.

Má jednoduchou slovní zásobu, vytkl hodnotitel dyslektikovi

Dva studenti posledního ročníku, jejichž jména nechtějí učitelé zveřejňovat, také neodmaturovali ze slohu. I u nich podle pedagogů hodnotitelé udělali chybu.

"Zdá se, že hodnotitel dostatečně nepřihlížel k faktu, že mají dyslexii. Učitel, který studenta čtyři roky vede, ví, co má od člověka s touto vadou očekávat. Ve svém hodnocení by k tomu poté přihlédl, což se tady nestalo," vysvětluje výchovná poradkyně z Gymnázia v Hořicích Jaroslava Hypiusová důvod, proč si myslí, že studenti u zkoušky propadli.

"Studenti mají specifickou poruchu učení a chování, jeden dyslexii a druhý dysortografii. Kdyby získali o dva body navíc, už by jejich práce prošla. Hodnotitelé jim však vytýkají, že napsali banální text. Navíc prý mají jednoduchou slovní zásobu, což by se v tomto případě vůbec nemělo hodnotit, dyslektik totiž obtížně čte," popsala konkrétní posudek učitelka češtiny, která si nepřála být jmenována.

Hodnotitel dále tvrdí, že text má příliš mnoho souvětí, což negativně ovlivňuje čtenářský komfort. "Ani na toto by neměl být brán zřetel, pokud má student předloženou klasifikaci na poruchu učení. Oni jim vytýkají věci, které by vůbec neměli řešit," doplňuje češtinářka z Hořic.

Studenti i učitelé v Hořicích teď netrpělivě čekají, jestli si texty přečte někdo jiný a výsledky přehodnotí.